FROKOSTTIPS: Grovt brød, grove knekkebrød, havregryn, egg og avokado går igjen i treningsekspertenes frokosttips.  Foto: SunnyS - Fotolia
FROKOSTTIPS: Grovt brød, grove knekkebrød, havregryn, egg og avokado går igjen i treningsekspertenes frokosttips. Foto: SunnyS - Fotolia Vis mer

Frokost

Dette spiser treningsguruene til frokost

Sunt fett og nok proteiner er nøkkelord.

KK.NO: Hvordan du starter dagen er svært viktig for hvordan dagen blir. Og da snakker vi ikke bare om hvilken fot du står opp på, men hva du spiser som dagens første måltid.

Du skal nemlig ikke undervurdere effekten av en god frokost. Den setter i gang forbrenningen etter nattens faste, og gir deg energi til å takle dagens utfordringer.

Og er du aktiv på treningsfronten er frokostvalgene dine enda viktigere.

Så hva er egentlig gode frokostvalg?

Vi har snakket med fem norske treningseksperter om deres frokostvaner, og hva som gir dem den beste starten på dagen.

LES OGSÅ: De sunneste superfrokostene

Avokado – en populær ingrediens

– Det jeg legger vekt på er at det først og fremst skal være grønnsaker, proteiner og fett i måltidet, sier personlig trener og gründer av Smart Trening, Helle Bornstein, til KK.no.

– Jeg ønsker å få i meg mest mulig grønnsaker i løpet av dagen, i tillegg til å få jevn energi med fett, samtidig som jeg ønsker proteiner for å vedlikeholde og bygge ny muskelmasse i kroppen.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer avokado

METTENDE: Avokadoen er proppfull av sunne fettsyrer, og gir god metthet. Dette er derfor en populær frokostingrediens blant treningsekspertene. Foto: REX/West Coast Surfer / Mood Boa/All Over Press
METTENDE: Avokadoen er proppfull av sunne fettsyrer, og gir god metthet. Dette er derfor en populær frokostingrediens blant treningsekspertene. Foto: REX/West Coast Surfer / Mood Boa/All Over Press Vis mer

Litt karbohydrater får hun også i seg, men det er ikke mye. Hun er derfor veldig glad i å starte dagen med en smoothie eller en omelett.

– I en smoothie pleier jeg å ha avokado, to egg, råkakako, 1/3 banan og vann eller mandelmelk. Det gir meg rask og god energi, samtidig som jeg får proteiner og en energi som vedvarer. Med omelett pleier jeg å ha paprika, selleri, skinke og avokado eller fetaost.

Avokado er altså en viktig ingrediens i frokosten til Bornstein – den er nemlig rik på sunne fettsyrer, fiber, og en rekke vitaminer som gjør kroppen godt. Og siden den er svært mettende vil selv en flytende frokost kunne gi deg nok energi å gå på.

Avokoado vil også gi smoothien den gode, kremete konsistensen, og Bornstein er ikke den eneste som bruker dette trikset.

EKSPERTEN: KKs faste treningsekspert, Anne Marte Sneve.
EKSPERTEN: KKs faste treningsekspert, Anne Marte Sneve. Vis mer

Sørger for nok proteiner

KKs treningsekspert Anne Marte Sneve forteller at hun alltid sørger for at frokosten hennes inneholder sunt fett – enten i form av avokado, eller nøtter.

For henne er det viktigste med frokosten at den ser innbydende ut, og består av gode råvarer.

– Jeg er også bevisst på at frokosten både består av sunt fett, karbohydrater som er langsommere, som grove kornprodukter som gir en god metthet, og proteiner.

- Da føler jeg at jeg setter en god standard for dagen og jeg får en god energi som jeg tar med meg gjennom dagen, sier hun.  

Hun bruker også enkle grep for å øke proteininnholdet i frokosten sin. For eksempel ved å tilsette noen skjeer med cottage cheese eller kesam i smoothien.

– Jeg liker å stå opp litt tidligere enn jeg må, nettopp fordi jeg liker å nyte dagens første måltid i ro og mak, med en cappuccino og avisa på iPaden. Men jeg varierer ofte frokosten fordi jeg fort blir lei.

Hun har likevel noen favoritter, og hennes topp 4 er:

  • Varm havregrøt laget på melk med hakkede nøtter, eplebiter og banan. Denne frokosten gir masse energi, og er lett fordøyelig, og er slageren når hun skal trene rett etterpå.
  • Kokte egg på knekkebrød med avokado. Denne velger hun ofte når hun ikke skal trene med en gang, men senere, og trenger en frokost som metter en stund.
  • Smoothie med banan, avocado, og cottage cheese. Denne er perfekt når hun er på farten eller ikke er så sulten på morgenen, men trenger å få i seg noe. Og drikker hun ikke opp hele kan hun enkelt ta den med seg.

– Har jeg trening tidlig på dagen, synes jeg at havregrøt gir meg den beste energien. Er treningen senere på dagen, kan valget oftere falle på en av de andre alternativene.

En god start gir en god dag

Å planlegge frokosten etter ditt aktivitetsnivå er altså et godt tips. Særlig viktig er det dersom du har planer om å trene tidlig. Dette påvirker også frokostvalgene til personlig trener og blogger Silje Mariela Westby.

PROTEINER: Eggerøre og røkt laks er gode næringsrike matvarer som holder deg mett lenge. Foto: REX/Martin Lee/All Over Press
PROTEINER: Eggerøre og røkt laks er gode næringsrike matvarer som holder deg mett lenge. Foto: REX/Martin Lee/All Over Press Vis mer

– Til frokost velger jeg som regel eggerøre, avokado og røkt laks eller skinke. Gjerne surdeigsbrød eller hjemmelaget knekkebrød sammen med det. Spiser også gjerne en skål med bær i tillegg, sier hun til KK.no.

Dette er gode næringsrike matvarer som holder deg mett lenge, og som ikke minst smaker godt. Og siden hun for tiden er gravid vier hun litt ekstra tanker til næringsrik mat enn ellers.

– Om jeg skal trene veldig tidlig så sparer jeg frokosten som nevnt over, til etter trening. Fordi det ligger i magen en stund. Trener jeg tidlig holder det for meg med en proteinshake/yoghurt, og en frukt eller noen riskaker.

Hun har også tro på at hennes frokostvalg har mye å si for resten av dagen. Jo bedre valg hun tar til frokost, jo lettere er det å ta bedre valg utover dagen. Starter man dagen med usunn mat, så er det også vanskeligere å hente seg inn igjen til lunsj og middag.

SUNT: Egg er en god kilde til mange viktige næringsstoffer, og perfekt til frokost. Foto: REX/Mood Board/All Over Press
SUNT: Egg er en god kilde til mange viktige næringsstoffer, og perfekt til frokost. Foto: REX/Mood Board/All Over Press Vis mer

– Jeg er også opptatt av at frokosten skal gjøre meg opplagt – og ikke trøtt. Da jeg startet dagene mine med havregrøt ble jeg ekstremt søvnig rett etterpå. Det slipper jeg nå da hovedfokuset er å få inn mer proteiner og fett, forklarer Westby.

Egg i alle varianter

Proteiner og fett er også hovedfokuset i frokosten til Martin Norum, som er personlig trener, kostholdsveileder, forfatter og coach hos Webcoaching.no.

– Jeg spiser stort sett egg til frokost, nærmere bestemt 4-5 stykker. Jeg koker de eller steker speilegg og spiser dette sammen med en god morgenkaffe med melk i, sier han til KK.no.

Å starte dagen med egg er slett ingen dum idé. Denne matvaren er nemlig en god kilde til mange viktige næringsstoffer, som selen, jod, vitamin D, vitamin B12 og jern, i tillegg til å være svært mettende.

– Dette er en ganske fast rutine for meg, og årsaken til at jeg gjør det slik er fordi jeg får i meg en protein og fettrik frokost som gjør at jeg opplever en stor grad av metthet de neste timene. Det kommer godt med i en hektisk arbeidsdag frem til neste måltid ved lunsjtider.