UMULIG Å FÅ FORTGANG I FORBRENNINGSPROSESSEN: Kroppen din vil forbenne like mye alkohol uavhengig om du sover, trener, svetter eller drikker mye.  Foto: Thinkstock.com
UMULIG Å FÅ FORTGANG I FORBRENNINGSPROSESSEN: Kroppen din vil forbenne like mye alkohol uavhengig om du sover, trener, svetter eller drikker mye. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Alkohol

Dette gjør deg ikke edru raskere

Hvis alkoholen fra gårsdagen fortsatt sitter igjen vil ikke en treningsøkt hjelpe.

Publisert
De fleste har opplevd at det ikke alltid er like lett å begrense seg.

Enten det gjelder en usedvanlig deilig middag eller den innbydende godteriskålen på bordet, kan fristelsen rett og slett bli for stor.

Konsekvensene er imidlertid større når du blir fristet til å ta et ekstra glass eller to ute med vennene dine, når du egentlig vet at du må kjøre bil dagen etterpå.

Det er tidligere anbefalt at du helst skal slutte å drikke etter 3-4 glass på én kveld, ettersom alkohol gir mer skade i større mengder på kortere tid.

Men hvor lang tid tar det egentlig før du er helt edru igjen?

LES OGSÅ: Overvektige kvinner blir lettere fulle

Umulig å øke forbrenningen

For at du raskere skal bli kvitt alkoholen i kroppen har du sikkert hørt at det er enkelte ting du kan gjøre for å få hurtighet i forbenningsprosessen.

Men dessverre er det ikke mulig.

- Det finnes ingen metoder for å øke forbrenningen av alkohol, har Alf Kristoffer Ødegaard, som er allmennlege og blant ekspertene på Lommelegen.no, tidligere forklart.

- Mange hevder at fysisk aktivitet eller svetting kan du bidra til å øke forbrenningen i kroppen, men det er feil, forklarer han.

Faktisk har KK.nos trening- og kostholdsekspert, Ina Garthe, tidligere uttalt at du bør droppe trening dagen derpå siden den ikke bare er bortkastet, men kan nedbrytende for kroppen og i verste fall skadelig.

LES OGSÅ: - Dropp alkohol etter trening

Så lang tid tar det før du er edru

Hvor lang tid kroppen bruker på å kvitte seg med alkoholen vil variere fra person til person, og mens noen forbrenner alkoholen rimelig kjapt, finnes det andre som bruker ekstremt lang tid på å bli edru, eller bli i kjørbar tilstand.

- Alkohol forbrennes med såkalt mettet kinetikk. Det vil si at en konstant fraksjon av alkoholen elimineres per time. Denne fraksjonen kan variere fra person til person og om du bruker legemidler ved siden av, forteller Ødegaard.

- Vanlig nedbrytningshastighet er på mellom 0,10 og 0,15 promille per time. Det betyr at dersom du fikk en promille på 1,5 en kveld, så vil det ta cirka 10 til 12 timer før alkoholen er ute av kroppen.

LES OGSÅ: Havregrøt kan kurere fyllesyken

Ikke glem kaloriene

Det er viktig at du ikke glemmer at alkoholholdige drikker som vin, øl og drinker inneholder ganske mye tomme kalorier i tillegg til alkohol.

I en tidligere artikkel viste en utregning utført av ernæringseksperten Preben Vestergaard Hansen for Politiken.dk, at du faktisk kan legge på deg mellom 10 og 18 kilo ved å drikke 14 alkoholenheter i uken (noe som tilsvarer 14 flaskeøl med 4,5 prosent alkohol, eller litt over to flasker vin med en alkoholprosent på 12,5 prosent) i ett år.

Så mange kalorier inneholder kosen:

  • Et stort glass tørr hvitvin på 1,2 dl inneholder cirka 80 kalorier.
  • Et stort glass søt hvitvin på 1,2 dl inneholder cirka 115 kalorier.
  • Et stort glass rødvin på 1,2 dl inneholder omtrent 88 kalorier.
  • En flaskeøl på 0,33 liter inneholder cirka 116 kalorier.
  • En gin & tonic som inneholder 4 cl gin og 0,33 liter tonic inneholder cirka 144 kalorier.

  • LES OGSÅ: Hva skal du drikke hvis du er på slankern?

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer