FROKOST: Har du noen gang lurt på hva kostholdsekspertene spiser til frokost? Vi har spurt tre av dem om nettopp dette!  Foto: tataks - Fotolia
FROKOST: Har du noen gang lurt på hva kostholdsekspertene spiser til frokost? Vi har spurt tre av dem om nettopp dette! Foto: tataks - FotoliaVis mer

Frokost

Dette starter kostholdsekspertene dagen med

Gjett hva Jeanette Roede, Beate Rosvoll og Lise von Krogh spiser!

KK.NO: Frokosten er dagens viktigste måltid sies det.

Og det er kanskje ikke så rart, da det er dette som skal sette deg i gang og gi deg overskudd til å takle alle dagens gjøremål og utfordringer.

Trenger du litt frokostinspirasjon? Vi har spurt tre kostholdseksperter om hva de pleier å starte dagen med!

LES OGSÅ: Så stor bør frokosten din være

Spiser en sunn og variert frokost 

EKSPERTEN: Jeanette Roede.
EKSPERTEN: Jeanette Roede. Vis mer

Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, pleier å starte dagen med en sunn og variert frokost som holder henne mett frem til lunsj.
 
- Jeg starter dagen med et stort glass vann i det jeg våkner – jeg er alltid tørst etter natten. Så spiser jeg enten to til tre brødskiver, en porsjon havregrøt med kanel, honning og frisk frukt eller kornblanding – jeg blander gjerne 4korn eller blåbærmüsli med en annen type med litt flere ingredienser i. 

- Ved siden av maten drikker jeg gjerne vann eller ekstra lett melk. 

Videre forteller Roede at hun starter dagen på denne måten fordi hun trenger en god frokost for å komme i gang, være skjerpet mentalt og holde seg mett frem til lunsj.

- Innimellom tyr jeg til en frukt før lunsj – på ekstra sultene dager. Jeg spiser frokost sammen med barna, og alle har sine favoritter, derfor bytter vi på hva vi spiser, men vi spiser det samme. 

- Det å bytte på er en god ting. Da får vi variasjon i kosten, får i oss flere ulike næringsstoffer gjennom uken og man blir ikke så lett matlei, sier hun. 

HAVREGRØT: Noen ganger pleier Jeanette Roede å starte dagen med en skål havregrøt.  Foto: Getty Images/iStockphoto
HAVREGRØT: Noen ganger pleier Jeanette Roede å starte dagen med en skål havregrøt. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

LES OGSÅ: Slik gjør du frokosten fristende hver morgen

En fristende frokostsmoothie 

Beate Rosvoll, som er ernæringsfysiolog og personlig trener, forteller at hun pleier å velge frokost ut i fra hvor god tid hun har om morgenen.

- Jeg må innrømme at jeg ikke er den flinkeste til å spise frokost. Ikke fordi jeg ikke har lyst på mat, men fordi jeg nesten aldri får tid. Ofte tar jeg med meg noe å spise på jobb, som for eksempel en yoghurt, nutrilettbar eller knekkebrød med ost.

EKSPERTEN: Beate Rosvoll. Foto: Privat
EKSPERTEN: Beate Rosvoll. Foto: Privat Vis mer

- Her skulle jeg blitt flinkere til å planlegge. For eksempel gjort klar en noe godt og næringsrikt dagen før - det funker jo kjempebra. 

Når Rosvoll har god tid, som i helgene, lager hun gjerne en smoothie med masse gode bær, frukt og en dæsj kesam og kokosolje. 

- Ofte har jeg mest lyst på noe flytende til frokost, da jeg som oftest er tørst når jeg våkner. Da er smoothie et kjempebra alternativ

- Jeg har som oftest lyst på noe søtt, som for eksempel frukt, så da passer jeg på å blande det med noe protein- og fettrikt. Ellers er jeg også veldig glad i knekkebrød med ost og hjemmelaget müsli med gresk yoghurt, sier hun.  

SMOOTHIE: Beate Rosvoll synes det er deilig å drikke en søt smoothie til frokost.  Foto: zoeytoja - Fotolia
SMOOTHIE: Beate Rosvoll synes det er deilig å drikke en søt smoothie til frokost. Foto: zoeytoja - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Hva bør du velge til frokost?

To glass biola med linfrøolje

Lise von Krogh, som er ernæringsbiolog og en av ekspertene på Bramat.no, forteller at hun starter dagen med noe næringsrikt å drikke, da hun sjeldent har matlyst før lunsj.  

EKSPERTEN: Lise von Krogh. Foto: Privat
EKSPERTEN: Lise von Krogh. Foto: Privat Vis mer

- Dette er fordi jeg er et skikkelig B-menneske med utrolig liten appetitt om morgenen – jeg har rett og slett ikke lyst på mat selv om jeg er sulten. 

Videre forteller hun at hun starter dagen med to kopper cortado som hun lager selv på espresso og helmelk. Deretter tar hun tran og to glass biola eller kefir med en to spiseskjeer linfrøolje eller rapsolje innen lunsj. 

- Et glass gir cirka 300 kalorier. Da får jeg i meg sunne fettsyrer, protein og karbohydrater, samt viktige vitaminer og mineraler som blant annet vitamin D og kalsium. 

- Jeg velger også helmelk til cortadoen fordi det smaker bedre og fordi jeg trenger den ekstra energien, sier hun. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: