Trening

Dette virker ikke

Forskning viser at uttøyning etter trening har minimal effekt på forebygging av skader.

LITEN VITS: Katie Price - eller Jordan - og ektemannen Peter Andre vet trolig ikke at det de driver med her har minimal effekt. Foto: All Over Press
LITEN VITS: Katie Price - eller Jordan - og ektemannen Peter Andre vet trolig ikke at det de driver med her har minimal effekt. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert




Den første store internasjonale studien er ikke i tvil, skriver NRK Puls.

Uttøyning etter trening har bare en liten effekt når det kommer til forebygging av stølhet og skader.

Det har norske forskere kommet fram til etter å ha fulgt 2400 mosjonister i tre måneder.

Les hva KK-ekspert Jill Jahrmann svarer leserne om tøyning:

  • Skal jeg tøye?
  • Uttøyning - hvorfor det?
  • Unngå å bli støl

  • Dette får du ut av tøyning

    Folk som tøyer ut etter trening har imidlertid en liten gevinst å hente:

  • Sammenlignet med «ikke-tøyere» var risikoen for skader i muskler, sener og leddbånd 5 prosent lavere
  • Forskjellen i plagsom stølhet var på 7 prosent

  • For skader generelt var det ingen forskjell på de som tøyde eller ikke.

    Slik trener du riktig

    - Nå er det opp til hver enkelt

    Om du bør tøye eller ikke tøye, er noe mange har lurt på. I idrettsmiljøene har trenere lenge vært uenige om effekten.

    Nå er svaret endelig klart, ifølge forsker Gro Jamtvedt ved Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.

    - Jeg håper trenere og instruktører bruker resultatene i sin rådgiving, og at det fører til at mosjonister blir klar over hvor liten forskjellen er, sier hun til NRK Puls.

    - Nå blir det opp til hver enkelt om de vil bruke tid og krefter på å tøye ut.

    Myk på 5 minutter

    Understøtter tidligere funn

    Dette er den første store internasjonale studien på effekten av uttøyning. Også forskere fra universitetet i Sydney har bidratt.

    Fra før av er det kun utført mindre studier på tøyning i laboratorier, og på enkelte grupper – som soldater. Dette er første gangen mosjonister har deltatt.

    En undersøkelse fra Cochrane Database of Systematic Reviews i 2007 tok for seg ti andre studier på området. Resultatene viser at uttøyning hadde lite eller ingen virkning mot stølhet som følge av fysisk aktivitet, ifølge Helsenett.

    En annen studie, publisert i Medicine and Science in Sports and Exercise i 2004, analyserte også tidligere funn. Den kom fram til at tøyning ikke vesentlig reduserte risikoen for skade.

    Les hva KK-ekspert Jill Jahrmann svarer leserne om tøyning:

  • Skal jeg tøye?
  • Uttøyning - hvorfor det?
  • Unngå å bli støl

  • Forsker Gro Jamtvedt håper nå folk blir klar over hvor lite forskjell det er mellom det å tøye og ikke tøye.  Foto: kunnskapssenteret.no
    Forsker Gro Jamtvedt håper nå folk blir klar over hvor lite forskjell det er mellom det å tøye og ikke tøye. Foto: kunnskapssenteret.no Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer