MIDDAG? Den store julegrisen på 200 gram inneholder hele 880 kalorier, noe som tilsvarer mer enn en vanlig middag. Foto: Stine Helén Tunstrøm
MIDDAG? Den store julegrisen på 200 gram inneholder hele 880 kalorier, noe som tilsvarer mer enn en vanlig middag. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

Julemarsipan

Dette vil du ikke vite om marsipangrisen

Den tradisjonsrike favoritten inneholder flere kalorier enn en middag.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Det er ingen tvil om at julen handler om kos i form av mye god mat og drikke. Og det er godt det bare er en gang i året.

Men det er ikke bare julefrokostene og det bugnende middagsbordet som står for høytidens kalorier. Vi spiser minst like mye snacks, kjeks, kaker og godteri. For ikke å snakke om marsipan.

Hver eneste jul spiser nordmenn 45 millioner marsipanfigurer fra Nidar, og marsipangrisen er den mest populære av dem alle.

LES OGSÅ: Det er nå du bør kjøpe ribba

Har 880 kalorier

Med tanke på den norske julegrøt-tradisjonen er det kanskje ikke så rart at vi elsker marsipangrisen. For dette er jo tross alt den etterlengtede premien du får når du er så heldig å finne mandelen i grøten.

Men etter to porsjoner grøt er vel en marsipangris strengt tatt det siste du trenger. Den er nemlig proppfull av kalorier. Marsipanen tilsvarer nemlig 440 kalorier per 100 gram.

<strong>JULEFAVORITT:</strong> Nordmenn spiser mye marsipan i jula, og det er den klassiske grisen som er favoritten. Foto: Stine Helén Tunstrøm
JULEFAVORITT: Nordmenn spiser mye marsipan i jula, og det er den klassiske grisen som er favoritten. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

Dette betyr at den lille julegrisen på 65 gram inneholder 290 kalorier, mens den store julegrisen i eske, som er på 200 gram, inneholder hele 880 kalorier!

– Marsipangris skal vel bare nytes dersom man har vært så heldig å få mandelen i grøten. De aller fleste synes jo at det blir for mye å spise en hel, så da kan man godt dele premien med resten av familien, sier konseptsjef i Grete Roede AS, Jeanette Roede, til KK.no.

LES OGSÅ: Denne marsipanen bør du velge

Flere kalorier enn i middagen

Nøyaktig hvor mange kalorier du trenger hver dag avhenger av flere faktorer, som vekt, høyde, alder og aktivitetsnivå. Men det generelle kaloribehovet for kvinner er beregnet å ligge på rundt 2000 kalorier per dag.

<strong>KALORIER:</strong> Du kan spise store mengder sunn mat for å få i deg like mange kalorier som i en 200 grams marsipangris. Foto: Stine Helén Tunstrøm
KALORIER: Du kan spise store mengder sunn mat for å få i deg like mange kalorier som i en 200 grams marsipangris. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

- En moderat aktiv kvinne på rundt 70 kilo bør få i seg rundt 2000 til 2200 kalorier per dag. Da kan man beregne mellom 500 og 600 kalorier på en middag, dersom man ikke prøver å gå ned i vekt, forklarer hun.

Skulle du derfor spise en hel stor marsipangris alene, ville du altså fått i deg nesten halvparten av de daglige kaloriene du trenger.

Det kan fort ende med et stort kalorioverskudd, eller det kan være at du ikke orker å spise annen mat resten av dagen, og derfor går glipp av mange næringsstoffer kroppen trenger.

LES OGSÅ: Så mange kalorier bør middagen ha

Sunt fett, men mye sukker

Marsipan lages riktignok av mandler - og mandler er jo sunt, så det kan vel ikke være ille å få i seg?

- Det er jo ganske mye sukker i marsipan, men siden det også inneholder mandler får man i hvert fall litt sunt fett med på kjøpet. 

- Det er i hvert fall bedre å spise et par biter med marsipan i stedet for gelégodter for eksempel, for det inneholder jo bare sukker.

Men det betyr ikke at man bør spise marsipan for å få god samvittighet. Da foreslår Roede at du heller spiser vanlige mandler.

LES OGSÅ: Ikke la deg friste av butikkpepperkakene

<strong>MARSIPAN:</strong> Julen byr på mye kos i form av mat og drikke, men ikke la det bli for mye av det gode. Foto: Cultura Creative (RF) / Alamy/All Over Press
MARSIPAN: Julen byr på mye kos i form av mat og drikke, men ikke la det bli for mye av det gode. Foto: Cultura Creative (RF) / Alamy/All Over Press Vis mer

Litt er helt greit

Litt godt er det uansett lov til å unne seg i jula. Problemet er vel heller at vi starter veldig tidlig med julekosen, og i månedene før jul blir alle fristelsene svært tilgjengelige for oss.

- Det selges jo vanvittig mye marsipan, og disse marsipanpølsene som ligger ved handlediskene er veldig lett å ta med seg på farten. De er heller ikke så store, så man merker nesten ikke at man har spist en, men også pølsene er ganske kaloririke, sier hun.

Det er vel å merke bedre at man tar en liten marsipanfigur, og ikke en 200 grams gris. Men dersom du spiser dette nesten hver gang du går i butikken vil det kunne gjøre buksa strammere etter noen uker.

Julen varer tross alt til påske - eller i hvert fall julemarsipanen. Så det er lurt å unngå å fråtse.

- Ja, etter jul kommer jo marsipanen på halv pris, og da er det lett å la seg friste. Og når salget er over står påskemarsipanen for tur.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer