ALKOHOL OG TRENING: Kombinasjonen av væsketap fra trening og væsketapet fra alkohol kan gjøre deg mer støl, i tillegg til at det kan gjøre at du blir beruset raskere. Personlig trener, Inge Thomas Ravlo, anbefaler derfor at du venter minimum to timer før du drikker etter trening. Foto: Fotolia
ALKOHOL OG TRENING: Kombinasjonen av væsketap fra trening og væsketapet fra alkohol kan gjøre deg mer støl, i tillegg til at det kan gjøre at du blir beruset raskere. Personlig trener, Inge Thomas Ravlo, anbefaler derfor at du venter minimum to timer før du drikker etter trening. Foto: FotoliaVis mer

Alkohol

Dette gjør alkohol med kroppen etter trening

Hvis du har trent, bør du faktisk vente en stund før du tar det vinglasset.

Hender det at du våkner opp dagen etter en tur på byen og er ekstremt støl?

Det henger ikke på greip - du danset jo ikke engang!

Joda, du tok riktignok en liten treningsøkt før du skulle ut med noen venninner, men akkurat nå kjennes det ut som du har vært med på en maraton.

Det viser seg at det er kombinasjonen av trening og alkohol som gir denne effekten - det gjør deg nemlig mer støl dagen derpå.

LES OGSÅ: Én time ekstra er alt du trenger

KAN GJØRE DEG STØL: Kombinasjonen av væsketapet ved trening og inntak av alkohol kan gjøre deg mer støl, i tillegg til at det reduserer effekten.  Foto: Thinkstock
KAN GJØRE DEG STØL: Kombinasjonen av væsketapet ved trening og inntak av alkohol kan gjøre deg mer støl, i tillegg til at det reduserer effekten. Foto: Thinkstock Vis mer

Setter restituisjonsprosessen på vent

– Det er ofte riktig, siden alkohol er vanndrivende, sier Inge Thomas Ravlo, ernæringsterapeut og personlig trener.

Han forklarer at alkohol driver både veske og næring ut av muskelcellene - noe som også er en av årsakene til stølhet. Dette er grunnen til at alkohol kan forsterke følelsen av stølhet.

Dermed kan du tøye aldri så mye, men fortsatt være like støl dagen derpå.






Ifølge BBC.com, vil faktisk kombinasjonen av væsketapet ved trening og væsketapet fra byturen kunne redusere effekten av økten, og ikke minst fremgangen din - enten du trener dagen derpå eller før du skal drikke alkohol.

– I tillegg er alkohol en slags gift for kroppen, og får «førsteprioritet» på leveren. Resultatet er at andre prosesser «settes på vent», mens alkoholen blir degenerert og forbrent i leveren, sier Ravlo.

Han understreker likevel at stølhet er en sum av ulike faktorer, og det er en meget kompleks fysiologisk og biokjemisk prosess. Alle er forskjellig - noen blir støle uansett, andre ikke.

MUSKLER: Alkohol påvirker i stor grad musklene dine, og kan hindre muskelvekst. Foto: Colourbox
MUSKLER: Alkohol påvirker i stor grad musklene dine, og kan hindre muskelvekst. Foto: Colourbox Vis mer

Slik påvirker byturen musklene dine

I tillegg til at byturen kan gjøre deg mer støl dagen derpå, kan også alkohol etter en treningsøkt påvirke muskelveksten din.

– Muskelcellene kan påvirkes både direkte via alkohol som et upassende element inne i cellene og dermed svekke muskelveksten, eller indirekte via leveren, forteller den personlige treneren.






Altså, alkohol ødelegger for prosessene som bidrar til å bygge opp musklene. Selv om det er naturlig at vi også er forskjellig her.

– Et viktig poeng er mengden. Desto mer alkohol, desto større er sannsynligheten for at kroppen har nok med å kvitte seg med alkoholen, og mindre kapasitet til å bygge muskler, sier Ravlo.

Det er imidlertid ingen grunn til å droppe et glass vin på fredagskvelden selv om du har vært på trening like før (heldigvis!). Ifølge eksperten er det nemlig tvilsomt at det vil være merkbart for oss som trener moderat, siden det forbrennes over et par timer og oppbyggingen av muskler skjer over flere dager.

– Perioden på én til tjuefire timer etter tung trening er mest viktig restitusjonsmessig. Ett til to glass vin påvirker da kanskje de første fire - fem timene, og vil ha liten ødeleggende effekt.

LES OGSÅ: Dårlige vaner som er bra for deg

Så lenge bør du vente etter trening

Hvis du nå akkurat har rundet av en ganske hard treningsøkt og har tenkt deg ut en tur etterpå, gjør du lurt i å vente litt.

Eller kanskje ta treningsøkten litt tidligere på dagen.

– Hvis du drikker rett etter trening vil alkohol bli tatt opp i cellene raskere, og du vil bli beruset raskere - ofte også ukontrollert beruset. I tillegg ødelegger du den viktigste re-hydrasjonen, sier Ravlo.

Han anbefaler derfor at du drikker tilstrekkelig med vann, og spiser noe som kroppen lett klarer å ta opp - og sørger for at kroppen får tid til å ta den til seg før du begynner å drikke.

– Ta for eksempel en proteindrikk, en smoothie med to bananer og litt proteinpulver eller et par glass melk og en eske rosiner, samt en god dose vann - ofte opp mot en halv liter etter hard trening.

Deretter bør du la det gå minimum to timer før du begynner å drikke.

– Hvis du i tillegg spiser litt salt mat rett før du drikker, er risikoen mindre for rask og ukontrollert økning i promille, sier Ravlo.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: