FASTE: En av de store snakkisene og trenddiettene for 2014 går ut på å faste, men hvordan påvirker det egentlig kroppen din? Vi spurte ekspertene.  Foto: goodluz - Fotolia
FASTE: En av de store snakkisene og trenddiettene for 2014 går ut på å faste, men hvordan påvirker det egentlig kroppen din? Vi spurte ekspertene. Foto: goodluz - FotoliaVis mer

Kosthold

Dette gjør fasting med kroppen din

5:2-dietten handler om å faste, men funker det?

Den store snakkisen for 2014 ser ut til å være «fasting».

Aller først ut var 5:2-dietten - der du kan spise omtrent hva du vil fem dager i uken, mot at du «faster», eller ikke spiser mer enn tre små måltider (tilsammen 500 kcal) to dager i uken.

Ikke lenge etterpå dukket en annen, lignende diett opp - nemlig 6:1-dietten.

Ganske riktig går den ut på at du skal faste én dag i uken, og er en oppfølger til 5:2-dietten, som skal sørge for at du ikke går opp i vekt igjen.

Men hva gjør egentlig faste med kroppen din?

LES OGSÅ: «Sparer» du kalorier til helgen?

Ikke skadelig å faste over en kortere periode

- Hvis du er frisk er det ikke farlig å faste i en periode, forutsett at du får i deg nok væske, sier Henriette Øien, klinisk ernæringsfysiolog og avdelingsleder i Helsedirektoratet, til KK.

Hun forklarer at faste er en naturlig del av stoffskiftet hos mennesker og dyr, og at vi i prinsippet faster hver natt. I forbindelse med den nye trenddietten krever imidlertid fastingen litt mer av deg.

- Med faste er det snakk om å innta litt mat (mellom 300 – 500 kilokalorier) og masse drikke – gjerne te, kaffe, grønnsaksjuice og lignende, sier Inge Thomas Ravlo, ernæringsterapeut og personlig trener.

VIKTIG Å DRIKKE NOK: Dersom du skal faste er det ekstra viktig å få i seg nok væske - spesielt for kvinner, som er mer sensitive for dehydrering enn menn. Foto: Thinkstock
VIKTIG Å DRIKKE NOK: Dersom du skal faste er det ekstra viktig å få i seg nok væske - spesielt for kvinner, som er mer sensitive for dehydrering enn menn. Foto: Thinkstock Vis mer

Dette gjelder da for kortere perioder – som for eksempel en dag eller to i uken.

- Å faste i kortere perioder kan for noen gi økt velvære og en følelse av at kroppen renses, forteller Øien.

Hun forklarer at en slik periode først vil gjøre at kroppen mister en del vann, siden to liter vann i kroppen er bundet til kroppens eget lager av karbohydrater. Når lagrene av karbohydrater er tomme vil kroppen omsette energi fra lagrene av fett og protein (musklene).

LES OGSÅ: Kosen det er lov å unne seg

Kan være skadelig for enkelte

Men selv kortvarig fasting er ikke for alle.

- Barn, eldre, gravide og syke bør ikke faste. Dersom du har en sykdom bør du rådføre deg med legen før du eventuelt begynner. Dette gjelder personer med hjertesykdom, kreft, stoffskiftesykdommer, infeksjoner, lever- og nyresvikt, urinsyregikt og spiseforstyrrelser, forteller Øien.

- Mange opplever også slapphet, svimmelhet og vondt i hodet - særlig den første tiden.

Lege og spesialist innen indremedisin, Fedon Lindberg, kan fortelle at dette skjer fordi hjernen ennå ikke er tilpasset fasten. Hjernen trenger nemlig mellom 80-100 gram glukose/blodsukker om dagen – noe som ikke er like tilgjengelig når du faster. Dermed må hjernen venne seg til å hente det fra andre kilder.

PÅVIRKER HJERNEN: Periodevis lite mat påvirker også hjernen din, og kan gjøre deg svimmel og slapp. Dette vil imidlertid rette seg opp etter hvert som kroppen tilvenner seg det. Foto: Darius Dzinnik - Fotolia
PÅVIRKER HJERNEN: Periodevis lite mat påvirker også hjernen din, og kan gjøre deg svimmel og slapp. Dette vil imidlertid rette seg opp etter hvert som kroppen tilvenner seg det. Foto: Darius Dzinnik - Fotolia Vis mer

- Hjernen vil gradvis tilpasse seg fasten og sette ned sitt forbruk av glukose og i økende grad akseptere ketonlegemer som brensel – noe som kommer fra fettforbrenning, sier Lindberg.

Han forklarer at etter hvert som ketosen øker, vil ketonlegemer i større grad brukes som energi av hjernen, og resultatet for mange at de føler seg mer opplagt og våkne – noe også Inge Thomas Ravlo kan bekrefte.

- I teorien skulle man tro at du blir litt sløv ved å faste og at hjernen reagerer langsommere, men ved korte, hyppige fastekurer opplever man det motsatte. Spesielt med regelmessige fastekurer på en dag, sier han.

LES OGSÅ: Så mye viltkjøtt kan du spise

Slik påvirker faste forbrenningen din

Årsaken til at fasting har blitt den nye snakkisen, er imidlertid slankeaspektet, og spørsmålet mange stiller seg er nok derfor; funker det?

- Når du faster går du naturlig nok ned i vekt, forteller Henriette Øien.

Hun er imidlertid i tvil på om en kort fastekur kan få deg ned i ønsket vekt, og bli der. Når du begynner å spise det samme etter en slik kur, er det mange som opplever at kiloene raskt kommer tilbake igjen.

- Hvis du vil ha varig vekttap, må du være bevisst på kostholdet og redusere det totale energiinntaket slik at vektendringene varer, forteller hun.

Både Lindberg og Ravlo er imidlertid klare på at fasting har en effekt på forbrenningen din.

- Meget kortvarig faste (opp til 16-24 timer) har ingen negativ effekt på fettforbrenningen. Langvarig faste derimot, setter den ned - hovedsakelig fordi kroppen reduserer energiforbruket sitt for å overleve lengst mulig, sier Lindberg.

PÅVIRKER FORBRENNINGEN: Ifølge ekspertene vil ikke kortvarig fasting påvirke forbrenningen negativt. Faster du over lengre tid vil imidlertid forbrenningen bli lavere for å overleve lenger.  Foto: Colourbox
PÅVIRKER FORBRENNINGEN: Ifølge ekspertene vil ikke kortvarig fasting påvirke forbrenningen negativt. Faster du over lengre tid vil imidlertid forbrenningen bli lavere for å overleve lenger. Foto: Colourbox Vis mer

LES OGSÅ: Spis nøtter  - hver eneste dag

Faste påvirker imidlertid forbrenningen veldig forskjellig ut i fra en rekke faktorer som genetikk, vekt, hormonell status og treningsbakgrunn, forklarer Ravlo. Det er derfor vanskelig med 100 prosent sikkerhet å forutsi hva som vil skje.

- Generelt sett vil korte innslag av faste ikke vare lenge nok til at det setter ned forbrenningen, men heller øke den. Dette skyldes at glykogendepotene i musklene reduseres, noe som gjør at korte innslag av fasting – som en dag eller to vil ha en positiv effekt på forbrenningen, sier han.

Lindberg forteller imidlertid at regelmessig fasting kan ha andre negative effekter.

- Hyppig selvpålagt faste vil føre til at du er på slankekur hele tiden, noe som for mange er negativ, og som for enkelte kan trigge spiseforstyrrelser, sier han.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: