ANTIOKSIDANTER: Bær er noe av det sunneste du kan spise! Foto: All Over Press
ANTIOKSIDANTER: Bær er noe av det sunneste du kan spise! Foto: All Over Press Vis mer

Bær

Disse bærene bør du spise mer av nå

Inneholder mest antioksidanter.

Blåbær, bringebær, jordbær, bjørnebær - hva er det absolutt sunneste vi kan velge?

Den norske jordbærsesongen er like rundt hjørnet og om et par måneder er også blåbærsesongen det.

Begge er blant de desidert sunnest bærene som finnes, men det finnes ett som regnes som enda sunnere.

LES OGSÅ: Frosne bær er like bra!

Mest antioksidanter

Hvilke bær som inneholder mest antioksidanter er noe som stadig diskuteres og forskes på, og som også kan endre seg.

En god idé er derfor å få i seg en variasjon av bær.

BJØRNEBÆR: Slår både jordbær og blåbær når det kommer til mengden antioksidanter. Foto: All Over Press
BJØRNEBÆR: Slår både jordbær og blåbær når det kommer til mengden antioksidanter. Foto: All Over Press Vis mer

Ifølge Matportalen er det et noe mer internasjonalt bær, som inneholder mer antioksidanter enn jordbær og blåbær.

Deres oversikt viser at bjørnebær inneholder en god del mer antioksidanter enn de to tradisjonelle norske.

De kjente norske Corona-jordbærene inneholder 2,05 mmol antioksidanter per 100 gram og dyrkede norske blåbær inneholder 1,92 mmol antioksidanter per 100 gram.

Til sammenligning inneholder viltvoksende bjørnebær 6,13 mmol per 100 gram.

En hovedregel når det kommer til innholdet av antioksidanter, er at jo mørkere farge – desto mer antioksidanter.

Det mørke bæret er også rikt på vitamin C.

Du bør få i deg minst fem om dagen og gjerne mer.

- Spis minst tre håndfuller grønnsaker og tre håndfuller frukt og bær om dagen, har lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand tidligere uttalt til KK.no.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise lilla grønnsaker

De fem sunneste

Det er en rekke svært gode grunner til at du gjør lurt i å spise mye bær.

Antioksidanter skal kunne forebygge mot kreft, redusere betennelsesnivået i kroppen, forebygge og bremse utviklingen av aldersbetingede øyesykdommer og i tillegg hjertesykdom.

Sjekk hva annet det kan forebygg mot!

TIL FROKOST: Bær er det perfekte tilbehøret til havregrøten.  Foto: All Over Press
TIL FROKOST: Bær er det perfekte tilbehøret til havregrøten. Foto: All Over Press Vis mer

Ifølge Bama gjøres det også studier på sammenhengen mellom blåbær og aldring, overvekt, beinskjørhet og kolesterol – og man mistenker at de små blå kan ha en forebyggende effekt.

Blant de sunneste bærene finner vi disse:
1. Bjørnebær
2. Blåbær
3. Jordbær
4. Tranebær
5. Bringebær

Og du, bær inneholder minimalt med kalorier, så det er bare å kose seg!

LES OGSÅ: Ikke kast disse restene

Må bærene kokes?

Tidligere i år ble det advart mot å spise frosne bær uten først å koke dem. Årsaken var at Mattilsynet mistenkte at frosne bær var smittekilde til et utbrudd av hepatitt A.

Ifølge Mattilsynet er utbruddet nå over og det er ikke nødvendig å koke bær lenger.

Er du redd for å bli matforgiftet av bær, selv om sjansen er liten, så kan du legge bærene i et vann- og eddikbad i ti minutter før du spiser dem.

– Bruk om lag tre korker syv prosents husholdningseddik per liter vann, har rådgiver Marit Lilleby Kvarme i Mattilsynet tidligere fortalt til KK.no.

Det fleste av oss tåler fint de naturlige bakteriene som finnes i frukt, grønt og bær, men eddikvasken kan være nyttig om du for eksempel har nedsatt immunforsvar eller er gravid.