Vis mer

Kosthold

Diettguiden

Finn ut hvilket kosthold som passer best for deg.

Publisert










De færreste av oss er helt fornøyde med hvordan vi ser ut. En nedslående britisk undersøkelse viser at kvinner over 40 er mest misfornøyd, og gjerne skulle veid mindre.
  • Kvinner over 40 hater kroppen sin

  • En gjennomsnittlig kvinne tilbringer faktisk 31 år av livet sitt på slankekur.
  • På slanker'n i 31 år

  • Mange ender opp som evige jojo-slankere, noe som både kvinnene og kroppene deres lider under.
  • Jojo-forbannelsen
  • Tips for jojo-slankere og jojo-trenere

  • Det er mange grunner til at vi lever og spiser usunt. De fem vanligste kostholdsfellene finner du her.

    I jungelen av dietter som stadig lanseres, er vanskelig å vite hvilke eksperter du skal lytte til og hva du skal velge.
  • Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?

  • Per i dag er det fem kostholdsretninger som råder i Norge. Når du vet litt om de forskjellige, kan det gjøre valget enklere.
  • Slik spiser nordmenn

  • Se om du finner kostholdsretningen som passer deg:

    Nasjonalt råd for ernæring
    Vil redusere forbruket av hardt fett, sukker og energitett, næringsfattig mat, samt øke forbruket av frukt og grønnsaker.
  • Ta testen: Hva vet du om fett?
  • Ikke gå i fettfella

  • Nasjonalt råd for ernæring-metoden:
  • Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig.
  • Velg kokte eller bakte poteter framfor chips og pommes frites.
  • Spis grove korn- og brødvarer.
  • Spis mer fisk - både som pålegg og middag.

  • Velg magre kjøtt- og meieriprodukter.
  • Velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør.
  • Kutt ned på sukker, særlig i form av brus og godteri.
  • Vær varsom med salt.

  • Vann er den beste tørstedrikk.

  • Les mer om Nasjonalt råd for ernæring her

    Fedon Lindberg
    Vil du skal spise mer balansert, mosjonere i ditt eget tempo, stresse mindre og kjenne deg selv bedre.

    Lindberg har glykemisk indeks som et verktøy for å synliggjøre matens evne til å gi høyt eller lavt blodsukker. Han mener riktig sammensatt kost gir bedre kontroll på kroppens blodsukker og hormonbalanse, og sikrer mer stabil energi. Dette skal forbedre både den fysiske yteevnen og holde humøret mer stabilt. Lavt inntak av karbohydrater er sentralt.
  • 10 tips til karbokutt

  • Fedon Lindberg-metoden:
  • Spis ofte og ikke så store måltider, ikke la det gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid.
  • Spis mye grønnsaker, frukt og bær.
  • Skikkelig med protein til hvert måltid.
  • Velg fett fra kaldpressede oljer, avokado, nøtter, frø og fet fisk, ikke margariner, soyaolje og andre varmpressede oljer.
  • Spis lite sukker, melprodukter og poteter.

  • Les mer om Fedon Lindberg her

    Robert Atkins
    Atkins mener at for høyt inntak av karbohydrater forårsaker overvekt. Det som teller er måten kroppen opptar karbohydratene på, ikke mengden fett du spiser.

    Ifølge Atkins er mange overvektige motstandsdyktige mot insulin, altså at cellene som omdanner karbohydrater til glukose ikke fungerer ordentlig. Derfor mener han at du bør spise veldig få karbohydrater (mindre enn 40 gram daglig) og erstatte det med protein. Dette skal påvirke insulinproduksjonen, få kroppen til å forbrenne fett og videre hindre at mer fett dannes.
  • Proteiner bygger muskler

  • Atkins-metoden:
  • Ikke spis mer enn 20 gram karbohydrater daglig i startfasen om du vil gå ned i vekt. Øk trinnvis med fem gram, til du når det ideelle nivået på 40 gram karbohydrater.
  • Mye fett er ok.

  • Les mer om Robert Atkins her

    Birger Svihus
    Ernæringsprofessor Birger Svihus har lansert begrepet fedmefaktor.

    Ved å gradere den fetende effekten på en skala fra null til 100, kan du se hvilken fedmefaktor de ulike matvarene har. Fedmefaktor er et mål for den maksimale mengden fett som kan avleires i kroppen når du spiser 100 gram mat. Fedmefaktoren er et tall mellom null og 100.
  • Vi frykter fedme aller mest

  • Svihus-metoden:
  • Mat deles inn i kategorier - fra meget fetende til svært lite fetende. Du skal unnngå veldig fetende mat som makrell og nøtter. Spis mindre av middels fetende mat, og mer av lite fetende mat, som grønnsaker.
  • Svihus har tirret på seg mange ved å si at du bør kutte ut brød, samt droppe frokosten hvis du ikke er sulten.

  • Les mer om Birger Svihus her

    Grete Roede
    Deler inn alt i Ja-mat, Nei-mat og Litt-mat. Følger i stor grad statens retningslinjer for kosthold, og fokuserer på variasjon i matveien.
  • Hvilke matvarer inneholder hva?


  • Grete Roede-metoden:
  • Vanlig norsk, ernæringsrik mat er det som gjelder; både brød, poteter, ris og pasta, melk, kjøtt, fisk, frukt og grønt.
  • Her telles kaloriene, og skal du ned i vekt må du få i deg færre kalorier enn kroppen din bruker.

  • Les mer om Grete Roede her


    LES OGSÅ:
  • Den store diett-guiden
  • Finn dietten som passer for deg
  • Sunnhetsleksikonet
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Slik holder du deg slank
  • Ta testen: Hvor sunt lever du?


  • En ert til middag holder ikke for noen. Dessverre sulter mange seg for å holde linjene. Det er unødvendig.
    En ert til middag holder ikke for noen. Dessverre sulter mange seg for å holde linjene. Det er unødvendig. Vis mer
    Nasjonalt råd for ernæring vil redusere fettforbruket ditt.
    Nasjonalt råd for ernæring vil redusere fettforbruket ditt. Vis mer
    Hvitt brød funker ikke, skal man tro Fedon Lindberg.
    Hvitt brød funker ikke, skal man tro Fedon Lindberg. Vis mer
    Mat med masse proteiner hører hjemme i Atkins-dietten.
    Mat med masse proteiner hører hjemme i Atkins-dietten. Vis mer
    Ifølge Birger Svihus er grønnsaker det beste du kan få i deg.
    Ifølge Birger Svihus er grønnsaker det beste du kan få i deg. Vis mer
    Grete Roede har, i motsetning til mange andre, ikke bannlyst poteten. Foto: Illustrasjonsbilde
    Grete Roede har, i motsetning til mange andre, ikke bannlyst poteten. Foto: Illustrasjonsbilde Vis mer

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer