Dietter

Dette saboterer slankingen

Dette ødelegger slankekuren uten at du merker det selv. Se sjekklisten.

Dette saboterer slankingen
Publisert
Sist oppdatert
Hvordan kan det ha seg at noen mennesker er mette, glade og slanke uansett hvilken diett de måtte gå på, mens du når du prøver samme opplegg får skrikende innvoller, dobbeltsyn og humør som en padde? Og det til tross for at du gjør alt riktig; du drikker mye vann, inntar maten i små biter og tygger langsomt. Du føler deg like fullt utsultet, og like tung.Det er kanskje ikke det du gjør det er noe galt med, men det du ikke gjør kan ha stor innvirkning på hvor vellykket vektreduksjonen din blir.
  • Ta testen: Hvor sunt lever du?
  • Her er sjekklisten over 8 ting du bør være obs på om du vil ned i vekt:

    1. Sjekk smaksløkene dine

    Hver fjerde person har smaksløker med høy toleranse for sukker. Derfor skal det mer til før disse personene er tilfreds med mengden søtsaker de setter til livs. Smaksløkene er rett og slett litt underutviklet, ifølge legene Michael Roizen og Mehmet Oz, forfattere av slankeboka You: On a Diet.Videre har en fjerdedel av oss overutviklede smaksløker. Dette gjør at det kan være vanskelig å nyte frukt og grønnsaker, fordi den bitre smaken blir overveldende. I og med at mange dietter er basert på et høyt inntak av frukt og grønt, sier det seg selv at det blir vanskelig for de med overutviklede smaksløker å følge disse. Til sammen har altså halvparten av oss smaksløker som er med på å sabotere slankekuren.
  • Spis deg skjønn, smart og sunn
  • Spis som stjernene
  • 2. Sjekk sexlivet ditt

    Er det nok action på soverommet? Mangel på sex kan gjøre deg fysen på mat, skal vi tro legene Michael Roizen og Mehmet Oz. Både appetitten på sex og mat er koordinert av et område i hjernen kalt hypothalamus, og regulert av et hormon som heter neuropeptid Y. Roizen og Oz mener man kan stagge matlysten ved jevnlig å ha sex. Når man tilfredsstiller én appetittform ser det ut til at også den andre dempes.
  • Sex som gjør deg sprek
  • Tren deg til bedre sex
  • Hold deg sunn med sex
  • 3. Sjekk dagdrømmene dine

    Jo mer du tenker på noe, jo viktigere blir det for deg. Dersom du går rundt og tenker på den typen mat du ikke bør tillate deg å spise, blir du mer opptatt av den maten enn du behøver å være. Risikoen for at du faller for fristelsen til å spise den blir større enn godt er. Vår fantasi kan virke like sterkt inn på oss som synet og duften av mat. Tenker du på sjokolade får du lyst på sjokolade.

    4. Sjekk tåleevnen din

    Skyr du folkemengder? Eller føler du deg kraftløs når du er omgitt av negative mennesker? Det kan være at du er sensitiv for andres energier, og at du ubevisst legger på deg for å få et fettlag som beskytter deg mot omgivelsene. Det er i alle fall en teori lege og forfatter Judith Orloff presenterer i boka Positive Energy. Mange av hennes pasienter bedriver ifølge henne energimotstand ved å gjøre kroppene sine tykke og omfangsrike. Orloff mener det er langt sunnere og enklere å lære seg teknikker som gjør at man kan takle andres dårlige energier.

    8. Sjekk tankegangen din

    Der det feires spises det gjerne også. Man velger mat som er med på å understreke den gode stemningen, altså festmat. Og denne maten er som regel ikke den sunneste. Måltidene forlenger også feiringen, sier kostholdsguruen Brian Wansink i boka Mindless Eating. Det er ikke bare feststemning som skjerper matlysten. Når man kjeder seg er det lett å ty til mat som trøst og tidsfordriv. Faktisk spiser vi 52 prosent mer når vi kjeder oss. Er vi deprimerte og føler oss alene spiser vi 39 prosent mer. Dersom du er bevisst på hvordan du tenker og føler kan det bidra til å redusere matmengden du velger å putte i deg.
  • Her er kostholdsfellene
  • Vi ser oss tjukke
  • 6. Sjekk vennene dine

    Venner er flotte å ha som støtte under en slankekur, men ikke ha dem rundt deg når du skal spise. Tilbringer du måltidene med andre blir du gjerne sittende lenger ved bordet, og dermed spiser du også mer. Når du er oppslukt av en samtale legger du heller ikke så godt merke til matmengden du får i deg. I gjennomsnitt spiser vi 35 prosent mer når vi spiser sammen med én annen person. Er vi fire personer rundt bordet spiser vi 75 prosent mer, og er vi sju eller flere personer til bords spiser vi hele 96 prosent mer.
  • Blir du tjukk av kjæresten din?
  • Blir du tjukk av vennene dine?
  • 7. Sjekk timeplanen din

    Spiser du regelmessig? I magen din utskilles det hver halvtime et hormon kalt ghrelin, som gir hjernen din beskjed om at kroppen trenger mat. Om du ikke spiser på seks timer vil disse beskjedene komme hyppigere og sterkere. Til slutt vil sultfølelsen overstyre viljestyrken din, og da ender det gjerne med at du sluker det første og beste du kommer over. Ikke utenkelig at dette da arter seg som fire feite Snickers eller en økonomipose potetgull. Spis hver tredje til fjerde time for å ha kontroll på sultfølelsen din.
  • Maten som gir høy forbrenning
  • 8. Sjekk stressnivået ditt

    Det å bli utsatt for ekstremt stress, som for eksempel en bilulykke, kan skru av sultfølelsen din. Også trening kan gjøre det samme. Kronisk og langvarig stress derimot, kan senke forbrenningen din og få kroppen til å lagre fett, skriver legen Mark Hyman i boka Ultrametabolism. Dumt er det da at folk som slanker seg blir stresset av kuren, og dermed setter kroppen i et lavt forbrenningsgir. Kronisk stress kan også øke suget etter kjappe karbohydrater. Prøv å ta det med ro og ha et så avslappet forhold til mat som mulig. Det er bedre å leve sunt med noen kilo for mye, enn å leve under et konstant press for holde kroppen tynn.
  • Heller sunn enn tynn
  • Kilde: Ivillage.comLES OGSÅ:
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Hvilken diett passer deg?
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.