Treningsmat

Dette spiser instruktørene etter trening

Og det er ikke proteinbarer og proteinshakes, hvis det var dét du trodde...

GROVE KORNPRODUKTER: Norges trimdronning Kari Jaquesson har som regel alltid grove kornprodukter inkludert i sine måltider Få tips fra flere instruktør lenger nede i artikkelen. Foto: Per Ervland
GROVE KORNPRODUKTER: Norges trimdronning Kari Jaquesson har som regel alltid grove kornprodukter inkludert i sine måltider Få tips fra flere instruktør lenger nede i artikkelen. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Trening er ikke så lett å forstå seg på.

Hvor ofte bør du trene, hvor hardt, hvilken teknikk er riktig, hvilke joggesko bør du velge…?

Og sist, men ikke minst – hva bør du spise etter trening?

SE OGSÅ: - Spis dette senest en time etter trening

Hva sier instruktørene?

The Nike Blast (ekstern lenke) – Nordens største trenings- og danseevent – var instruktøreliten samlet 5. og 6. februar.

De beste av de beste instruktørene var der for å gi publikum en smakebit på de nyeste treningskonseptene. KK.no testet Powerstrip og Chairtease. Klikk på lenkene for å se hvordan det gikk.

KK.no benyttet anledningen til å spørre hva instruktørene velger å få i seg etter trening.

SE OGSÅ: Superinstruktørenes beste treningstips

Powerstrip-instruktør Åsa Eriksson (32). Foto: Per Ervland
Powerstrip-instruktør Åsa Eriksson (32). Foto: Per Ervland Vis mer

Har med matpakke på trening

Hele Norges trimdronning, Kari Jaquesson, var selvfølgelig der.

- Hva spiser du etter trening?

- Jeg spiser egentlig ikke noe spesielt annerledes etter trening enn jeg gjør ellers.

- Men jeg spiser ofte, da - cirka hver tredje time - så hvis jeg vet at jeg at det kommer til å gå litt tid mellom trening og når jeg kommer meg hjem, har jeg alltid med meg matpakke.

- Det kan være for eksempel brød eller bulgursalat – grove kornprodukter er «masten» i måltidene mine - masse grønnsaker, egg og frukt.

SE OGSÅ: Dette brødet bør du spise mer av



Kettlebellinstruktør Matthew Griffiths (37). Foto: Per Ervland
Kettlebellinstruktør Matthew Griffiths (37). Foto: Per Ervland Vis mer

- Ta en banan

- Jeg spiser som regel innen en halvtime - time etter trening for best restitusjon. Ellers kjenner jeg at jeg fort kan bli sløv og trøtt, sier instruktør Åsa Eriksson (32).

Hun er utdannet danser og danselærer, gruppetreningskoordinator og utvikler på Sportlife i Sverige, grunnlegger av treningskonseptet Powerstrip.

- Men jeg kan ikke fordra sånne shaker, med pulver du må blande med vann, riste, også videre... Det enkleste er ofte det beste. Gjerne en banan etter trening eller en Gainomax (restitusjonsdrikk, journ.anm) – eller begge deler, som er lett å slenge i treningsbagen.

- Alt dette fokuset på næringsstoffer bryr jeg meg ikke om. Før var det jo fett som var fy-fy, og nå er det karbohydrater. Jeg er high fat, high carb - ja, high all. Jeg spiser det jeg vil, og det funker for meg, slik det har gjort for mange andre før meg.



- Proteinbarer er sukkertøy

- Typiske treningsprodukter, som disse barene er bare opphøyet sukkertøy, spør du meg, sier Matthew Griffiths (37), personlig trener, lærer innen treningsvitenskap og kettlebellinstruktør.

- Jeg tror heller ikke på denne protein-hypen som er nå. Som regel er det bra nok å spise naturlig mat, som for eksempel frukt, nøtter, vann og jus. Det er også svært enkelt å ta med seg i bagen.

- Det er viktig å gjøre det enklest mulig for deg selv, legger han til.

KK-ekspertens tips

KK.no's trening- og kostholdsekspert, Ina Garthe, har gitt sine beste kostholdstips etter treningen i artikkelen - Spis dette senest en time etter trening.

– Hvis du ønsker å gå ned i vekt, bør du spise noe sånt som kornprodukter med melk, yoghurt eller biola. Smoothie er også et godt alternativ, eller grove brødskiver/knekkebrød med proteinrikt pålegg, som ulike skinker, anbefaler Garthe.

– Hvis du ønsker å øke muskelmassen, er det gunstig med noe rett etter trening. For eksempel en yoghurt, banan og melk, sjokolademelk, cottage cheese med syltetøy eller en smoothie. Når du kommer hjem fra trening igjen, kan du lage deg noe vanlig kveldsmat som grove brødskiver med pålegg.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer