Vil du gjøre noe med vekten, er det bare deg selv du kan stole på. Ha mer tro på din egen viljestyrke enn du har på kurer som lover gull og grønne skoger på tre ukers pulvermåltider.
Vil du gjøre noe med vekten, er det bare deg selv du kan stole på. Ha mer tro på din egen viljestyrke enn du har på kurer som lover gull og grønne skoger på tre ukers pulvermåltider. Vis mer

Varig Vektnedgang

Dette vil ikke slankeindustrien at du skal vite

Er et raskt vekttap sunt, sikkert og mulig?

Det er nok et spørsmål de fleste av oss har stilt oss selv, særlig før et bryllup eller et annet viktig arrangement der vi vil se best mulig ut. Bikinisesongen, foreksempel...

Mange drømmer om å gå hurtig ned i vekt, og det skal helst skje mens du selv ligger og sover. Man ser etter løsninger som ikke innebærer å endre matvaner, livvsttil eller treningsnivå. Man tyr til slankepiller, pulver og fantasidietter, inspirert av reklamene på TV, internett og i postkassen, skriver Fitness.com

Endre tankegangen

- Slankeindustrien handler om å plante ideer i hodene våre om at det finnes en rask og enkel løsning - men det er ingenting som får deg til å gå ned 10 kilo på 20 dager, permanent og trygt, sier Melonie Dodaro, personlig trener og forfatteren av The MindBody FX Lifestyle. Hun har spesialisert seg på å endre måten folk tenker slik at de kan oppnå varig vekttap.

- Raskt vekttap er en fantasi og en illusjon som kan føre til at kroppen skades, og mentalt gi deg følelsen av at du ikke fikk det til. Igjen.

LES OGSÅ: Tenk smart, gå ned i vekt

Varig endring

Virkeligheten er at varig vektnedgang krever endring og engasjement. Du må finne ut hva det er som stopper det. Du må endre vanene dine rundt mat og mosjon. Det krever at du elsker deg selv, at du mener at du fortjener å leve et sunt og lykkelig liv.

Dodaro sier at du må være bevisst dine handlinger, og at du må huske at vekttap er en prosess. Gamle vaner må slettes, og du må omskolere deg selv. Finn på nytt ut av hvem du er og hvilket liv du velger å leve fra nå av.

Vær sterk

En annen komponenet som spiller inn er den gode, gamle standhaftigheten. Selv når du føler deg utfordret må du fortsette. Hvis du trener opp din mentale motstandstyrke, blir du sterkere, ifølge Melonie Dodaro.

  • Du får ingen premie for å kjempe kampen alene, bli med i en støttegruppe, eller lag din egen.

  • Du trenger ikke være perfekt. Vær begeistret for dine små suksesser.

  • Vær snill mot deg selv.

  • Hold deg unna en "alt-eller-intet"-holdning når du ønsker å gå mye ned i vekt. Selv om du spiste den pommes fritesen, betyr det ikke at du skal gi opp.

  • Bli kvitt ideen om at en ekstremt restriktiv diett er det eneste som kan hjelpe deg på veien mot en lettere krppp. Du endrer livsstil, ikke bare tallet på vekten. Du skal klare å leve slik du velger nå - lenge.

    LES OGSÅ: Lær deg å motstå fristelsene

    Harde fakta

  • De fleste som klarer å holde vekten slanker seg ikke i det hele tatt. De gjør sunne, permanente endringer i livsstilen. De kutter ned på kaloriinntaket generelt, kontrollerer størrelsen på måltidene - noe som gjør at de velger bedre mat enn før. De finner en hobby som får dem opp fra sofaen. Det eliminerer mange timer med trøstespising.

  • Vellykket vektnedgang fokuserer på vektkontroll, ikke bare på å gå ned i vekt. Forskning konkluderer med at en halv til en kilo i uken er en sunn, trygg, smart og effektiv måte å gå ned i vekt på.

  • Å gå sakte ned i vekt gjør at det er lettere å nå langsiktige, sunne vaner, som du skal beholde resten av ditt liv. Da går vekten ned, permanent og ikke jojo-aktig. Du trenger altså ikke kaste bort helsen eller pengene dine på raske løsninger, for så å finne ut at de egentlig ikke fungerer.

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: