Julemat

Disse julekakene inneholder flest kalorier

Hva er mest usunt av «de syv sortene»?

MEST KALORIER: Smultringen er den kaken som inneholder mest kalorier av de vi ofte spiser i jula.  Foto: Getty Images
MEST KALORIER: Smultringen er den kaken som inneholder mest kalorier av de vi ofte spiser i jula. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
For mange av oss er kakene en ganske stor del av jula. Og er du av den tradisjonelle typen, så er du sikkert godt i gang - om ikke ferdig, med bakingen av «de syv sortene». Eller kanskje du er så heldig at du har en mor, eller bestemor som gjør det?

Akkurat hvilke kaker som inngår i «de syv», varierer litt fra familie til familie, men de vanligste kakene det velges mellom er; krumkaker, sandkaker, sandnøtter, smultringer, sirupsnipper, fattigmann, goro, kokosmakroner, peppernøtter og pepperkaker.

LES OGSÅ: Smarte dingser som gjør baking enklere

EKSPERTEN: Rose-Linn Bø Arntzen er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no.  Foto: Per Ervland
EKSPERTEN: Rose-Linn Bø Arntzen er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no. Foto: Per Ervland Vis mer

Flest kalorier






Dessverre er det nå en gang slik at kaker ikke er kjent for å være spesielt sunne, og dette gjelder også for alle julens kaker.

Og selv om du fortjener å kose deg litt ekstra i høytiden som kommer, kan det kanskje være greit å styre unna de aller mest usunne variantene, særlig hvis du er opptatt av å holde vekta.

Ifølge Rose-Linn Bø Arntzen, som er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no, er det særlig én kake du ikke bør spise for mye av - og det er den tradisjonelle smultringen.

– Ser vi på de enkelte kakene er smultringen den som er mest kaloririk. Dette er også kaken som veier mest og som dermed har «plass» til flest kalorier, har hun tidligere uttalt til KK.no:

– Etter smultringer kommer krumkaker og sandkaker. Mens de som gir minst kalorier per stykk er pepperkaker, sandnøtter, sirupssnipper, fattigmann og peppernøtter.

LES OGSÅ: Disse julegavene baker du selv

SMÅKAKER: Småkakene vi spiser i jula, som pepperkaker, inneholder ofte litt mindre kalorier enn for eksempel smultringer. Men det "beste" er kaker laget på fett fra mandler. Husk imidlertid at du ikke bør spise for mye av disse kakene heller...Trist, men sant, hvertfall for vekta.  Foto: All Over Press
SMÅKAKER: Småkakene vi spiser i jula, som pepperkaker, inneholder ofte litt mindre kalorier enn for eksempel smultringer. Men det "beste" er kaker laget på fett fra mandler. Husk imidlertid at du ikke bør spise for mye av disse kakene heller...Trist, men sant, hvertfall for vekta. Foto: All Over Press Vis mer

Et litt bedre valg

Selv om de sistnevnte «småkakene» inneholder mindre kalorier enn smultringer, krumkaker og sandkaker, betyr ikke det at du bør hive innpå av den grunn.

Likevel er de et bittelitt bedre valg, om du først skal gå amok i kakeboksen.







– Småkakene som gir minst kalorier, gir omtrent like mange kalorier som en klementin, selv om klementinen veier opptil ti ganger så mye som noen av småkakene. Det er altså mye mer mat i en klementin, enn i en pepperkake, men det gir like mange kalorier, har Bø Arntzen forklart:

– Sammenligner vi pepperkaker og klementiner med smultringer, kan man spise syv pepperkaker eller syv klementiner før man har fått i seg samme mengde kalorier som én smultring.

LES OGSÅ: Hvor farlig er det å fråtse?

Fett fra mandler

Ifølge ernæringsfysiologen bør du aller helst velge kakene som er laget av fett fra mandler.

– Som regel bakes julekaker med mye sukker og mettet fett, men noen av julekakene og julegodtene lages med fett fra mandler, og dette er umettet fett – det sunne fettet. Eksempler på dette er kransekake og marsipan, som dermed har en bedre og sunnere fettsammensetning, sier hun:

– Men alt fett gir kalorier, så selv om det umettede fettet er sunt, bør man være forsiktig med inntaket for å forhindre at man får i seg for mange kalorier.

Bø Arntzen har også følgende forslag til deg som er opptatt av å passe vekta:

– Klementiner og annen frukt er selvfølgelig et sunt alternativ som tilfører kroppen vitaminer og mineraler som kroppen trenger, samtidig som det smaker veldig godt.

Klarer du ikke uten julekakene? Ikke fortvil! Her er noen gode tips til hvordan du kan lage favorittkakene litt sunnere!

LES OGSÅ: Derfor bør du droppe kaffe til kaken

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer