TO GRUPPER SOM SLURVER: Familier med mer enn fire barn og personer under 30 år har lettere for å skulke unna frokosten enn andre.
TO GRUPPER SOM SLURVER: Familier med mer enn fire barn og personer under 30 år har lettere for å skulke unna frokosten enn andre. Vis mer

Frokost

Disse dropper frokosten

Nordmenn flest er flinke til å spise dagens første måltid. Men noen slurver.

Om morgenen trenger du påfyll av energi for at kroppen skal fungere. Hvis du dropper frokosten, er det vanskelig å konsentrere seg, og både humør og arbeidslyst kan bli dårlig hvis du dropper frokosten. Derfor regnes frokosten som det viktigste måltidet om dagen, ifølge Helsedirektoratet.

Påstanden om at frokost er dagens viktigste måltid har festet seg hos nordmenn flest. I en undersøkelse svarer nesten åtte av ti at de spiser frokost hver dag.

Det er fremdeles brødskiven som ligger på de fleste frokostbord rundt om i Norges land.

LES OGSÅ: Brød er ikke roten til alt ondt

Men det er særlig to grupper som ikke er så flinke til å prioritere dette måltidet.

LES OGSÅ: Er frokosten din en saltbombe?


SKULKER UNNA: De unge

I aldersgruppen under 30 år er det kun halvparten som sier at de spiser frokost hver dag.

- Det trenger ikke å ta lang tid å spise frokost og det er bedre med en kjapp løsning enn ikke å spise frokost i det hele tatt, sier Bugge.

Råd for sammensetningen av frokosten og andre brødmåltider:

  • Velg grovt brød og andre grove kornvarer. Brød regnes som grovt når det inneholder mer enn 50 prosent sammalt mel.
  • Velg myk margarin, gjerne lettmargarin.
  • Når du bruker smørbart pålegg, kan du med fordel sløyfe margarinen helt.
  • Velg fiskepålegg som for eksempel makrell i tomat, sild, fiskepudding og sardiner. Velg halvfete eller magre ostetyper, for eksempel lette eller magre faste hvite og brune oster, prim, pultost, gammelost, cottage cheese og alle typer smøreoster. Kremoster og dessertoster er ofte fete.
  • Velg pålegg av rent kjøtt, for eksempel kylling og kalkun. Frukt og grønnsaker som tomat, agurk, salatblader, paprika, banan og eple egner seg godt som pålegg og er en naturlig følgesvenn ved siden av måltidet.
  • Egg.
  • Majones og majonessalater har et høyt innhold av fett, men av den gunstige typen. Det kan derfor brukes som pålegg av og til.
  • Velg syltetøy med lavt sukkerinnhold.
  • Søtt sjokolade- og nøttepålegg inneholder mye sukker og fett, og bruken bør derfor begrenses.
  • Varier gjerne med kornblandinger eller havregrøt. Kjøper du ferdiglagde kornblandinger, velg en variant med lite fett og sukker. Dette kan du lese deg fram til i ingredienslisten og næringsinnholdet. Bruk magre melkeprodukter til kornblandinger og grøt.
  • Drikke: mager melk, juice, te eller kaffe.
  • Kilde: Helsedirektoratet


    Derfor bør du spise frokost

    Hun gir samme anbefaling til denne aldersgruppen:

    - Yoghurt med korn eller frokostblanding med melk er veldig enkle og gode alternativer til den tradisjonelle frokosten, så lenge man velger de sunne produktene, sier Bugge.

    Men hva hvis man rett og slett har dårlig tid eller liten matlyst om morgenen?

    - Da er en bedre løsning å spise et eple eller en lettyoghurt, drikke et glass juice eller et glass mager melk, enn å hoppe helt over frokosten. Et annet alternativ er å lage en frokostmatpakke du kan ta med deg og spise når matlysten melder seg, skriver Helsedirektoratet.

    I undersøkelsen ble det også spurt om hvor viktig det er at frokosten er sunn. Her skiller mennene seg ut.

    Ti tips om et topp kosthold

    SKULKER UNNA: Store barnefamilier

    Syv av ti barnefamilier opplyser i undersøkelsen at de spiser frokost hver dag, men familier med mer enn tre barn er ikke like flinke. I disse familiene er det 16 prosent som sier at de kun spiser frokost en til tre ganger i uken.

    - Jeg forstår at det er fristende å ligge noen minutter ekstra i sengen på morgenen, men jeg skulle ønske alle småbarnsforeldre så verdien av å starte dagen sammen rundt frokostbordet, forteller ernæringsfysiolog i Grete Roede AS, Kari H. Bugge i en pressemelding.

    Hun sier det er viktig å sørge for gode rutiner.

    - Det å innarbeide gode frokostrutiner er noe barna har godt av både nå og senere i livet. Et felles måltid på morgenen vil gi familien tid til å snakke sammen om hva dagen bringer og hvilke planer den enkelte har, og det vil legge til rette for en god skoledag og arbeidsdag både med hensyn til konsentrasjon og læring, sier Bugge.

    Hun anbefaler barnefamiliene å se etter nøkkelhullsmerkede produkter når de kjøper frokostblandinger. Nøkkelhullsordningen gjør det enklere å finne frem til de sunne valgene når man står i butikken, mener Bugge.

    Vet du hva Nøkkelhulltegnet betyr? Sjekk på DinSide Helse

    Men det er ikke bare store småbarnsfamilier som nedprioriterer frokosten.

    Les også: Denne junkfooden kan du spise til frokost


    Menn ikke så opptatt av helse

    På spørsmålet om det er viktig at frokosten er sunn, skiller menn og kvinner seg fra hverandre. Hele seks av ti kvinner mener det er viktig eller svært viktig at frokostmåltidet er sunt, mens kun tre av ti menn mener det samme. Og de over 50 år er mer opptatt av dette enn de under 30 år.

    - Dette viser at det til tross for likestilling er kvinnene som tar mest ansvar for kosthold hjemme. Menn bør mer på banen både for barna og for sin egen del. Det er jo menn som rammes mest av livsstilssykdommer og som dermed har mest å hente, understreker Bugge.

    Forbrukerportalen har testet frokostblandinger. Sjekk hvilke som kommer best ut her.

    I undersøkelsen kommer det også fram at:

    • Seks av ti nordmenn spiser brødskive med pålegg til frokost.
    • Det er i aldersgruppen 50 pluss brødskiva står sterkest
    Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av Quaker som blant annet står bak frokostblandingene Havre Fras og Crüsli.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: