Sunn

Dette røper deg

Et målebånd kan gi deg viktig helseinformasjon.

MÅL HELSA DI: Midjemålet ditt viser risikoen for hjertesykdom, men visste du at øreflippene dine også er en indikator her?  Foto: www.imagesource.com
MÅL HELSA DI: Midjemålet ditt viser risikoen for hjertesykdom, men visste du at øreflippene dine også er en indikator her? Foto: www.imagesource.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Forskere oppdager stadig flere fysiske «hint» som kan være tidlige tegn på Alzheimer, diabetes og kreft. For eksempel kan fingerlengden din, luktesansen din og bredden på leggene dine være slike indikatorer.

Se videointervju og les originalartikkelen her.

1. Fingerlengde

For kvinner så kan en pekefinger som er kortere enn ringfingeren være et varsel om en økt risiko for å utvikle leddgikt. En studie viser at disse kvinnene har dobbelt så stor risiko, skrev tidsskriftet Arthritis & Rheumatism i fjor. Disse har nemlig lavere nivåer av østrogen som spiller en rolle i utviklingen av leddgikt.

Råd: Tren styrke, spesielt for å styrke musklene som omslutter knærne dine som for eksempel knebøy.
  • Derfor bør du trene styrke
  • Gjør trening til rutine
  • Halvere brystkreftrisikoen

    2. Benlengde

    Dersom du har litt korte ben kan det tyde på at du trenger å ta bedre vare på leveren din. Tidsskriftet Epidemiology and Community Health skrev følgende i fjor: Bristiske forskere har påvist at kvinner som har ben som er mellom 51 og 73 centimeter lange viser seg å ha et langt høyere nivå av fire enzymer som indikerer leversykdommer.

    Råd: Unngå å eksponere deg for giftstoffer som leveren din er nødt til å bryte ned. Det vil gjøre den sunnere og sterkere. Når du jobber med sterke kjemikalier, for eksempel i forbindelse med rengjøring, bruk hansker og gjerne noe foran munnen. Begrens også alkoholinntaket ditt. Et glass vin eller en øl bør være et maksimum per dag.
  • Dr. Oz komplette helsesjekk
  • Kvitt deg med verstingvanene

  • 3. Luktesans

    Godt voksne mennesker som ikke kan identifisere bananer, sitroner, kanel og andre varer ved hjelp av luktesansen har fem ganger så høy risiko for å utvikle Parkinsons sykdom innen de neste fire årene, ifølge en studie fra i fjor som stod på trykk i Annals of Neurology. Forskerne tror at det er området i hjernen som er ansvarlig for luktesansen vår som er det første som blir påvirket av sykdommen som bruker alt fra to til syv år på å bli diagnostisert.

    Råd: Få i deg fiskeolje i form av omega 3-tilskudd. Omega 3-fettsyrene kan øke hjernens forsvar mot MTP, et giftstoff som er kjent for å føre til Parkinsons.
  • Omega-3 forlenger livet

    4. Armlengde

    Kvinner med korte armer har nemlig halvannen så høy risiko for å utvikle Alzheimer som kvinner med lengre armer, ifølge en studie fra i fjor som stod å lese i tidsskriftet Neurology. Armlengden din måler du ved at du strekker armene ut som om du skal bruke dem til å fly. Mål fra fingertupper til fingertupper og da bør spennet være på minst 152 centimeter.

    Råd: Bruk hjernen din. En fem år lang studie fra Alzheimer’s Disease Center, Rush University Medical Center, har funnet at voksne som bruker mesteparten av sin tid på å bruke hjernen sin har to en halv ganger mindre risiko for å utvikle Alzheimer.
  • Hold hjernen i form

    5. Rynkete ørflipper

    Flere studier viser at lineære rynker på den ene eller begge øreflippene kan forutsi hjerte – og karsykdommer. Dersom en øreflipp har rynker tyder det på 33 prosent økt risiko, mens to rynkete øreflipper tyder på 77 prosent økt risiko, ifølge en studie i tidsskriftet The American Journal of Medicine. Man er ikke helt sikker på hvorfor det er slik enda, men man tror at det er tapet av elastiske fibre som forårsaker rynkene o en hardning av arteriene.

    Råd: Hold hjertet ditt sunt på alle andre måter: hold deg slank og pass på kolesterolet og blodtrykket ditt.
  • Slanke bør også trene

    6. Leggbredde

    Det høres kanskje litt fjernt ut, men en fransk studie fra i år viser at kvinner med smale legger (mindre enn 33 centimeter rundt det området på leggen som er kraftigst) har en høyere risiko for tykkere halspulsåre (karotis-arterie, en kjent risikofaktor for hjerteslag.

    Råd: Ingen grunn til å øke bredden her, men drikk grønn te hver dag. En studie av mer enn 40.500 japanske menn og kvinner viste at de som drakk fire-fem kopper med grønn te om dagen hadde den desidert laveste risikoen for å dø av slag eller infarkt.
  • Grønn te-glede
  • Så mye skade gjør søvnmangel
  • Dette er dine verste uvaner
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer