IKKE GLEM VITAMIN A: En ny studie viser at du kan redusere risikoen for føflekkreft med 60 prosent ved å ta vitmin A jevnlig. Foto: Getty Images/iStockphoto
IKKE GLEM VITAMIN A: En ny studie viser at du kan redusere risikoen for føflekkreft med 60 prosent ved å ta vitmin A jevnlig. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Vitaminer

Dette vitaminet bør du ikke glemme

Ny studie viser at det kan redusere risikoen for føflekkreft.

Vitaminer og mineraler har helt klart mange nyttige funksjoner for kroppen din.

Men det kan til tider kan det være behov for en bruksanvisning på området, for verken for mye eller for lite er bra for deg.

I tillegg kan det være vanskelig å vite om du får i deg nok vitaminer gjennom kostholdet eller om du burde ta kosttilskudd?

Ekspertene er imidlertid enige om at vitaminer er viktige for deg, og en ny studie viser at vitamin A kan bidra til å redusere risikoen for føflekkreft, skriver Foxnews.com (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Lider du av vitaminmangel?

Spesielt effektivt for kvinner

- Denne studien gir lovende bevis for at det er andre ting enn solbeskyttelse som kan forebygge hudkreft, forteller Dr. Mary Gail Mercurio, dermatolog ved University of Rochester Medical Center.


OM VITAMIN A:

- Er et fettløselig vitamin og lagres i kroppen. Daglig tilførsel er derfor ikke så viktig som for vannløselige vitaminer.
- Anbefalt døgndose er 0,7 mg for kvinner, 0,9 mg for menn, lavere for barn.
- Vitamin A kommer i flere former. Retinol som finnes i fettholdige matvarer fra dyreriket. Karoten, som omdannes til retinol i kroppen, og som finnes i grønnsaker, frukt og bær. Retinylpalmitat er ester fra retinol og palmitinsyre og finnes blant annet i kosttilskudd og kosmetikk.
- Symptomer på overdosering er blant annet dårlig appetitt, irritabilitet, kvalme og oppkast. Huden påvirkes også, med kløe, tørr hud og avflassing. For mye A-vitamin kan føre til osteoporose (benskjørhet) og benbrudd og gi økt risiko for fosterskader.
Kilde: Lommelegen.no



Resultatene av studien viste at mennesker som tok vitamin A hadde 60 prosent mindre risiko for å utvikle føflekkreft. Personer som tidligere hadde tatt vitaminet, men som midlertidig hadde sluttet, fikk ikke den samme positive effekten.

I studien kunne forskeren også se at vitaminet hadde større posititv effekt på kvinner enn på menn.

Vitamin A kan du finne i matvarer som søtpoteter, gulrøtter, spinat, melk, egg og lever. Vitaminet er spesielt viktig for synet, beinhelsen, immunforsvaret og fruktbarheten, men for mye kan også være giftig.

LES OGSÅ: Derfor bør du få i deg nok vitamin D

Viktig å ikke overdrive inntaket

I studien deltok omkring 69.000 kvinner og menn som forskerne fulgte over seks år.

59.000 av deltakerne i studien hadde aldri tatt noe form for tilskudd av vitamin A, og av disse var det 566 stykker som utviklet føflekkreft. 5.800 av deltakerne tok tilskudd av A-vitaminer jevnlig over ti år, og blant disse var det bare 28 tilfeller av sykdommen.

Dermatolog og forsker i studien, Maryam Asgari, mener at kvinner kan oppleve større beskyttende effekt av vitamin A fordi menn fra naturen side ikke er like godt beskyttet mot ultrafiolett lys.

Hun henviser blant annet til en fersk studie som antyder at kvinner har flere beskyttende antioksidanter i huden enn menn.

I studien kunne forskerne også se at risikoen for føflekkreft var lavere hos dem som tok størst doser med A-vitaminer, men Asgari advarer mot å ta for mye, ettersom det kan føre til osteoporose (benskjørhet), leverproblemer og skader på fosteret ved svangerskap.

LES OGSÅ: Gi deg selv et oljeskift

Gener påvirker også risikoen

For å redusere risikoen for føflekkreft har beskyttele mot solen lenge vært det beste rådet fra ekspertene. Dette innbærer å unngå direkte sollys, bruke solkrem og unngå solariumet.

Men sollys er ikke den eneste faktoren som øker risikoen for føflekkreft. Genene har også en stor påvirkning.

- Selv de personene som unngår solen fullstendig er i faresonen. Spesielt dem som har lys hud, lett får fregner og har rødt eller blondt hår, forteller Mercurio.

Selv om resultatene av studien er lovende, er det fortsatt uklart hvor mye vitamin A du trenger for å få fordelene.

- Vi vet fortsatt ikke hva som er den beste dosen. Videre studier vil gi oss svar på hvor mye tilskudd av vitamin A som må til for å redusere risikoen, forteller hun.

LES OGSÅ: Denne grønnsaken er supersunn

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: