BRUK HODET: Det er viktig å være smart når du trener i intens varme. Ett godt og viktig tips er blant annet å få i seg nok vann både før, under og etter trening.
BRUK HODET: Det er viktig å være smart når du trener i intens varme. Ett godt og viktig tips er blant annet å få i seg nok vann både før, under og etter trening. Vis mer

Trening

Dette er viktig når du trener i varmen

Drikk nok vann, bruk riktig klær og senk intensiteten.

Endelig har solen kommet til sommer-Norge, og de siste dagers høye temperaturer (hvertfall på sør- og østlandet) har ført til at vi flokker ut til parker og strender.

Når solsteken står på som verst, foretrekker nemlig mange av oss å ta det litt rolig, og det blir fort fristende å droppe det som kan bli en ytterst strevsom og varm treningsøkt til fordel for en slapp dag i parken.

Er du imidlertid en av dem som ønsker å opprettholde formen i solsteken, er det ikke nødvendig å droppe treningen på grunn av temperaturen.

Tren «trygt» i varmen

Ifølge trenings- og helseekspert Dr. Cedric X. Bryant fra the American Exercise Council, kan du nemlig trene «trygt» og unngå overoppheting ved å følge disse enkle rådene, skriver helsenettstedet Health.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: 1,7 millioner trener mindre i ferien

Dette bør du gjøre:


1. Sørg for å drikke nok vann

Vann er som kjent en av de viktigste tingene å huske på for å unngå dehydrering og overoppheting.

- Du bør forsøke å få i deg store mengder vann opp mot 30 minutter før du trener, og minst tre desiliter vann for hvert 20. minutt du trener, forklarer Bryant:

- Når du er ferdig med treningen bør du også fortsette å drikke vann, selv om du ikke føler deg tørst lenger. Hvis du trener lenger enn 60 minutter bør du også få i deg en sportsdrikk i tillegg til vann.

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har tidligere også anbefalt sjokolademelk som en god restitusjonsdrikk etter trening.

LES OGSÅ: Dette ER den beste treningsdrikken

2. La kroppen bli vant med varmen

Ifølge Bryant kan kroppen fort få et sjokk dersom den ikke er vant til varme og du kjører på med en hard kondisjonsøkt i den varmeste perioden av dagen (mellom 12.00 og 16.00).

Han anbefaler derfor at du forsøker å la kroppen bli «vant» til varmen før du tropper opp intensiteten.

- La kroppen venne seg til varmen. Det kan faktisk ta opp mot to uker (dersom varmen er konstant) før kroppen din tilpasser seg miljøet og temperaturen. Så fort den har gjort det, vil du merke at du svetter mer og raskere, og at kroppen mister færre elektrolytter gjennom svettingen, noe som resulterer i en lavere kroppstemperatur og reduserer hjerteslagene i respons til treningen og minsker risikoen for dehydrering og utmattelse, sier Bryant.

LES OGSÅ: Slik brenner du flere kalorier når du trener

3. Reduser intensiteten

Det kan lønne seg å spare de tøffeste treningsøktene til tidlig om morgenen, eller litt senere på kvelden når det ikke er så varmt, dersom du trener ute.

Ifølge Bryant kan du eventuelt redusere intensiteten på treningen, dersom du ønsker å trene midt på dagen.

- Ved å redusere intensiteten på treningsøkten , vil du minske belastningen på kroppen din og forbedre dens evne til å regulere kroppstemperaturen, forklarer han.

LES OGSÅ: Denne treningen kan du droppe i sommer

4. Unngå vanntett bekledning

Dette kan nok virke ganske opplagt for de fleste av oss, men det er likevel verdt å merke seg at du ikke bør bruke klær som er vanntette når varmen står på som verst.

- Disse stoffene vil forhindre fordampningen av svette fra huden og øke risikoen for heteslag, forklarer Bryant.

LES OGSÅ: Slik holder du formen i ferien

5. Bruk hodet

Temperatur, varme og trening kan være svært tøft for kroppen. Ifølge Bryant bør du derfor forsøke å unngå trening dersom temperaturen ute stiger over 30 grader.

- Jeg ville kuttet ned på treningen dersom temperaturen går over 30 grader. Dersom luftfuktigheten der du er også stiger over 60 prosent, bør du vurdere å droppe økten, eller forskyve den til senere på dagen, sier han.

LES OGSÅ: Den beste treningen mot cellulitter

Oppretthold formen i ferien

Fellesferien er over, likevel er det mange av oss som har fri, også i august.

Har du ferieplaner og ønsker å opprettholde formen, har KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere kommet med følgende råd til deg:

- Det er faktisk mulig å vedlikeholde formen med noe mindre trening. Klarer du to ok økter i uken, trenger du ikke begynne på nytt etter ferien, har hun tidligere uttalt i forbindelse med et nettmøte .

Ifølge Garthe er det imidlertid viktig å huske at det ofte blir mer god mat og drikke i feriedagene, noe som, sammen med mindre trening, kan gjøre at du legger litt på deg.

- Husk at hvis det blir mye grilling og kos, kan du risikere å øke vekten litt siden du også trener litt mindre. Men slik er det jo med ferier, og det kan man fint ta igjen, sier hun.

LES OGSÅ: Ikke lyst til å trene? Her er løsningen!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: