Handleliste

Dette påvirker handlelisten din

Vanene dine kan sabotere kostholdet ditt.

GÅR IKKE VEIEN MOT ET SUNNERE KOSTHOLD SLIK DEN SKAL? - Valgene våre styres mer av vaner enn rasjonelle beslutninger, forteller seniorforsker Pirjo Honkanen til Forskning.no. Foto: Colourbox.com
GÅR IKKE VEIEN MOT ET SUNNERE KOSTHOLD SLIK DEN SKAL? - Valgene våre styres mer av vaner enn rasjonelle beslutninger, forteller seniorforsker Pirjo Honkanen til Forskning.no. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Pleier du ofte å følge den vanlige runden på butikken?

Etter en titt ned i handlekurven din, hva vil du finne? Har du tatt med deg fiskepinner, karbonader og pytt i panne for tredje uken på rad?

Selv om du kanskje har en plan om å endre kosthold, kan det hende at vanene dine saboterer deg.

For selv om du har store planer om å legge om til en sunnere livsstil, kan ofte handlelisten din forbli den samme.

Dette er grunnen.

Vanene dine bestemmer handlelisten

– Det er en utbredt oppfatning blant forskere at valgene våre styres mer av vaner enn rasjonelle beslutninger der valgene foretas etter en grundig evaluering av alternativene, forteller seniorforsker ved Nofima Marked, Pirjo Honkanen til Forskning.no (Ekstern lenke).

Honkanen leder et forskningsprosjekt som handler om matvanene våre, og kan foreløpig fortelle at de færreste kjøper mer grønnsaker, selv om det er anbefalt fem porsjoner frukt og grønt om dagen.

Økningen av sykdommer som forekommer av dårlig kosthold viser at vaner påvirker mer enn vi tror. Blant annet kan arbeidsplassen bidra til å gi deg ekstremt dårlige vaner.

Vanene påvirker mest til frokost og lunsj

Forskerne gjennomførte 1600 nettundersøkelser i tillegg til 20 dybdeintervjuer for å finne ut av hva folk helst kjøper. Resultatene viste at vanene styrer deg oftes når det gjelder frokost og lunsj.

– Det er vanskelig å endre vaner, selv om vi vet at vi burde. Vår tese er at mange av handlingene skjer automatisk. Vår forskning viser at holdningene våre kan endres, men at valgene fortsatt forblir de samme, forteller Honkanen.

Men personligheten er også avgjørende når du skal ta den ukentlige handleturen. Har du mer selvkontroll, vil du ikke gjøre like mange kjøp bare for vanens skyld.

LES OGSÅ: Lettbrus kan gjøre deg feit

Slik tar du tilbake kontrollen

Hvis du føler du har mistet kontrollen over kostholdet ditt, finnes det måter du kan prøve å ta den tilbake. Honkanen viktigste tips er å planlegge i forveien av handleturen.

– Hvis du bestemmer deg for at du alltid skal spise et eple når du har lyst på sjokolade, kan det ha en viktig effekt. Det gjelder å jobbe systematisk med slike vaner, forteller hun.

Forskning.no skriver at tidligere eksperimenter viser at folk lykkes når de planlegger sine valg, og at dette kan endre vaner.

Neste gang du skal ut å handle bør du planlegge konkret hva du skal bytte ut de usunne varene dine med. For eksempel bytte ut fiskepinnene med torskefilet. Det beste kan ofte være at du tar noen matvarer om gangen, ettersom små forandringer gir større resultater etter hvert.

Honkanen forteller at det fortsatt er lett å falle tilbake i gamle vaner, så sørg for å opprettholde planleggingen i hverdagen.

LES OGSÅ: Slik dropper du smør på brødskiva

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer