FERIEFYLLA: Når vi er på ferie drikker vi mye mer enn det vi ville gjort hjemme, og dette går hardt ut over vekten vår.  Foto: jillchen - Fotolia
FERIEFYLLA: Når vi er på ferie drikker vi mye mer enn det vi ville gjort hjemme, og dette går hardt ut over vekten vår. Foto: jillchen - Fotolia Vis mer

Fylla

Dette gjør feriefylla med vekta

- En vanlig tabbe er å bruke alkohol som tørstedrikk, sier eksperten.

Vi nordmenn er glad i ferie, og når vi først har ankommet paradiset, enten det er i Norge eller utlandet, så gir vi ofte litt blaffen i faste rutiner, og koser oss ekstra med god mat og godt drikke.

Og selvsagt skal du ikke ha dårlig samvittighet for dét, men være litt oppmerksom på at slappe fridager med noe godt i glasset kan ha en bismak for en del av oss.

Ifølge Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog, kan nemlig to ukers ferie ha en god del å si for vekta.

- I ferien er det mulig å legge på seg veldig mye, og det skyldes i hovedsak kaloriene i alkoholen du drikker, men vi ser også at mange blir mer slepphendte i forhold til kostholdet sitt når de drikker alkohol.

- I tillegg til dette, er det jo ikke til å komme unna at det er mange som har et mye lavere aktivitetsnivå enn det de har hjemme, forteller hun til KK.no.

LES OGSÅ: Norske kvinner drikker mer enn før

2000 ekstra kalorier daglig

Når en er på ferie i utlandet er det ikke til å komme unna at de lave alkoholprisene gjør at mange drikker betraktelig mer og oftere enn de ville gjort hjemme.

Sundfør forteller at en en vanlig tabbe er å drikke øl og vin som tørstedrikker i stedet for kun til kos.

- Når man er på ferie er det veldig fort gjort å ta et par halvlitere til lunsj og kanskje et par til ved bassenget. I tillegg drikker mange øl til middagen og avslutter med enda flere på kvelden når de skal kose seg.

- Du kan si at i snitt så inneholder en halvliter øl 220 kalorier, så drikker du åtte øl om dagen så får du plutselig i deg nesten 2000 kalorier ekstra – noe som utgjør en vektøkning på cirka to kilo i uken. Da er du plutselig oppe i fire kilo ekstra om du er på ferie i to uker.

ØL SOM TØRSTESLUKKER: En felle mange går i på ferie er at de drikker øl til alle måltidene i tillegg til når de skal kose seg. Dette kan utgjøre 2000 ekstra kalorier daglig.  Foto: Peter Atkins - Fotolia
ØL SOM TØRSTESLUKKER: En felle mange går i på ferie er at de drikker øl til alle måltidene i tillegg til når de skal kose seg. Dette kan utgjøre 2000 ekstra kalorier daglig. Foto: Peter Atkins - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Vin og øl - blir det egentlig krøll?

Spiser usunt når vi drikker

Videre forteller hun at vektøkningen ikke stopper der, for som du sikkert vet er det fort gjort å få lyst på noe kaloririkt å tygge på når en drikker.

- Ganske mange har det slik at de blir sittende oppe om kvelden med et par drinker eller øl, og da hører det jo med å spise en liten bolle med chilinøtter.

- Det mange ikke tenker over er at disse i seg selv inneholder opp mot 1000 kalorier, og da er du plutselig oppi et veldig høyt daglig kaloriinntak.

Når en drikker alkohol kan man ofte se en økning av noen fettstoffer i blodet. Dette henger sammen med at kroppen prioriterer nedbrytingen av alkohol fremfor netbryting av fett.

- Spiser du da litt ekstra fet mat eller snacks i forbindelse med alkohol, vil dette legge seg enda lettere på sidebeina, da forbrenningen av alkoholen prioriteres, sier hun.

SNACKS: Når en drikker er det fort gjort å få lyst på noe godt som for eksempel chilinøtter. Spiser du en hel skål får du i deg nesten 1000 kalorier.  Foto: punsayaporn - Fotolia
SNACKS: Når en drikker er det fort gjort å få lyst på noe godt som for eksempel chilinøtter. Spiser du en hel skål får du i deg nesten 1000 kalorier. Foto: punsayaporn - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Dette avslører kaloriinnholdet i vinen

Lov å kose seg på ferie

Selv om det kan være gunstig å passe litt på hva man spiser og drikker, mener Sundfør det absolutt er lov å kose seg med noe godt i glasset når en først er på ferie.

- Sånn kalorimessig så kommer det veldig an på hvor mye man drikker og ikke minst hvor ofte. Det du bør unngå er verstingene, som blant annet er øl og drinker laget med sukkerholdig brus hvor du både får høy alkoholprosent i spriten og mye sukker i brusen.

- Når det er sagt kan du veldig gjerne ta deg et par glass vin om dagen i et par uker uten å legge på deg noe som helst. Et glass vin inneholder kun 100 kalorier, så tar du deg et par glass hver kveld så vil ikke dette ha noe særlig å si. I tillegg kan det jo være du drikker det glasset til fordel for den faste kveldsmaten.

Er du usikker på hvor mange kalorier de forskjellige typene drikke inneholder? Her har du en oversikt:

  • En flaskeøl = ca. 140 kalorier
  • En halvliter = ca. 215 kalorier
  • En flaske lettøl = ca. 80 kalorier
  • En halvliter lavkaloriøl = ca. 135 kalorier
  • Et glass tørr hvitvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass søt hvitvin (1,5 dl) = ca. 135 kalorier
  • Et glass rødvin (1,5 dl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass tørr champagne (1,2 dl) = ca. 90 kalorier
  • En shot brennevin* (4 cl) = ca. 100 kalorier
  • Et glass Baileys (4 cl) = ca. 130 kalorier
  • Et glass likør (4 cl) = ca. 155 kalorier
  • En vodka cranberry = ca. 200 kalorier
  • En rom og cola (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 200 kalorier
  • En rom og cola light (4 cl alkohol, 33 cl cola) = ca. 100 kalorier

Kilde: CalorieKing.com

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop