<strong>SMARTE VALG:</strong> Bønner og gulrøtter er gode og lett tilgjengelige eksempler på grønnsaker som metter godt. Foto: colourbox.com
SMARTE VALG: Bønner og gulrøtter er gode og lett tilgjengelige eksempler på grønnsaker som metter godt. Foto: colourbox.com Vis mer

Grønnsaker

Disse grønnsakene blir du mett av

Jo da - de finnes! Se listen her.

Publisert
Sist oppdatert
Hva pleier du å ha i salaten din? Salatblader, agurk og tomater, kanskje?

Det er ingenting feil med noen av de overnevnte ingrediensene, men du skal spise temmelig mye av dem for å oppnå en god metthetsfølelse.

Dette er viktig for metthetsfølelsen

Noen grønnsaker metter bedre enn andre. På treningnettstedet Aktiv trening (ekstern lenke) fant vi en oversikt over hvilke det gjelder.

Det er en kjensgjerning at grønnsaker med høyt fiber- og proteininnhold fyller magen godt, men ekspertene på overnevnte nettsted påpeker at også andre faktorer spiller inn når det gjelder metthetsfølelse.

Også smak, duft, konsistens og tyggemotstand påvirker graden av metthet.

Disse grønnsakene metter best

Her er Aktiv trenings tipsliste:
  • Erter
  • Pastinakk
  • Persillerot
  • Brokkoli
  • Bønner
  • Gulrøtter
  • Jordskokk
  • Kål
  • Rødbeter
  • Purre
  • Asparges
  • Løk
  • Spinat
  • Poteter
  • Reddiker

  • Det kan jo være verd å merke seg at du ikke må lage salat av alt dette. Inkluderer du et par av ingrediensene over i for eksempel et kjøttmåltid kan du komme lett og mett fra et måltid som i utgangspunktet kunne blitt kaloritungt.

    Japanske forskere har for øvrig avdekket at tomat inneholder en superingrediens du kan nyte godt av. En tomatskive på brødmaten kan dessuten gjøre deg fortere mett.

    Liker du sterk mat blir du kanskje glad for å høre at chili bidrar til å stagge sulten.

    Her er oppskrift på en middag som inneholder flere av de mettende grønnsakene nevnt over, og som du kan nyte med beste samvittighet:

    Kyllingbryst med linser og rotfrukter
    Kyllingbryst med linser og rotfrukter Vis mer

    Kyllingbryst med linser og rotfrukter






    (Til 4 personer)
    4 kyllingbryst
    300 g linser
    2 hvitløkfedd
    2 gulrøtter
    2 rødbeter
    fersk timian
    olivenolje
    salt og pepper

    Krydre brystene med salt og pepper og stek dem i varm ovn på 200° i 20 minutter. Mens de steker, kan du skylle linsene og ha dem i en gryte sammen med finkuttet hvitløk, gulrot i små terninger, revet rødbet og hakket timian. Ha i vann til det dekker og kok opp. La det putre i 20 minutter. Krydre med salt og pepper, vend linsene med 1 ss olivenolje. Server med stekt kylling – eventuelt med en deilig salat ved siden av.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer