PÅVIRKER HUDEN: Maten du spiser påvirker i stor grad kroppen din og derfor vil det også påvirke huden din. Foto: AltoPress / Maxppp
PÅVIRKER HUDEN: Maten du spiser påvirker i stor grad kroppen din og derfor vil det også påvirke huden din. Foto: AltoPress / Maxppp Vis mer

Diett

Dette gjør dietten med huden din

Den påvirker huden like mye som midjen din.

Har du funnet dietten som passer for deg?

Enten du ønsker å passe på vekten eller du vil gi kroppen de riktige næringsstoffene, bidrar dietten din til mer enn en smal midje og stabilt blodtrykk.

Maten du spiser kan fra før av bidra til å gi deg mer energi, dempe betennelser eller forkjølelse og motvirke dårlig ånde.

Men vet du hvordan den påvirker huden din?

Hva du spiser påvirker nemlig huden din mer enn du tror, skriver CNN (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Så sakte bør du gå ned i vekt

Lavkarbodiett

- Hvis du går på en lavkarbokur og har kuttet ut matvarer som hvitt brød, pasta og raffinert sukker kan det redusere utskillelsen av stresshormonet kortisol som gjør at du får mindre kviseutbrudd, forteller Francesca Fusco til nettsiden.

Hvis du i tillegg bytter ut disse matvarene med fullkorn, ferske råvarer og magert kjøtt vil du få i deg mer antioksidanter, sink og proteiner.

Du bør imidlertid være obs på en diett som i stor grad inneholder rødt kjøtt. Kolesterolet fra rødt kjøtt kan gjøre at kroppen produserer mer frie radikaler, som kan ødelegge den normale prosessen til cellene. Dette kan føre til at cellene dør raskere og at huden blir slapp.

For at dietten din ikke skal ha negativ effekt på huden din bør du tilføre masse vann og heller velge magert kjøtt som for eksempel fisk.

LES OGSÅ: Bør du droppe saus til middag?

Styrer du unna fettet?

Hvis du kutter ned på mettet fett, som du blant annet finner i rødt kjøtt og melk, er det bra for både midjen og hjertet. En slik diett sakker også ned produksjonen av frie radikaler som ofte bidrar til at huden aldres raskere.

Men huden din trenger noe fett, og spesielt det sunne fettet du finner i olivenolje og nøtter. Det hjelper kroppen å fange opp antioksidanter og fettløselige vitaminer som styrker cellemembranen og til slutt overhuden som gjør at huden din blir mer smidig.

- Du skal få minst 20 prosent av kaloriene dine fra fett, helst umettet fett. Stek grønnsaker i olivenolje, ha litt nøtter i salaten og behold produkter som laks og egg i kostholdet, forteller dermatolog Cheryl Karcher.

Hun forteller at linolsyre, som du finner i vegetabilske oljer, er veldig viktig for å styrke huden og opprettholde fuktigheten.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om omega 3, 6 og 9

Vegetarmat

Når kjøttet bli byttet ut er det vanlig med mer ferske råvarer og fullkorn, og dette er gode nyheter for huden din. Antioksidantene næytraliserer frie radikaler som kan bidra til rynker, brune flekker og andre tegn til aldring.

Proteiner fra planter har også store fordeler for huden. Bønner inneholder sink, som blant annet kan bidra til å ta knekken på kviser og dempe plager som rødhet eller tidlige rynker, forteller Nicholas Perricone, forfatteren av boken «Forever Young».

Hvis du ofte får utbrudd av kviser, kan det skyldes meieriprodukter og da kan det være lurt å finne en annen kilde til proteiner.

I tillegg bør du sørge for å inkludere linfrø, oliven og oljer som bidrar til at huden klarer å holde på vann, ettersom vegetarkosten ikke inneholder så mye fett.

LES OGSÅ: Fem tegn på at dietten er feil for deg

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: