SYNLIG, VARM OG TØRR: Det viktigste med utendørstrening på vinterstid, er at du har klær og utstyr som holder deg synlig, varm og tørr. Flere kjøpetips og bilder/priser finner du lenger nede i saken! Foto: Produsenten
SYNLIG, VARM OG TØRR: Det viktigste med utendørstrening på vinterstid, er at du har klær og utstyr som holder deg synlig, varm og tørr. Flere kjøpetips og bilder/priser finner du lenger nede i saken! Foto: Produsenten
Treningsklær

Dette trenger du til utendørstrening nå

Holder deg synlig, tørr og varm i vintermørket.

Løping er en fantastisk treningsform, og blant idrettene som helt klart forbrenner flest kalorier og får deg raskt i bedre form. Og selv om vinteren så langt både har vært kald, mørk og våt, er du ikke nødt til å legge løpeskoene på hylla av den grunn.

ULL INNERST: Ull er absolutt best å ha helt inntil huden (innerst) når du skal trene ute nå. I høst lanserte for eksempel Pierre Robert en ny ulltøykolleksjon (bildet) i 100 prosent merinoull som ikke er altfor dyr og selges i matbutikker. Foto: Per Ervland
ULL INNERST: Ull er absolutt best å ha helt inntil huden (innerst) når du skal trene ute nå. I høst lanserte for eksempel Pierre Robert en ny ulltøykolleksjon (bildet) i 100 prosent merinoull som ikke er altfor dyr og selges i matbutikker. Foto: Per Ervland Vis mer

Ull innerst – vind og vannavstøtende ytterst

«Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig vær», er det et uttrykk som sier, og akkurat når det gjelder utendørstrening på vinterstid stemmer dette veldig godt.

Så fremt du har det rette utstyret – tenk tøy og sko, så skal det svært lave temperaturer til (langt under 10 minus) for at du skal måtte droppe treningsøkten.

Når det gjelder løpebekledning i disse kalde februardager, er det først og fremst viktig å tenke på det du har innerst – som helst bør være ull, som er best på å holde varmen og transportere fukt.






I tillegg er det viktig å ha noe vindavstøtende og gjerne vannavstøtende utenpå (Gore-Tex blir ikke så klamt som du tror), samt sko som er laget for å tåle slapsete føre. Det kan også være lurt med ekstra pigger eller brodder til skoene (det selges egne du kan løpe med og på Löplabbet i Oslo - ekstern lenke - kan de feste egne pigger til joggeskoene dine) dersom det er speilblank is ute.

Se kjøpetips til utendørsløping lenger nede i saken!

LES OGSÅ: Trendy treningstøy for XL-kvinner

HODE OG HENDER: Opp mot 50 prosent av kroppsvarmen vår forsvinner ut igjennom hodet, derfor er det veldig viktig at du har på noe som beskytter akkurat denne kroppsdelen. Også hender og føtter er sårbare for kulde. Foto: Thinkstock
HODE OG HENDER: Opp mot 50 prosent av kroppsvarmen vår forsvinner ut igjennom hodet, derfor er det veldig viktig at du har på noe som beskytter akkurat denne kroppsdelen. Også hender og føtter er sårbare for kulde. Foto: Thinkstock Vis mer

Beskytt hode, hender og føtter

Mange av oss glemmer også å dekke til hodet – som vi faktisk taper opp mot 50 prosent av kroppsvarmen fra. Så ta på deg en lue som dekker godt over ørene dersom det er skikkelig kaldt, da unngår du forhåpentligvis å få en ubehagelig ørebetennelse også.

Hender og føtter er også blant stedene der vi fryser raskest, og varmende plagg som dekker fingre og tær er helt nødvendige hvis du skal trene ute nå. Bruker du ikke hansker risikerer du også å få ekstra tørre og såre hender.

På føttene lønner det seg også å ha ullsokker, eller sokker som er designet for løping på vinterstid, slik at de transporterer fukt og svette bort fra tærne. Vanlige bomullssokker (og bomullstøy) vil nemlig trekke til seg all svetten og lagre det inne i materialet, så du risikerer å bli kald og i verste tilfelle – syk.

Et annet godt tips dersom temperaturene når skremmende lave nivåer, er å bruke en god hals, eller et skjerf som du dekker ansiktet med til over nesen.

En hals vil varme ekstra i øverste del av bryst og nakke, og har du et ull- eller fleeceplagg som dekker munn og nese blir det ikke fullt så kaldt å puste inn luften.






LES OGSÅ: Tenk på vekt når du kjøper joggesko

Synes i mørket

Sist, men ikke minst, gjelder dette med synlighet. Det er ekstremt viktig å bruke refleks når du løper på vinterstid, slik at bilførere og andre i trafikken kan se deg, og det finnes flust av ulike vester, belter og bånd som vil gjøre deg enkel å se i mørket.

Løper du mye på kveldstidkan det også være lurt å investere i en egen hodelykt, slik at du ser hvor du løper/går til enhver tid.

Slike lykter fås i mange ulike prisklasser og nivåer, men dersom du bare skal bruke den til løping trenger det ikke være spesielt dyrt. Dette er en enkel forsikring for å vite at du synes, og for å være sikker på at du ikke løper rett inn i grøfter eller groper og risikerer å skade deg.

LES OGSÅ: Lyst til å begynne å jogge?

Nok væske

Er du en skikkelig proffløper og har ambisjoner om å være mye ute i vinter, er en drikkesekk, som de fra Camelback, være en god investering.

Nok veske er nemlig minst like essensielt når det er kaldt, som når det er varmt. Kroppen trenger mye veske og energi for å holde seg varm og i gang, og derfor er det å drikke nok vann eller sportsdrikk helt essensielt dersom du skal ut på lange turer.

Fordelen med Camelback-sekkene, som du kan fylle med vann eller sportsdrikk, er at de er små, lette, behagelige og sitter tett inntil kroppen, slik at du nesten ikke kjenner de når du trener. «Sugerøret» festes også rett ved halsen din, så du slipper å styre og ordne veldig når du blir tørst.

Sportsbriller eller skjermer kan også være en idé, da disse vil beskytte øynene dine fra snø, vind, sol og kald vinterluft, som fort får øynene dine til å renne.

Se gode kjøpetips på løpeutstyr nedenfor:
(Alt selges på nett)

 Blitz snøskjerm som du kan bruke både til løping og langrenn. 299 kroner fra Antonsport.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Blitz snøskjerm som du kan bruke både til løping og langrenn. 299 kroner fra Antonsport.no. Foto: Produsenten Foto: undefined God og varm capslue med øreklaffer fra Haglöfs. 499 kroner fra Intersport.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined God og varm capslue med øreklaffer fra Haglöfs. 499 kroner fra Intersport.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Gode varme ullsokker til løping. 200 kroner fra Loplabbet.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Gode varme ullsokker til løping. 200 kroner fra Loplabbet.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Tynne, men varme og komfortable løpehansker fra Craft. 199 kroner fra Oslosportslager.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Tynne, men varme og komfortable løpehansker fra Craft. 199 kroner fra Oslosportslager.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Enkel rosa hodelykt fra Silva. Liten og lett. 249 kroner fra Gsport.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Enkel rosa hodelykt fra Silva. Liten og lett. 249 kroner fra Gsport.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Sporlite refleksvest. 99 kroner fra Gsport.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Sporlite refleksvest. 99 kroner fra Gsport.no. Foto: Produsenten Foto: undefined X-socks løpesokker til vinterbruk. 249 kroner fra Gsport.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined X-socks løpesokker til vinterbruk. 249 kroner fra Gsport.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Stilig hodelykt fra Black Diamond. 399 kroner fra Jentesport.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Stilig hodelykt fra Black Diamond. 399 kroner fra Jentesport.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Teknisk løpelue fra Craft. 199 kroner fra Nelly.com. Foto: Produsenten  Foto: undefined Teknisk løpelue fra Craft. 199 kroner fra Nelly.com. Foto: Produsenten Foto: undefined Camelback ryggsekk for drikke. 599 kroner fra Jentesport.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Camelback ryggsekk for drikke. 599 kroner fra Jentesport.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Yatrax Pro brodder til løping. 299 kroner fra Antonsport.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Yatrax Pro brodder til løping. 299 kroner fra Antonsport.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Knall gule og synlige løpehansker fra Gore. 450 kroner fra Loplabbet.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Knall gule og synlige løpehansker fra Gore. 450 kroner fra Loplabbet.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Varm ullbokser fra Ice Breaker. 300 kroner fra Loplabbet.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Varm ullbokser fra Ice Breaker. 300 kroner fra Loplabbet.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Super hodelykt fra Silva. 800 kroner fra Loplabbet.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Super hodelykt fra Silva. 800 kroner fra Loplabbet.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Superpraktisk neoprenmaske til løping eller ski fra Bula. 199 kroner fra Oslosportslager.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Superpraktisk neoprenmaske til løping eller ski fra Bula. 199 kroner fra Oslosportslager.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Praktiske løpehansker med godt gummigrep. 399 kroner fra Oslosportslager.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Praktiske løpehansker med godt gummigrep. 399 kroner fra Oslosportslager.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Ultrasterk hodelykt med lang ledning fra Princeton. 1099 kroner fra Gsport.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Ultrasterk hodelykt med lang ledning fra Princeton. 1099 kroner fra Gsport.no. Foto: Produsenten Foto: undefined Refleksvest fra Craft. 299 kroner fra Nelly.com. Foto: Produsenten  Foto: undefined Refleksvest fra Craft. 299 kroner fra Nelly.com. Foto: Produsenten Foto: undefined Supervarm capslue med øreklaffer fra Stella McCartneys kolleksjon for Adidas. 399 kroner fra Nelly.com. Foto: Produsenten  Foto: undefined Supervarm capslue med øreklaffer fra Stella McCartneys kolleksjon for Adidas. 399 kroner fra Nelly.com. Foto: Produsenten Foto: undefined Stilig refleksbelte med lomme. 370 kroner fra Loplabbet.no. Foto: Produsenten  Foto: undefined Stilig refleksbelte med lomme. 370 kroner fra Loplabbet.no. Foto: Produsenten Foto: undefined





LES OGSÅ: Treningsklær for under 300 kroner

Ikke kle deg for varmt

En tabbe mange av oss gjør når det er veldig kaldt og vi skal trene ute, er å ta på oss for mye klær.

Har du begitt deg ut på en løpetur i 10 minus med utallige lag ull, super og fleece, vil du fort merke at du blir utrolig varm, ja nesten overopphetet kanskje. Og dersom du ikke har mulighet til å ta av deg klær da, vil det fort ødelegge for treningsøkten.

Ifølge Håvard Nordgaard, som er løpeekspert for Nike, bør du derfor ha på deg så lite som mulig, og helst effektiv bekledning.

- Det gjelder å kle seg smart. Ganske enkelt har jeg som prinsipp å ha på meg minst mulig uten å fryse. Løping krever bruk av store muskelgrupper, og vi blir varme og svette, noe som skaper mye overskuddsvarme. Så vi må ta på oss lette tekstiler som transporterer fuktighet, har Nordgaard tidligere uttalt til KK.no.

LES OGSÅ: Baggene som gir deg lyst til å trene

Viktig hvordan du kler på deg lagene

Inge Thomas Ravlo, som er ernæringsterapeut og personlig trener, samt ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo, sverger til tre plagg når han trener i vinterkulda.

- Det er spesielt tre ting jeg liker å bruke nå som det er kjøligere i luften; en liten hals, noen tynne hansker og leggvarmere av ull. Superundertøy må man også ha nå. Halsen, hanskene og leggvarmerne vil sikre at immunforsvaret ikke får for mye kulde og svekkes. På den måten kan du også holde deg frisk til å fortsette med treningen, har Ravlo fortalt.

For at temperaturen skal bli riktig er det også viktig å tenke på hvordan du har på de ulike lagene. En stor fordel er å ha sportstoppen utenpå ullundertøyet, slik at du ikke ødelegger noe av den temperaturregulerende effekten.






Men det er også noen andre huskeregler du bør ha i bakhodet.

- Skaff deg en jakke som ikke veier mye. Den bør kunne åpnes ganske mye på brystet og være enkel å knyte rundt livet hvis det blir for varmt, sier Ravlo.

Når du er på jakt etter den perfekte løpejakken, bør du sørge for at den i tillegg holder deg tørr og varm. Tips til hvordan du finner den perfekte løpejakken får du her!

SPORTS-BHEN OVER: For at ullundertøyet ditt skal virke optimalt lønner det seg faktisk å ha den vanlige sports-bhen (som ofte er i bomull eller syntetisk materiale) over ullen. Foto: Per Ervland
SPORTS-BHEN OVER: For at ullundertøyet ditt skal virke optimalt lønner det seg faktisk å ha den vanlige sports-bhen (som ofte er i bomull eller syntetisk materiale) over ullen. Foto: Per Ervland Vis mer
undefined
Til forsiden