<strong>FRUKTER DU BØR SPISE NÅ:</strong> Papaya er en av fruktene det er lønnsomt å spise mer av nå. Papaya er nemlig bra for fordøyelsen, som kan få slite litt med all julematen i ukene som kommer.  Foto: REX/Woman's Weekly/All Over Press
FRUKTER DU BØR SPISE NÅ: Papaya er en av fruktene det er lønnsomt å spise mer av nå. Papaya er nemlig bra for fordøyelsen, som kan få slite litt med all julematen i ukene som kommer. Foto: REX/Woman's Weekly/All Over Press Vis mer

Frukt Og Bær

Disse fruktene bør du spise nå

Godt for fordøyelsen og immunforsvaret.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO:  Mørketid, vinter og førjulstid – dette er sesongen de fleste av oss forbinder med innekos, stearinlys og masse god mat.

Men selv om det kan bli mye pepperkaker og tunge middagsretter i tiden framover, må du ikke glemme at også frukt kan være god kosemat. Frukt er tross alt ikke bare forbehold sommeren.

Faktisk kan det nesten være enda viktigere at du får i deg nok vitaminer på denne tiden av året – siden mørketiden som kjent kan gjøre oss slappe og slitne.

Her er noen gode forslag til søte og næringsrike frukter som vil gjøre deg godt i disse mørke vintermånedene.

LES OGSÅ: Hold energinivået oppe i mørketida

Gå for vitamin-C

Appelsiner og klementiner er noe vi nordmenn spiser mye av på denne tiden. Lukten av en skrellet klementin er tross alt noe som udiskutabelt forbindes med jul. Og det er kanskje ikke så rart, for disse fruktene er tross alt i sesong, og derfor på sitt aller beste akkurat nå.

Dette er slett ikke den eneste grunnen til at appelsiner og klementiner er så populære på vinteren. Dette er tross alt forkjølelsessesongen – og som vi alle har lært fra barnsben av, er c-vitaminer et godt våpen i kampen mot forkjølelsen.

Men klementin og appelsin er slett ikke de eneste fruktene som inneholder vitamin-C. Dette finner du i alle sitrusfrukter, i tillegg til i kiwi, som er proppfull av denne antioksidanten.

<strong>VITAMIN-C:</strong> I forkjølelsessesongen er det fint å få i seg masse vitamin-C. Det finner du i alt av sitrusfrukter, og i kiwi. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
VITAMIN-C: I forkjølelsessesongen er det fint å få i seg masse vitamin-C. Det finner du i alt av sitrusfrukter, og i kiwi. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

- Vitamin-C er noe vi selvfølgelig trenger hele året, men kanskje er det ekstra viktig på denne tiden. Dette er jo et antioksidant som sies å skulle være bra for å styrke immunforsvaret, sier matkonsulent hos Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no), Toril Gulbrandsen til KK.no

Sharon – en saftig bærfrukt

Ja, antioksidanter kan nesten anses som kroppens politi, som sørger for å fjerne frie radikaler i kroppen og holder oss unge og friske. Og er det noe som inneholder mye antioksidanter, så er det bær.

Bær er noe av det sunneste vi kan spise, og noe vi får både i frossen og fersk tilstand hele året. Og vi spiser mye; forbruket av friske blåbær har doblet seg det siste året!

Men det er en bærtype du kanskje ikke er like kjent med – nemlig persimon. En ganske stor bærtype, som aller mest minner om en frukt, og derfor også kalles en frukt.

Persimonfrukter finnes i ulike størrelser, men det er hovedsakelig to ulike typer; kaki og sharon. Og det er sistnevnte som er den søteste av dem.

– Sharonfrukten kommer fra Israel, og er en videreutvikling av kaki. Men sharon inneholder ikke garvesyre slik som kakifrukten, og kan derfor spises selv om den ikke er fullmoden.

<strong>SHARON:</strong> Den søte og saftige sharonfrukten har ingen kjerne eller stener, og kan derfor spises i sin helhet. Og akkurat nå er den i sesong. Foto: Stine Helén Tunstrøm
SHARON: Den søte og saftige sharonfrukten har ingen kjerne eller stener, og kan derfor spises i sin helhet. Og akkurat nå er den i sesong. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

Utseendemessig kan den minne litt om en lys tomat, men fruktkjøttet er sødmefullt og saftig med en aprikos-aktig smak. Og siden dette egentlig er et bær, har den ingen stener eller kjerne, men kan spises i sin helhet.

– Også dette er en veldig næringsrik frukt, som blant annet inneholder masse betakaroten. Men denne frukten er ikke tilgjengelig hele året, den får du bare tak i på denne tiden, sier hun.

Det er altså ingen grunn til å vente med å smake på denne herligheten, den bugner nemlig over i de fleste butikker fra høstmånedene og litt utover vinteren.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene bør du prioritere

Fiber regulerer magen

I jula og førjulstiden spiser vi mye fet og kraftig mat, som kan være tungt for fordøyelsen vår. Derfor kan det være lurt å få i seg noe som regulerer magen, for eksempel kostfiber.

Derfor anbefaler Gulbrandsen at du spiser papaya og ananas i tillegg til julematen. Disse fruktene er nemlig kjent for å virke mageregulerende.

<strong>GODT FOR MAGEN:</strong> Både papaya og ananas er kjent for å virke mageregulerende, og er derfor lurt å få i seg mellom julematen. Foto: (c) Zero Creatives/Corbis/All Over Press
GODT FOR MAGEN: Både papaya og ananas er kjent for å virke mageregulerende, og er derfor lurt å få i seg mellom julematen. Foto: (c) Zero Creatives/Corbis/All Over Press Vis mer

En annen god kilde til både antioksidanter og fiber, er rotfrukter. Og spesielt én rotfrukt har fått et godt rykte på seg for å kunne hindre kroppen i å ta opp usunt fett.

– Vi har helt klart godt av litt ekstra vitaminer på denne tiden av året, og rotfrukter er en praktfull kilde til vitaminer og mineraler. De har også blitt svært populære her til lands, og vi har aldri kjøpt så mye rotfrukt som vi gjør nå.

Og hun trekker spesielt fram beter som et godt valg. Både gule beter og rødbeter.

– De har fine farger, er søte i smaken, og perfekt til å bruke i middagen. For eksempel kan de enkelt bakes i ovnen.

Selv om beter er søte i smaken, inneholder de lite sukker og er svært kalorifattige. Derimot inneholder de flere mineraler, som jern, kalsium, magnesium og kalium. Og har en rekke helsefordeler, som å minske sjansen for blodpropp og hjerneslag.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer