KOFFEIN: - Koffein innenfor et normalt inntak virker oppkvikkende, forklarer klinisk ernæringsfysiolog, Lise von Krogh. Koffein gir deg et kick av energi, og studier har vist at det også påvirker hjernen, og kan bidra til å skjerpe sansene dine og styrke konsentrasjonen. Foto: arthurhidden - Fotolia
KOFFEIN: - Koffein innenfor et normalt inntak virker oppkvikkende, forklarer klinisk ernæringsfysiolog, Lise von Krogh. Koffein gir deg et kick av energi, og studier har vist at det også påvirker hjernen, og kan bidra til å skjerpe sansene dine og styrke konsentrasjonen. Foto: arthurhidden - Fotolia Vis mer

Kaffe

Dette gjør koffein med kroppen

Du bør ikke drikke mer enn 8 kopper per dag. Sjekk hvorfor!

Publisert

KK.NO: Er du avhengig av kaffe?

Kanskje du starter morgenen med en kopp på kjøkkenbenken, før du tar en ny når du kommer på kontoret? Det blir fort en tredje kopp på morgenmøtet, og du MÅ jo ha en kopp for å fordøye maten etter lunsj, pluss kanskje en på ettermiddagen, for å få vekk kl. 15-trøttheten?

Ja, du blir til en viss grad avhengig av kaffe, og mange opplever symptomer som kan ligne abstinenser dersom de må kutte ned en periode.

Men hva er det egentlig koffein gjør med kroppen din? Og hvor mye er for mye?

LES OGSÅ: 7 matvarer du bør spise hver dag

Skjerper sansene og øker konsentrasjonen

I Norge finnes det omkring 2,8 millioner kaffedrikkere.

Selv om det kan se ut til at stadig flere velger å gå for variantene som er blandet ut med melk, foretrekker de fleste kaffen helt svart - faktisk hele 73 prosent. Men hva er det egentlig de sorte dråpene gjør med kroppen din?

- Koffein innenfor et normalt inntak virker oppkvikkende, forklarer klinisk ernæringsfysiolog, Lise von Krogh, til KK.no.

Koffein er et stimulerende stoff, som bidrar til at du blir mer våken. Det gir deg et kick av energi, og studier har vist at koffein slår ut i full blomst etter omtrent 30 minutter. Stoffet påvirker imidlertid også hjernen, og kan bidra til å skjerpe sansene dine og styrke konsentrasjonen.

30 MINUTTER: Det tar omtrent 30 minutter før koffeinen gjør sine virkninger på kroppen din. Foto: volff - Fotolia
30 MINUTTER: Det tar omtrent 30 minutter før koffeinen gjør sine virkninger på kroppen din. Foto: volff - Fotolia Vis mer

Diskusjonen rundt effekten av koffein har likevel vært mange. På den ene siden har studier vist at drikken kan redusere risikoen for kreft - mens andre hevder det kan være skadelig for blant annet skjelettet.

Det finnes foreløpig ikke noen helt konkret svar på hva som er riktig av dette, men det finnes en del anbefalinger på når det blir for mye av det gode.

- Når det blir for mye, så kan du bli rastløs, kvalm, få mageknip og hodepine, økt puls, lavere blodtrykk og uregelmessig hjerterytme. Nyrene kan også øke utskillelsen av vann og salter og søvnen kan bli forstyrret, forteller von Krogh.

LES OGSÅ: Får du i deg mye kaffeholdig drikke?

Du bør ikke innta mer enn 8 kopper

Dersom du er en hyppig kaffedrikker, er det ikke sikkert at du vet nøyaktig hvor mye du har drukket når symptomene nevnt overfor setter i gang.

Da kan det være greit å vite at alt over 700 milligram kan være for mye.

- Rundt 500-750 milligram koffein per dag kan være for mye for de fleste av oss. Dette tilsvarer 5-8 kopper eller mer. Dette avhenger av både individuell toleranse og styrken på kaffen, samt mengden koffein i drikken, forteller von Krogh.

Drikker du åtte kopper om dagen, er det ikke noen grunn til å gi deg selv et klapp på skulderen helt ennå, for det er trygt å si at dette er den øvrlige grensen.

Så, hva er da egentlig passelig mengde med kaffe gjennom dagen?

- Et daglig inntak som tilsvarer 2-6 kopper svart kaffe er passe. Her må du selv kjenne litt på hvor mye du tåler før du eventuelt opplever ubehagelige virkninger, sier von Krogh.

- En person som drikker kaffe til vanlig kan oppleve å utvikle en toleranse for koffein. Dersom koffeinet fjernes fra kosten kan en derimot oppleve abstinenssymptomer som blant annet hodepine, trøtthet, angst og irritabilitet, sier hun.

LES OGSÅ: Så mye søvn trenger du

Ikke bare kaffe som inneholder koffein

Det er imidlertid ikke bare kaffe som inneholder koffein. Te, brus, energidrikker - ja, faktisk også iskrem kan være en kilde til koffein. Dermed er det ikke nok bare å telle kaffekopper.

En halv kopp is med kaffesmak inneholder ofte mellom 30 og 45 milligram koffein. Det tilsvarer omtrent den samme mengden koffein, som du finner i en boks med cola.

IKKE BARE KOFFEIN I KAFFE: Dersom du føler at du allerede nærmer deg grensen for hva som er anbefalt, er det lurt å se på hva annet du spiser også. Det er nemlig ikke bare kaffe som inneholder koffein. Foto: Thinkstock.com
IKKE BARE KOFFEIN I KAFFE: Dersom du føler at du allerede nærmer deg grensen for hva som er anbefalt, er det lurt å se på hva annet du spiser også. Det er nemlig ikke bare kaffe som inneholder koffein. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Sjokolade inneholder også litt koffein. De fleste inneholder riktignok mindre enn 10 milligram, men jo mørkere den er, jo mer koffein vil den inneholde. Enkelte varianter kan faktisk inneholde opp mot 31 milligram.

De største kildene er likevel kaffe, espresso, energidrikker og te.

Se Folkehelseinstituttets (FHI.no) liste:

Legger du dette sammen med de daglige kaffekoppene, kan det raskt bli en del mer enn det du kanskje var klar over, og hvis du først har fått i deg for mye, er det ikke så mye du kan gjøre.

- Har du drukket for mye kaffe eller energidrikk og merker en negativ effekt av dette, så er nok de beste rådet å «gå det av seg». Koffeinens virkning varer i cirka 4-8 time - selv om det er noe individuelt. Deretter bør du unngå den samme dosen.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer