SUNT? Riskaker har lenge vært kjent som slankemat, men ifølge kostholdseksperten er dette langt i fra sunt. Foto: Stine Helén Tunstrøm
SUNT? Riskaker har lenge vært kjent som slankemat, men ifølge kostholdseksperten er dette langt i fra sunt. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

Riskaker

Disse kan lure deg til å overspise

Riskaker er ikke så sunt som du kanskje tror.

Publisert

Vi elsker å kaste oss over matvarer som lover lite kalorier og lite fett. Samme hva det er, bare det gir oss følelsen av å kunne momse med god samvittighet, uten at det går ut over vekt og helse.

Riskaker har lenge vært ansett som en slik matvare. Og mange velger derfor nettopp riskaker som mellommåltid, lunsj eller som litt ekstra energi etter trening.

Men, er det egentlig så sunt å knaske på?

LES OGSÅ: Ikke la deg lure av lettere potetgull

SMAK: Riskaker er ikke sunt i seg selv, men det finnes flere ulike varianter, og noen har også smakstilsetninger som gjør dem enda mindre gunstige for deg. Foto: Stine Helén Tunstrøm
SMAK: Riskaker er ikke sunt i seg selv, men det finnes flere ulike varianter, og noen har også smakstilsetninger som gjør dem enda mindre gunstige for deg. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

Tilfører lite næring

Det at riskaker inneholder få kalorier ser ut til å være den viktigste faktoren til at folk velger dette som snacks eller mellommåltid, men ifølge lege og kostholdsekspert Fedon Lindberg er ikke kaloriinnholdet så lavt som du kanskje tror.

– Riskaker inneholder ikke en gang kalorier. Per 100 gram inneholder de 380 kcal. Årsaken til at de likevel er blitt kjent som «slankemat» er at det inneholder mest luft, og dermed gir det få kalorier per stykk, sier han til KK.no.

En riskake veier rundt 7 gram, så hvis man ser på kalorier per riskake inneholder de riktignok bare rundt 25 kcal, avhengig av hvilken type man har valgt.

Men han påpeker at du til gjengjeld nesten ikke har spist noe heller.

– Som kjent blir man neppe mett av luft, og dermed er det klart at man blir heller ikke mett av en riskake. Det er nesten tomt vomfyll. Riskaker inneholder 8 prosent protein, 78 prosent karbohydrat, 3 prosent fett og 3 prosent fiber, men meget få andre nyttige næringsstoffer.

LES OGSÅ: Spis pasta og poteter kalde

Verre enn sukker

Det er likevel ikke kaloriene eller mengden luft du får i deg som er det viktigste. Riskaker er tross alt laget av behandlet hvit ris, og består mest av karbohydrater – og ikke engang av den sunne typen.

Riskaker har en svært høy glykemisk indeks, (GI) på 91, og til sammenligning har sukker en GI på 68.

– Per 100 gram inneholder de 78 gram karbohydrat, som betyr at de gir en glykemisk belastning- GB (blodsukkerbelastning) på 71, mens sukker gir en GB på 68. Med andre ord får man gram for gram en større blodsukkerbelastning av riskaker enn du får av rent sukker, forteller han.

SAMMENLIGNES: Riskaker har en høyere glykemisk indeks enn sukker. Det betyr at du gram for gram får en større blodsukkerbelastning av riskaker enn du får av rent sukker. Foto: Stine Helén Tunstrøm
SAMMENLIGNES: Riskaker har en høyere glykemisk indeks enn sukker. Det betyr at du gram for gram får en større blodsukkerbelastning av riskaker enn du får av rent sukker. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

For å sette det litt i perspektiv kan du altså spise 2,4 kilo linser eller 710 gram spagetti for å få samme blodsukkerstigning som fra 100 gram riskaker.

– Problemet med en slik blodsukkerstigning er at det stimulerer til en stor insulinutskillelse, som fører til økt fettlagring og raskt blodsukkerfall og dermed økt matlyst og overspising. Velger man riskaker vil man derfor ikke bli mett, men heller mer sulten og ende opp med å spise mer, med mindre man er på en konkret kaloribegrensende diett, men da betyr det at man vil gå sulten for å gå ned i vekt.

LES OGSÅ:Sukkeret du ikke merker at du får i deg

Spis heller mer protein

Men la oss ikke glemme at det finnes flere varianter riskaker, og noen er også tilsatt ulike smaker.

Baksiden er at disse også gjerne inneholder mer sukker og salt, som mange av oss allerede får i oss for mye av. Noen typer inneholde også den mye omtalte palmeoljen.

Dersom du er opptatt av sunn helse, eller spiser riskaker som en del av en vektnedgangsplan, kan du med fordel finne mye sunnere alternativer å snackse på.

Lindberg påpeker at det ikke bare er hvor mange kalorier man får i seg, som bestemmer om man vil gå ned i vekt, men hvor mett man blir, slik at man kan nøye seg med mindre.

SUNNERE: Det er ikke bare hvor mange kalorier man får i seg som bestemmer om man vil gå ned i vekt, men hvor mett man blir. Du gjør derfor lurt i å bytte ut riskakene med for eksempel et egg. Foto: (c) Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
SUNNERE: Det er ikke bare hvor mange kalorier man får i seg som bestemmer om man vil gå ned i vekt, men hvor mett man blir. Du gjør derfor lurt i å bytte ut riskakene med for eksempel et egg. Foto: (c) Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press Vis mer

– Under vektreduksjon er det lurt å øke andelen protein både fra planter (soyanøtter, frø, nøtter, fullkorn, belgfrukter) og dyr (mest fisk, dernest syrnede meieriprodukter, fjørkre, egg og så kjøtt), samt sørge for et stort inntak av grønnsaker. Sunt fett gir også god metthetsfølelse.

Det er altså svært mye annen mat som kostholdseksperten heller vil anbefale foran riskaker. For eksempel noe så enkelt som et egg.

– Et kokt egg inneholder cirka 140 kcal og rent kalorimessig tilsvarer det 5,5 riskaker, men gir mye mer protein, masse næringsstoffer og null blodsukkerstigning, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer