MER VILT: Viltkjøtt - som fra elg, rype eller rådyr, er "ja-kjøtt", og sunnere enn vanlig rødt, eller bearbeidet kjøtt.  Foto: Floydine - Fotolia
MER VILT: Viltkjøtt - som fra elg, rype eller rådyr, er "ja-kjøtt", og sunnere enn vanlig rødt, eller bearbeidet kjøtt. Foto: Floydine - Fotolia Vis mer

Kjøtt

Disse bør ikke spise viltkjøtt for ofte

Og det er særlig vilt skutt med bly man bør være obs på.

Du har garantert fått med deg at et høyt inntak av rødt kjøtt ikke er særlig bra. Og får du i deg for mye (særlig bearbeidede kjøttprodukter) så er det bevist at sjansen for å få tarmkreft er større.

Rødt kjøtt inneholder også en god del mettet fett, og får du i deg for mye av dette, kan det øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Norske helsemyndigheter anbefaler oss derfor å begrense inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt. Maks 500 gram i uka er anbefalningen, og det tilsvarer 2-3 kjøttmiddager i uka, og i tillegg litt kjøttpålegg.

Med rødt kjøtt menes kjøtt fra storfe, sau og gris. Bearbeidet kjøtt er alt fra pølser til posteier til farseprodukter som kjøttboller og karbonader (les mer om Helsedirektoratets råd om kjøttforbruk hos Helsenorge.no).

BEDRE FOR HELSA: Viltkjøtt er sunnere fordi det er magrere, samt inneholder mer antioksidanter, mineraler og omega-3.  Foto: Thinkstock
BEDRE FOR HELSA: Viltkjøtt er sunnere fordi det er magrere, samt inneholder mer antioksidanter, mineraler og omega-3. Foto: Thinkstock Vis mer

Spis mer vilt

Viltkjøtt er imidlertid kjøtt de fleste av oss med fordel kan spise mer av. Årsaken til dette, er at vilt ikke omfattes av de samme kostholdsrådene som rødt kjøtt fordi det foreløpig ikke er forsket så veldig mye på viltkjøtt og helseeffektene av et høyt inntak.

Som KK.no tidligere har skrevet, er viltkjøtt magrere enn annet rødt kjøtt, og det inneholder mer antioksidanter, mineraler og omega-3, fordi dyrene beiter i det fri, og har et variert og sunt kosthold.

Med viltkjøtt menes kjøtt fra elg, rein, rådyr, hjort og rype, for eksempel.






LES OGSÅ: - Spis kjøtt fra dyr som har fått beite

HVA SLAGS AMMUNISJON ER BRUKT?: Det kan være greit å sjekke hva slags ammunisjon som er brukt for å skyte viltkjøttet du har planer om å spise - hvert fall om du er gravid. Foto: ExQuisine - Fotolia
HVA SLAGS AMMUNISJON ER BRUKT?: Det kan være greit å sjekke hva slags ammunisjon som er brukt for å skyte viltkjøttet du har planer om å spise - hvert fall om du er gravid. Foto: ExQuisine - Fotolia Vis mer

Disse bør være forsiktige med vilt

Det er likevel ikke slik at det bare er å hive innpå med viltkjøtt, og for noen av oss kan det faktisk være lurt å begrense inntaket av helsemessige årsaker. Dette har rett og slett sammenheng med hva slags ammunisjon som er benyttet for å skyte dyrene.

Ifølge Mattilsynet er det ingen begrensninger for oppdrettsvilt eller vilt skutt med blyfri prosjektil med tanke på negative effekter fra bly.

Men, kvinner i fruktbar alder, gravide, barn og personer med høyt blodtrykk bør ikke spise vilt skutt med bly oftere enn en gang i måneden, står det på Matportalen.no.

Mattilsynet oppfordret folk til å huske på dette senest for to uker siden, skriver Forskning.no.






Ifølge Jacob Juel Christensen, som er klinisk ernæringsfysiolog ved Universitet i Oslo og svarlege på Lommelegen.no, er dette fordi innholdet av bly kan bli et problem.

- Bly er særlig skadelig for fostre og små barn. Derfor er det også særskilte anbefalinger for kvinner i fruktbar alder og gravide, sier Juel Christensen til KK.no:

- Det er høyere nivåer av bly i viltkjøtt skutt med blyholdige prosjektiler - derfor må man være ekstra påpasselig med dette. (Mer info om hvorfor bly kan være helseskadelig finner du på Matportalen.no).

Bly i norskt kjøtt

Ifølge en artikkel publisert på Aftenposten.no i august har nyere forskning vist at bly er mer helseskadelig enn man tidligere har vært klar over. Og det er da mat som er den største kilden til bly bant nordmenn - spesielt kjøtt fra hjortevilt (elg, hjort, dåhjort, rådyr og villrein), da disse dyrene tradisjonelt har vært skutt med blypatroner som fragmenterer inne i kjøttet.

De siste årene har både EU og land som Norge forsøkt å kartlegge hvor mye bly vi får i oss gjennom dette kjøttet, og hva slags effekter det kan ha. Og stikkprøver Veterinærinstituttet gjorde for et par år siden av forskjellig hjortevilt, viste til dels høyt innhold av bly både i elgkjøtt i jegernes egne frysebokser, og i kjøtt som var ute på markedet.

Blodanalyser som Folkehelseinstituttet så gjennomførte, viste at personer som spiser hjorteviltkjøtt hver måned eller oftere, har litt mer bly i blodet enn andre,skriver Aftenposten.no.

Dette førte til at Mattilsynet ba Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) om en risikovurdering av blyeksponeringen fra viltkjøtt, og det er først i september i år at tilsynet regner med å ha klar sin reaksjon på rådene fra VKM.

LES OGSÅ: Er nordisk mat den nye trenddietten?

30 centimeter må bort

I Norge kan jegere levere elg eller annet hjortedyr til et av de 35 viltmottakene i landet, derfra kan det gå videre ut i det kommersielle markedet. Kjøttet blir kontrollert av Mattilsynet, men ikke i forhold til blyinnhold.

Det å skjære bort kjøtt fra sårkanten er den vanligste prosedyren i forsøk på å få bukt med blyinnholdet, men antagelig skjærer ikke jegerne bort nok. Ifølge VKM bør man faktisk skjære vekk så mye som 30 cm rundt inngangssåret.

Etter hva Aftenposten.no erfarer vurderes det å innføre retningslinjer på hvor mye man skal skjære vekk, da nyere, avanserte vevsanalyser av hjortekjøtt viser blykonsentrasjoner over 0,1 milligram pr. kilo kjøtt 25 cm fra skuddkanalen.

Spørsmålet er også om det vil bli forbud mot bly i rifleammunisjon her til lands. Blyhagl har vært forbudt siden 2005.

LES OGSÅ: Reagerer du på denne maten?

FORTSATT BEST: Fisk er fortsatt regnet som "sunnere" enn kjøtt - også rødt kjøtt.  Foto: Getty Images/iStockphoto
FORTSATT BEST: Fisk er fortsatt regnet som "sunnere" enn kjøtt - også rødt kjøtt. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Ingen begrensninger enda

Ifølge Juel Christensen er viltkjøtt likevel regnet som sunnere enn rødt og bearbeidet kjøtt.

- Vilkjøtt anses for å være et sunnere alternativ til rødt og prosessert kjøtt (storfe, sau, geit, svin, inkludert farseprodukter og pålegg), blant annet fordi innholdet av flerumettede fettsyrer er høyere og innholdet av mettede fettsyrer er lavere.

Finnes det begrensninger for hvor mye vilt man kan spise?

- Kostrådene angir ingen konkrete råd om inntak av viltkjøtt, men det kan trolig inngå i et sunt og variert kosthold (med hovedvekt på variert), særlig dersom det erstatter rødt og prosessert kjøtt, sier Juel Christensen.

Husk likevel - hvis du er i en av de utsatte gruppene nevnt lenger oppe i saken, å holde deg til «én gang i måneden»-rådet til Mattilsynet (all info om dette finner du på Mattilsynet.no).

LES OGSÅ: Kokt kjøtt er bedre enn stekt






Fisk er fortsatt best

Selv om viltkjøtt er sunnere enn rødt kjøtt, og kostholdsrådene ikke begrenser inntaket, betyr ikke det at du bør fylle kvoten for rødt kjøtt (500 gram hver uke) og spise masse vilt.

Det beste er, som KK.no tidligere har skrevet, å redusere inntaket av rødt kjøtt så mye som mulig, og øke inntaket av viltkjøtt - dersom du ikke klarer å kutte ut det meste av kjøttet i kostholdet, og bli flexitarianer.

Å fylle fiskekvoten på 2-3 fiskemåltider i uka er det viktigste du gjør om du vil ha et sunt kosthold. Du bør særlig gå for fet fisk som laks, ørret eller makrell, som alle har mye omega-3 i seg.

LES OGSÅ: Får du i deg nok grønt hver dag?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: