Fettforbrenning

Dette hjelper faktisk forbrenningen

Tenk på hender, golfballer og shotglass når du skal beregne riktig porsjon - og du vil forbrenne mer fett.

ENKLE TRIKS: Er det på tide å introdusere hvit-te og egg inn i ditt daglige kosthold? Et lurt triks er også å måle maten. En porsjon rødt kjøtt bør ikke være større enn håndflaten din. På denne måten unngår du å spise mer enn du trenger. Foto: Kollasj/Panther Media
ENKLE TRIKS: Er det på tide å introdusere hvit-te og egg inn i ditt daglige kosthold? Et lurt triks er også å måle maten. En porsjon rødt kjøtt bør ikke være større enn håndflaten din. På denne måten unngår du å spise mer enn du trenger. Foto: Kollasj/Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mange av oss er stadig på jakt etter en vidunderkur som skal få oss både ung, slank og sprek på kort tid.

Men for at det skal ha mest mulig effekt (og det vil du jo?), kreves det livsstilsendringer. Kosthold og mosjon er og blir nøkkelen.

Men dersom du trenger litt hjelp på veien kan kanskje disse rådene fra Health ha noe for seg.

Les også: Slanketipsene som faktisk virker

Tenk porsjoner

Har du lett for å legge litt for mye på fatet ditt når du er sulten? Tenk på denne huskeregelen neste gang du forsyner deg:

  • Rødt kjøtt - På størrelse med håndflaten din.
  • Kylling - Håndflaten din + opp til knoken
  • Fisk - Hele hånden din. Tykkelsen er lik tommelen ved knoken.
  • Pasta - En liten knytteneve
  • Ris eller couscous - Like stor som en baseball
  • Peanøttsmør - Golfball
  • Salatdressing - Et halvt shotglass
  • Frokostblanding - Baseball
  • Tørket frukt - To dominobrikker

  • Følger du denne regelen unngår du å spise mer enn du trenger.

    Les også: Slik berger du bikinisesongen

    Spis egg

    KK.no har tidligere skrevet at det lønner seg å spise en proteinrik frokost. Det er proteinet som gjør at du føler deg mer mett enn når du spiser frokost som er rik på karbohydrater, så som brød, bagel eller rundstykker.

    Tør du ikke spise egg fordi du frykt kolesterolet? Det trenger du ikke å bekymre deg for. Forskere ved University of Connecticut har nemlig funnet ut at eggspisere verken har mer av det dårlige kolesterolet eller mindre av det gode kolesterolet, enn de som spiser en frokost som er rik på karbohydrater.

    Les også: Bort med fettet!

    Drikk hvit-te

    Hvit-te innholder mer koffein og epigallocatechin-3-gallate (EGCG) enn andre te-sorter, viser en ny studie. Forskere mener at kjemikaliet EGCG bryter ned fettceller og hindre at nye oppstår.

    Visste du at te faktisk er sunnere enn vann? Det viser en ny britisk forskning.

    Tenk måltidsmønster og porsjonsstørrelse - ikke tell kalorier

    Hvor mange kalorier inneholder denne? Hvor mange kalorier har jeg spist nå?

    Dette er vanlige spørsmål slankere stiller seg selv når de er på diett. Men det er ikke den beste måten å gå ned i vekt på, ifølge Irene Mårdalen (bildet til høyre).

    Mårdalen er redaktør ved Aller-gruppens nye nettbaserte tjeneste Personligtrening.no og jobber selv som personlig trener.

    - Hos oss bruker vi ikke kaloritelling. Og det er det flere grunner til, sier hun.

    Personligtrening.no har dermed valgt en annen vei å gå enn for eksempel Grete Roede AS og VG Netts Vektklubb.no.

    Dropper det sunne fettet

    - Den viktigste grunnen til at vi er mot kaloritelling, er at det kan føre til at du går glipp av viktige næringsstoffer.

    Fokuset på tall gjør gjerne at du dropper matvarer som inneholder mye energi, som nøtter og fet fisk. Varer som gjerne er «kaloribomber», men til gjengjeld inneholder mye sunt fett - som kroppen faktisk trenger.

    - Sunt fett beskytter kroppen mot livsstilssykdommer, blant annet hjerte-karsykdom. I tillegg har jeg erfart at de som kommer til meg for hjelp og får i seg for lite fett ikke har det optimalt i hverdagen, sier Mårdalen til KK.no.

    Hopper over måltider

    Kaloritelling kan også øke risikoen for at du hopper over måltider.

    - Når klokka er seks-sju om kvelden, og du ser at du har fått i deg den kalorimengden du skal, så vil du gjerne stoppe å spise, sier Mårdalen.

    Og spiser du for sjelden, øker risikoen for overspising og usunne valg ved neste måltid. Det kan også ha motsatt effekt, at du går for raskt ned i vekt, noe som vil tære på muskulaturen.

    Et for raskt vekttap gjør at du ikke bare mister det uønskede fettet, men også muskler. Og det er i muskulaturen mesteparten av forbrenningen ligger. Med andre ord kan det gi en lavere forbrenning, som øker risikoen for å gå opp i vekt etterpå.

    I ytterste konsekvens kan kaloritelling føre til at du utvikler et sykelig forhold til mat, ifølge Mårdalen.

    - Et usunt fokus på tall kan for mange føre til et anstrengt forhold til mat.

    - Viktig å skeie ut



    ERSTATT KALORITELLING MED DETTE:

    - Fokuser heller på å spise ofte: I alle fall 5-6 måltider om dagen. Gjør du det, vil du sannsynligvis spise mindre også: Fordi du spiser før du er sulten, det blir enklere å velge sunt og du vil få i deg riktig mengde næringsstoffer.

    - Bruk tallerkenmodellen: Del tallerkenen inn i tre like store deler neste gang. En tredel fyller du med kjøtt eller fisk, en tredel med grønnsaker og en tredel med poteter, fullkornspasta eller fullkornsris.

    - Bruk Brødskala’n: Velg brød med full brødskala eller tre firedeler.

    - Se etter matvarermerket med Nøkkelhullet i butikken.

    - Gjør et sunt bytte: For eksempel kan du bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, helmelk med skummet eller ekstra lett melk og vanlig ost med mager ost (under 20 prosent fett).

    Kilde: Personligtrening.no, Irene Mårdalen



    Som tidligere treningsekspert i Vektklubb.no har imidlertid Mårdalen også vært på «den andre siden». Og hun ser at kaloritelling kan ha sine positive sider.

    - Når man skal sette i gang med et nytt kosthold, har kaloritelling effekt for enkelte, og du kan bli mer bevisst på hva du spiser i løpet av en dag. Men personlig mener jeg at tallfokuset ofte kan blir for intenst.

    - Her handler det om å endre livsstil i løpet av en uke. Det må derfor være lov å skeie ut av og til, uten å få dårlig samvittighet, sier Mårdalen til KK.no.

    - Det er faktisk viktig å skeie ut. Én dag i uka må du kunne gi deg selv et avbrekk fra hverdagen. Ellers blir det veldig lett å falle tilbake til dårlige vaner over lang tid.


    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer