VELG LITT AV HVERT: Du får ikke i deg det du trenger av frukt og grønt bare ved å spise masse epler eller tomater. Du har behov for forskjellige vitaminer og antioksidanter.  Foto: Getty Images/Hemera
VELG LITT AV HVERT: Du får ikke i deg det du trenger av frukt og grønt bare ved å spise masse epler eller tomater. Du har behov for forskjellige vitaminer og antioksidanter. Foto: Getty Images/Hemera
Vitaminer

Disse fargene bør du ha på tallerkenen

Knekk fargekoden og gjør kroppen din glad.











Nordmenn er fruktverstinger. Sammenlignet med innbyggerne i alle 27 EU-land ligger vi helt nederst på frukt- og grønt-statistikkene.

LES OGSÅ: Slik bør du tilberede grønnsakene

I Belgia spiser befolkningen blant annet mer enn fire ganger så mye frukt og grønt som oss nordmenn, viser en undersøkelse fra 2009. Den er utført av Fresfel, som overvåker det europeiske frukt- og grønnsakskonsumet.

Variasjon er viktig

Det er ikke alltid like lett å få i seg fem om dagen, men hvis du bruker et fargesystem presentert av ernæringseksperten David Grotto kan du komme et stykke på vei. Han har skrevet boken 101 Optimal Life Foods.

Du får nemlig ikke i deg det du trenger av frukt og grønt bare ved å spise masse epler eller tomater. Du har behov for forskjellige vitaminer og antioksidanter.

Det fine med frukt og grønnsaker er imidlertid at de som har lik farge ofte inneholder mange av de samme stoffene, så har du en fargerik matmengde på tallerkenen er sjansen større for at vitaminbehovet dekkes.

Grønn

Grønt er skjønt, særlig i matveien. Grønne grønnsaker er spekket med kreftforebyggende fytokjemikalier og kraftige antioksidanter som lutein og zeaxantin. De bidrar til å ta vare på synet ditt.
Gode valg er:
Artisjokker
Asparges
Avokado
Brokkoli
Grønne bønner
Kiwi
Romanosalat

LES OGSÅ: Derfor er antioksidanter bra for deg

Gul

Gule frukter og grønnsaker er fulle av vitamin C, som tar vare på huden og beskytter den mot frie radikaler.
Gode valg er:
Pære
Ananas

Oransje

Oransje frukter og grønnsaker inneholder betakaroten, som styrker immunforsvaret og beskytter kroppen mot frie radikaler.
Gode valg er:
Fersken
Aprikos

LES OGSÅ: Denne frukten kan brukes til alt!

Lilla

Lilla frukt og grønnsaker er rike på antocyaniner, som forskere tror beskytter cellene dine mot frie radikaler og kan bidra til å holde deg ung.
Gode valg er:
Blåbær
Druer
Rødkål

Hvit

Noen hvite grønnsaker inneholder allicin og quercetin. Begge stoffene menes å kunne bidra til å beskytte mot hjertesykdom og styrke immunforsvaret. Stoffet sulforafan, som finnes i blomkål, skal kunne beskytte mot kreft.
Gode valg er:
Løk
Hvitløk
Blomkål

Rød

Røde bær, frukter og grønnsaker inneholder lykopen. Det er en kraftfull antioksidant som finnes blant annet i tomater. Lykopen har vist seg å kunne redusere risikoen for kreft, osteoporose og hjertesykdom. Er du glad i tomater og tomatprodukter? Da er det kanskje greit å vite at det å varme opp tomaten faktisk gjør den enda sunnere. Flavonoider finnes du mye av i røde bær. Disse stoffene beskytter cellene mot skade fra frie radikaler, forebygger hjertesykdom og kan bidra til å holde hjernen skarp.
Gode valg er:
Paprika
Chilipepper
Jordbær
Tomater
Grønne grønnsaker er spekket med kreftforebyggende fytokjemikalier. Foto: Image Source
Grønne grønnsaker er spekket med kreftforebyggende fytokjemikalier. Foto: Image Source Vis mer
Gule frukter og grønnsaker er fulle av vitamin C. Foto: All Over Press
Gule frukter og grønnsaker er fulle av vitamin C. Foto: All Over Press Vis mer
Oransje frukter og grønnsaker inneholder betakaroten. Foto: Colourbox.com
Oransje frukter og grønnsaker inneholder betakaroten. Foto: Colourbox.com Vis mer
Lilla frukt og grønnsaker er rike på antocyaniner. Foto: Thinkstock
Lilla frukt og grønnsaker er rike på antocyaniner. Foto: Thinkstock Vis mer
Noen hvite grønnsaker, som hvitløk, inneholder allicin og quercetin. Foto: Colourbox
Noen hvite grønnsaker, som hvitløk, inneholder allicin og quercetin. Foto: Colourbox Vis mer
Røde bær, frukter og grønnsaker inneholder lykopen. Foto: Colourbox
Røde bær, frukter og grønnsaker inneholder lykopen. Foto: Colourbox Vis mer
undefined
Til forsiden