KÅL, LØK OG RØDBETER: Som er blant grønnsakene i denne miksen, er noe av det beste du kan ha på tallerkenen.  Foto: agneskantaruk - Fotolia
KÅL, LØK OG RØDBETER: Som er blant grønnsakene i denne miksen, er noe av det beste du kan ha på tallerkenen. Foto: agneskantaruk - Fotolia Vis mer

Grønnsaker

Disse grønnsakene bør du prioritere

Er «kongen», «dronningen» og «prinsessen» næringsmessig!

Publisert

Skal du ha kjøtt, kylling eller fisk til middag i dag, og lurer på hvilke grønnsaker du skal velge som tilbehør? Da bør du lese dette!

Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, forteller at kålplanter, som for eksempel brokkoli, blomkål, rosenkål, vanlig hodekål og særlig grønnkål, er noe du bør raske med deg fra grønnsaksdisken når du handler.

Kål inneholder nemlig mange nyttige vitaminer og mineraler, og kan virke forebyggende mot kreft.

- Kålplanter er svært næringstette samtidig som de inneholder få kalorier. Grønnkål er spesielt rik på antioksidanten betakaroten som omdannes til vitamin A når kroppen trenger det. Den er også en god kilde til vitamin K, vitamin C og kobber, samt gunstige, svovelholdige fytokjemikalier.

EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no.  Foto: John Harald Knutsson
EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson Vis mer

- I tillegg er grønnkål en viktig kilde til folat, vitamin B6, kalsium, kalium og mangan. Grønnkålens innhold av disse vitaminene og mineralene er mye høyere enn hos de fleste andre kålsorter og grønnsaker, sier hun.

Planter i kålfamilien er gunstige av flere grunner, og det spesielt med tanke på forebygging av kreft i mage- og tarmkanalen.

Som von Krogh sier inneholder kål et stort mangfold av fytokjemiske forbindelser og glukosinolater, og disse kan direkte og indirekte virker forebyggende mot kreft.

Det viser seg også at de grønne kålvariantene kan ha en positiv effekt på tarmsystemet vårt, da kål bedrer forholdene til de gode tarmbakteriene og gjør at disse trives bedre. Og som du sikkert vet er det viktig å ha gode bakterier i tarmen- ikke bare for fordøyelsen, men også i produksjon av vitaminer, signalstoffer og immunforsvar.

PROPPFULL: Grønnkål er proppfullt av viktige vitaminer og mineraler, og kan blant annet forebygge kreft. Foto: Thinkstock.com
PROPPFULL: Grønnkål er proppfullt av viktige vitaminer og mineraler, og kan blant annet forebygge kreft. Foto: Thinkstock.com Vis mer

LES OGSÅ: Hiver du hvitløken rett i panna

Bruk mer løk i matlagingen

Kari. H. Bugge, som er ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS, forteller til KK.no at hun først og fremst tenker på løk som en av de beste grønnsakene vi kan spise.

- Det fine med løk er at det ligger massevis av aktive plantestoffer i hvert eneste lag som skal beskytte den mot omgivelsene. Disse stoffene som løken bruker til å beskytte seg selv mot skadelige stoffer har også beskyttende effekt for oss mennesker.

EKSPERTEN: Kari. H. Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS. Foto: Axel Bauer
EKSPERTEN: Kari. H. Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS. Foto: Axel Bauer Vis mer

- Løk inneholder flere mineraler og vitaminer, men det er innholdet av andre bioaktive plantestoffer som gjør den så sunn. Løkvekster har et høyt innhold av stoffer som er gunstige for hjerte og karsystemet. De reduserer blodtrykket og har positiv innvirkning på kolesterolet, sier hun.

Ifølge Bama.no inneholder løk tre hovedgrupper av næringsstoffer – antioksidanter, svovelforbindelser og karbohydrater, og det er disse stoffene som er med på å gi løkvariantene helsebringende gevinster.

Regelmessig inntak av løk kan blant annet forebygge hjerte- og karsykdommer, redusere kolesterolnivået i blodet og blodtrykket, beskytte mot flere former for kreft, ha en bakteriedrepende virkning og fungere som et naturlig antibiotikum, motvirke beinskjørhet, være bra for astmatikere og allergikere, i tillegg til at grønnsakstypen har en anti-diabetisk virkning. Så det er kanskje ikke så dumt å ha liggende?

Bugge forteller at det finnes mange typer løk du kan bruk til de forskjellige måltidene dine, og du bør derfor prøve deg frem dersom du ikke kjent med de ulike sortene.

- Hvis du ikke er så kjent med de forskjellige løksortene bør du begynne med å utforske de ulike smakene deres. Om du ønsker å lure litt løk inn i rettene du spiser til vanlig, tenker jeg at det kan være fint å hakke opp enten rødløk, hvitløk eller gul løk å ha i for eksempel taco, spagettisaus og i gryteretter. Vårløk og purreløk vil vi også se mer av til sommeren og dette passer ypperlig til salater.

- Løk gir utrolig god smak til maten, så hvis du har det tilgjengelig og orker å hakke det opp kan du bruke løk til det meste, sier hun.

HVITLØK: Løk er proppfull av næringsstoffer som kan gi helsebringende gevinster. Foto: daffodilred - Fotolia
HVITLØK: Løk er proppfull av næringsstoffer som kan gi helsebringende gevinster. Foto: daffodilred - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Ikke alle antioksidanter har like god effekt

Masse antioksidanter i rødbeter

Ifølge Ragnhild Lekven Fimreite, som er autorisert klinisk ernæringsfysiolog på ernæringsfysiolog.no, er rødbeter en annen grønnsak du bør flinkere til å bruke i matlagingen er. Disse er nemlig proppfulle av antioksidanter.

– Rødbeter er den mest antioksidantrike rotgrønnsaken vi har. Antioksidanter medvirker blant annet til å forhindre celleskade og hjelper immunforsvaret og reparasjonsmekanismene i kroppen. Disse er det flust av i rødbeter.

– Fargestoffene fra rødbeter er så intense at man etter noen gode biter kan se antydninger til rødfarge når man tisser. For å få i seg mengder som duger, bør man spise noen biter. Det er veldig godt når de er delt i biter og bakt i ovnen med litt olje og salt – gjerne sammen med andre grønnsaker, har hun tidligere fortalt til KK.no.

LES OGSÅ: Får du i deg nok grønt hver dag?

Bli flinkere til å spise grønnsaker

Ifølge von Krogh er helseeffekten av alle grønnsaker generelt undervurdert, og derfor bør du sørge for å spise en bred skala av grønnsaker.

- Å spise mer grønnsaker er absolutt det viktigste du kan gjøre for å sikre helsen og forebygge sykdommer som hjertesykdom, hjerneslag, høyt blodtrykk, mange former for kreft, overvekt og fedme, diabetes og metabolsk syndrom.

- Og det trenger ikke være fancy eksotiske grønnsaker, de gode norske grønnsakene er sunne og kraftfulle, så du bør absolutt spise mer av gulrot, løk, hodekål, kålrot, brokkoli, blomkål, spinat og så videre, sier hun. 

Oppsummert: skal du velge deg tre grønnsaker til middagen i dag, gjør du altså lurt i å velge noe fra kålfamilien, løkfamilien og rødbeter! Men husk at variasjon er nøkkelen til god helse.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer