GANSKE ENKELT: Du trenger ikke dra på ferie til Paris for å bli lykkelig. En kopp grønn te til frokost og litt mental pleie kan gjøre mye for de gode følelsene.  Foto: Thinkstock
GANSKE ENKELT: Du trenger ikke dra på ferie til Paris for å bli lykkelig. En kopp grønn te til frokost og litt mental pleie kan gjøre mye for de gode følelsene. Foto: Thinkstock Vis mer

Lykke

Dette gjør deg hverdagsglad

5 enkle tips som kan øke livsgleden.

Når humøret bare daler, føles det som om det eneste som kan hjelpe er en utopisk lottomillion eller en etterlengtet ferie - som du hverken har penger eller tid til å gjennomføre. Men nyere forskning viser at du ikke trenger ekstrem forandring og luksus for å få tilbake lykkefølelsen, skriver Prevention.com.

Forskningen viser nemlig at små hverdagsvaner betyr mye for vår evne til å være positive og glade. Prøv å snik disse lykkevanene inn i din daglige rutine:

09.00:

Start dagen med en kopp grønn te. De av oss som drikker fire eller flere kopper grønn te om dagen har 44 prosent mindre risiko for å bli deprimert enn de som drikker det sjeldnere. Det er aminosyren theanin som kan trigge serotoninet i hjernen - og det kjemiske stoffet får oss rett og slett til å føle oss bedre.

12.30:

Miks lunsj med detox. Fyll tallerkenen med frisk frukt og grønnsaker, sammen med fisk og fullkorn. Begrens stekt, søt og behandlet mat. Kvinner som spiser sunt har lavere odds for å bli deprimerte, ifølge en australsk studie.

LES OGSÅ: Safran gjør deg glad

16.00:

Gå i hurtig tempe. Trening fremkaller endorfiner, som virkelig hjelper på humøret. En kjapp tur på 20 minutter kan gi en humøret en boost i opptil 12 timer.

19.00:

Spis jernrikt. For at kroppen best skal kunne ta til seg jernet, ta kosttilskudd og vitaminer til maten, og sørg for at du får i deg 18 mg med jern dersom du nærmer deg overgangsalderen. Opp til 16 prosent av kvinner i denne gruppen har jernmangel, ifølge Prevention.com. Kvinnelige soldater som tok jerntilskudd scoret bedre på humørtester enn de som tok placebo, ifølge en studie.

LES OGSÅ: Du blir lykkeligere av å kysse

22.00:

Vær observant, og se alt det gode. Hver kveld før du legger deg, bør du skrive ned tre ting som gikk bra denne dagen, uansett hvor ubetydelig tingene kan synes. Ifølge 39 prosent av deltakerne i en Coca-Cola Global Happiness-undersøkelse, er det å være sammen med familien på kvelden det beste med dagen. Beskriv godt situasjonene du vil trekke frem, og noter deg hvilken rolle du hadde i situasjonen. Med tiden vil du se hvor mye kontroll du faktisk har over de lyse stundene i livet ditt.