VISSTE DU AT...:Seks Lollipop-pinner inneholder  like mange kalorier (Kcal 420) som én Vaffel Krone-is? Foto: Per Ervland
VISSTE DU AT...:Seks Lollipop-pinner inneholder like mange kalorier (Kcal 420) som én Vaffel Krone-is? Foto: Per Ervland Vis mer

Pinneis

Dette inneholder like mange kalorier

Enkelte iskremer kan tilsvare et måltid.

Sommeren har for lengst kommet, og med den følger sol, bading, grilling og ikke minst iskrem!

Ja det er ikke til å komme unna, is er et must om sommeren, og selvsagt skal du få lov til å spise så mange du vil i ferien, men vær oppmerksom på at det kan være lurt å ta en titt på næringsinnholdet før du plukker med deg en pinne i frysedisken.

Det er nemlig enkelte typer som kan inneholder opp mot 500 kalorier per stykk.

LES OGSÅ: Slik holder isen ekstra lenge i fryseren

Fløtebaserte pinneis er verstingene

Silje Bjørnstad, som er ernæringsfysiolog og driver siljebjornstad.blogg.no, forteller til KK.no at det er spesielt de fløtebaserte småisene som er verstingene når det kommer til kaloriinnhold.  

- Den tradisjonelle fløteisen som er laget med fløte og tilsatt sukker, er den isen som bidrar med flest kalorier per 100 gram.

- Hvis den da i tillegg er toppet med for eksempel strø, sjokoladetrekk eller fyll, bidrar dette til enda flere kalorier, sier hun.

Bytt ut et måltid

Hvis du er glad i fløteis, og gjerne spiser opp mot en om dagen i sommer, mener Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på BraMat.no, at det kan lønne seg å spise isen i stedet for et måltid, da flere av de fløtebaserte småisene inneholder opp mot 500 kalorier.

- Du kan altså bytte ut lunsjen eller kveldsmaten med en aldri så liten fløteis, da de inneholder proteiner, fett og karbohydrater som vi også finner i et helt vanlig måltid - selv om dette er langt fra det sunneste du kan spise.

- I tillegg kommer du bedre ut dersom du spiser en fløteis til lunsj, enn at du tar isen som dessert etter lunsjen. Spiser du begge deler kan du fort komme opp i over 1000 kalorier per måltid,  forteller hun til KK.no.

KALORIBOMBE: Fløteis med sjokoladetrekk, strø og fyll er blant verstingene når det kommer til kaloriinnhold. Velger du en stor is med tilbehør kan du fort komme opp i 500 kalorier.  Foto: al62 - Fotolia
KALORIBOMBE: Fløteis med sjokoladetrekk, strø og fyll er blant verstingene når det kommer til kaloriinnhold. Velger du en stor is med tilbehør kan du fort komme opp i 500 kalorier. Foto: al62 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Lei av at isen renner?

Gå for yoghurt, sorbet eller saftis

Dersom du ønsker å spise is, men samtidig holde figuren, mener ekspertene at du bør bytte ut de kaloririke fløteisene med for eksempel saftis, sorbet eller yoghurtis.

- Generelt sett så vil for eksempel yoghurtis og saftis inneholde færre kalorier enn tradisjonell fløteis og softis, men det kan likevel være en god del sukker i disse variantene.

- Sorbet er også som oftest et mer kalorivennlig valg sammenlignet med is laget på fløte, men husk at det handler om mengde is og antall kuler man spiser.

- Velger man for eksempel mange flere kuler med sorbet eller yoghurtis fremfor en til to kuler fløteis kan kalorimengden likevel bli ganske lik, sier Bjørnstad.

Lavere kaloriinnhold i saftis

Von Krogh forteller at det stemmer at disse variantene inneholder en del sukker, men at det ikke har så mye å si da det som regel pleier å holde med én is.

- Fordelene med saftis er at kaloriinnholdet blir lavere, da sukker er mindre energirikt enn fett. I tilligg er de som regel mindre enn fløteisene og det bidrar til et lavere kaloriinntak.

SMÅIS: Dersom du er glad i is og spiser det ofte kan det være lurt å velge saftis fremfor fløteis. Da kan du spare deg for mange kalorier.  Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia
SMÅIS: Dersom du er glad i is og spiser det ofte kan det være lurt å velge saftis fremfor fløteis. Da kan du spare deg for mange kalorier. Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia Vis mer

- Det stemmer at disse typene inneholder en del sukker, men en må huske at en spiser de i et såpass moderat tempo at en som regel vil være fornøyd med for eksempel én Lollipop som inneholder under 100 kalorier.
Dersom du har lyst på noe kaldt en varm sommerdag mener hun at en saftis er et bedre valg enn for eksempel brus.

- Saftis er et bedre valg enn brus, da vi har en tendens til å drikke mye mer brus enn det vi ville spist is. Likevel må vi huske at saftis er kun tomme kalorier, altså frossent sukkervann. Derfor vil hjemmelaget saftis av ekte frukt være et sunnere alternativ. Jeg har en supergod oppskrift her.

Hva er egentlig et ok kaloriinnhold i en is?

- Jeg personlig mener at det er greit å gå for en is som inneholder under 200 kalorier, som tilsvarer et lite mellommåltid. Man spiser jo gjerne is på impuls, og da er det et passelig kaloriinnhold.

LES OGSÅ: Superdeilig is du kan lage selv 

Lov å kose seg i sommer

KOS DEG: Det er fullt lov å kose seg med is om sommeren. Er du opptatt av å passe vekta, kan du også velge de "sunnere" isene.  Foto: berc - Fotolia
KOS DEG: Det er fullt lov å kose seg med is om sommeren. Er du opptatt av å passe vekta, kan du også velge de "sunnere" isene. Foto: berc - Fotolia Vis mer

Selv om det er fint å passe litt på kaloriinntaket sitt, mener Bjørnstad det er viktig å huske at det er lov å kose seg med favoritt-isen sin i blant, da det til syvende og sist ikke er is-spisingen alene som fører til at man går opp noen kilo.

- Hvis du vet at din favoritt-is inneholder litt flere kalorier enn de andre typene, så trenger du nødvendigvis ikke velge en is du ikke liker så godt kun fordi den er et mer kalorivennlig valg.

- I stedet anbefaler jeg deg å være litt mer oppmerksom på hva annet du putter i deg den dagen, for spiser du flere kalorier enn det kroppen din bruker, så vil du gå opp i vekt.

Videre forteller hun at et godt tips er å lage isen selv. På den måten vet du akkurat hva den inneholder.

- Du kan lage saftis av sukkerfri saft og sorbet av frukt og moste bær – dette er både sunt og godt. Yoghurt og kesam er gode alternativer til fløte hvis du ønsker å lage en is med en mer kremete konsistens.

- En hjemmelaget sorbe eller kesamis servert sammen med frisk frukt og bær er et deilig og sunt dessertalternativ nå i den herlige sommervarmen, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: