CHAMPAGNEFROKOST: 17. mai er dagen for festligheter og champagne frokost med gode venner og familie, men det kan være lurt å ta noen forholdsregler slik at mandagen etter ikke blir ekstra tung.  Foto: photographmd - Fotolia
CHAMPAGNEFROKOST: 17. mai er dagen for festligheter og champagne frokost med gode venner og familie, men det kan være lurt å ta noen forholdsregler slik at mandagen etter ikke blir ekstra tung. Foto: photographmd - Fotolia Vis mer

Alkohol 17. Mai

Dette må du huske før champagnefrokosten

Viktig for resten av dagen og morgendagen.

KK.NO: Hurra, hurra, hurra!

17. mai er en dag for festligheter og moro, og mange starter dagen med en champagnefrokost med venner og familie.

I motsetning til de siste to årene, er det i år rett tilbake på jobb dagen etter festilighetene, og for å unngå å bli fyllesyk er det lurt å legge opp dagen litt annerledes.

Så, hva er de beste rådene?

LES OGSÅ: Bunadtabbene du bør unngå

Spis før du drikker noe

Kari Randen, leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL, kan fortelle at noe av det aller viktigste er å spise godt - og gjerne før du inntar noe som helst alkohol.

- Det smart å få i seg mat før du starter på alkoholen – ikke omvendt, sier hun.

- Tapasboller, laks, eggerøre og alt som står på bordet 17.mai er gode ingredienser hvis du vil forebygge rask alkoholpåvirkning og muligens også fyllesyke.

Hun forklarer at alkoholen skilles saktere ut i tarmene dersom du drikker alkoholen langsomt, sammen med et måltid eller etter at du har spist. Da tar det også mye lenger tid før all alkoholen er absorbert i blodet.

SPIS GODT: Et godt måltid gjør at alkoholen ikke trekker seg like raskt inn i blodet og tarmen, noe som gjøre at du ikke blir like lett påvirker, og ofte ikke like fyllesyk.  Foto: svetavo - Fotolia
SPIS GODT: Et godt måltid gjør at alkoholen ikke trekker seg like raskt inn i blodet og tarmen, noe som gjøre at du ikke blir like lett påvirker, og ofte ikke like fyllesyk. Foto: svetavo - Fotolia Vis mer

I tillegg gjør du lurt i å velge en drikkevare som ikke har så høy alkoholprosent.

- Jo lavere alkoholprosent, desto lavere er risikoen for å ødelegge den gode stemningen med å bli for beruset, eller våkne opp med dundrende hodepine dagen derpå.

Men har det noe å si om du velger en drikk med 11 prosent, mot for eksempel 14 prosent?

- Når det først er snakk om at du drikker så mye at du prøver å unngå fyllesyke dagen derpå, så har neppe 11 prosent kontra 14 prosent mye betydning, men det kan ha en betydning på hvor beruset du blir, sier hun.

LES OGSÅ: Norske kvinner drikker mer enn før

Bland ut boblene med mineralvann

Men hva med boblene - kan det være at disse gjør deg mer fyllesyk?

- Det vi vet om bobler er at du kjenner virkningen raskere - enten det er Prosecco eller Cola, men jeg tviler på at du blir mer fyllesyk av Champagne enn hvitvin, sier Randen.

Fremfor å velge en litt lavere alkoholprosent eller velge bort boblene, kan det istedenfor være lurt å blande ut den alkoholholdige drikken

Da inntar du ofte mindre - i hvert fall saktere. Og det finnes mange smakfulle alternativer.

- Nordmenn er gjerne opptatt av kontinentale drikkevaner, da kan du gjøre som pariserne og blande ut champagnen med fersk appelsinjuice eller grapefruktjuice - det som kalles Mimosa. Da får du både bobler og lavere alkoholprosent.

- Tyskere og østerrikere blander også ofte ut både hvitvin og øl med alkoholfrie produkter. Spanjolenes Calimocho er et utmerket tips for varme dager; rødvin og cola med masse isbiter, forteller Randen.

Hun forklarer at generelt, så er det beste tipset for å unngå fyllesyke dagen etter 17. mai å spise godt, drikke vann, ta deg pauser og ikke legge deg med stigende rus.

Og til sist bruke alkovett.

- Alkovett handler om at du tenker på om du vil drikke og i tilfelle hvor mye, før du gjør det. Å tenke over hva som er bra for deg og ikke minst de rundt deg, spesielt om det er barn til stede. Alkovett er derfor å ta hensyn, sier Randen.

MIMOSA: Bland ut champagnen med appelsinjuice eller grapfruktjuice. Der smakfullt og forfriskende og vil ofte bidra til at du drikker litt mindre,  Foto: Lilyana Vynogradova - Fotolia
MIMOSA: Bland ut champagnen med appelsinjuice eller grapfruktjuice. Der smakfullt og forfriskende og vil ofte bidra til at du drikker litt mindre, Foto: Lilyana Vynogradova - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Spis jordbær med fløte før festen

Fem gode tips for å unngå fyllesyke

1. Kom uthvilt til frokost
Hvis du tar deg en byrunde natt til 17.mai så kan det hende at kroppen din heller vil hvile enn å sprette champagnen kl.10.00 morgenen etter – da kan det raskt gå galt. Er du utvilt og frisk så tåler du rett og slett mer.

2. Ta deg en bolle
En champagnefrokost bør inneholde frokost og ikke bare champagne. Skal du drikke tidlig, så bør du spise tidligere. Dersom du drikker på tom mage blir du raskt beruset. Tapasboller, laks og brød fyller magen og hjelper deg med ikke å gå på en champagnesmell, så sørg for å spise noe før du drikker.

3. Drikk vann og ta det litt med ro
Noen lager egne regler for hvor mange glass vann de skal drikke per glass med champagne eller øl - noe som slett ikke er dumt. Eventuelt legge inn noen pauser og ta noen glass vann eller alkoholfritt. Da merker du om du er like god i farta som du ønsker å være.

4. Gjør som tyskerne eller drikk som spanjolene
Tyskere og østerrikere bestiller ofte noe de kaller for Weinschorle eller Gespritzer, som er hvitvin blandet med Farris. Det smaker godt og er oppfriskende, men med lavere alkoholprosent enn champagne. Østerrikere blander ofte også øl ut med fanta eller sprite. Mens spanjolenes Calimocho består av rødvin og cola med isbiter.

5. Bruk alkovett
Hvis det er barn til stede er det ekstra god grunn til å ta hensyn til de rundt deg. Alkovett handler om å ta gode valg for deg og de andre som er til stede, og ingen synes det er stas med fulle folk før 17.mai-toget har kommet halvveis.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: