<strong>MER KJØTT:</strong> Vi trosser helseanbefalinger og spiser mer kjøtt når vi griller, viser dansk undersøkelse. Foto: Colourbox
MER KJØTT: Vi trosser helseanbefalinger og spiser mer kjøtt når vi griller, viser dansk undersøkelse. Foto: Colourbox Vis mer

Kjøtt

Dette gjør at du spiser mer

...og drikker mer alkohol.

Publisert
Sist oppdatert


Stem her!

Spiser du mer kjøtt enn normalt når du griller?



Når grillen tennes, lesser vi mer kjøtt på tallerkenen enn normalt. Også alkoholen skjenkes med en rundere hånd.

- Ikke spis opp maten din!

Det viser en undersøkelse utført på vegne av det danske forbrukermagasinet Samvirke.dk.

Veggiser overspiser oftere

Ja
 
95 (50%)
Nei
 
69 (36%)
Usikker
 
27 (14%)

Max 500 gram i uka

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler et maksimalt inntak på 500 gram rødt kjøtt i uka. Men det er det nok et råd mange dropper om sommeren.

Hele 66 prosent av deltakerne i undersøkelsen oppgir at de spiser mer kjøtt når de griller enn ved et vanlig middagsmåltid på kjøkkenet.

Rødt kjøtt farlig for øynene

Alkoholinntaket øker også

Men det er ikke bare inntaket av rødt kjøtt vi glemmer å passe på når vi griller.

Undersøkelsen viser at mange også drikker mer alkohol. 28 prosent av deltakerne innrømmet at de som regel drikker mer enn normalt på en grillkveld.

Derfor blir du sulten i fylla

Ønsker mer bevissthet

For folk flest er det liten grunn til bekymring for de helseskadelige stoffene i grillmat, ifølge Mattilsynet.

Men alle rådes likevel til å bli mer bevisste på hvordan de griller for å redusere dannelsen av dem.

Derfor spiser du for mye

De som griller aller mest, bør i tillegg vurdere å redusere hyppigheten noe, anbefaler Mattilsynet.

Slik griller du kreftsikkert

Slik kan du redusere dannelsen av helseskadelige stoffer ved grilling:

  • Plasser maten slik at fett ikke kan dryppe ned på varmekilden og antennes. Bruk av stekebrett eller folie kan også forhindre dette.
  • Øk avstanden mellom mat og varmekilde.
  • Velg mindre fettrike matvarer på grillen.
  • Sørg for rene lavasteiner i gassgriller
  • Se til at lufttilførselen er god under grillingen.
  • Grill ved lavere temperatur.
  • Vend maten flere ganger.
  • Mariner eller forkok maten i mikrobølgeovn på forhånd.
  • Grill større kjøttstykker.
  • Ikke la flammer komme i direkte kontakt med maten.
  • Begynn å grille først når kullet er glødende og grått på utsiden.
  • Grill heller over glør enn over bål.
  • Ikke bruk oppsamlet stekesjy som saus.

  • Les mer om sikker grilling på Matportalen.no.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer