De røde herlighetene er ekstra sunne med god olivenolje som følge. Noen matvarer får det beste frem i hverandre.
De røde herlighetene er ekstra sunne med god olivenolje som følge. Noen matvarer får det beste frem i hverandre. Vis mer

Sunn Mat

Disse må du spise to og to

Sammen er de krutt!

Publisert
Dynamiske duoer finner du ikke bare på scenen - men på din egen middagstallerken. Noen matvarer fungerer bedre sammen enn andre, ikke bare smaksmessig, men også til fordel for helsa, ifølge Womens Health Magazine.

Kikerter og paprika

Duoen kan gi deg mer energi. En av fem kvinner får ikke i seg nok energigivende jern. Men kroppen må kunne ta til seg jernet fra kikertene på en god måte, og da kan c-vitaminet i paprika hjelpe til med å løse opp jernet så blodet får tak i det.

Spinat og avocado

Duoen kan gi deg bedre syn. Spinat er full av lutein og vitamin A, som begge er bra for øynene. Det samme gjelder avocado, men den er også full av sunt fett som kroppen trenger for å ta til seg næringsstoffene.

Brokkoli og egg

Duoen kan hjelpe mot PMS. Blir du gretten hver måned, kan det hjelpe med en tur på butikken. En studie viser at kvinner som spiser mye kalsium og D-vitamin hadde 30 til 40 prosent mindre sjanse for å oppleve PMS. Brokkoli er best på kalsium, egg er en av naturens beste kilder til D-vitamin.

Les også: Helsebomben du vil elske nå

Tomater og olivenolje

Duoen kan gi deg mykere hud. En av antioksidantene i tomater, lycopen, kan motvirke solskader. Men spis dem med olivenolje. Det sunne middelhavsfettet hjelper kroppen å absorbere antioksidantene fra tomaten bedre. Olivenolje er bra for huden, studier viser at de som bruker mye olivenolje får færre rynker.

Yoghurt og malte linfrø

Duoen er snill mot magen. I magen har vi 400 typer bakterier, noen er snille, andre ikke like vennlige. Når de slemme blir i flertall, går fordøyelsen saktere. Noen yoghurter på markedet er tilsatt gode bakterier som hjelper magen i gang igjen. Disse bakteriene trenger fiber for å overleve og trives. De finner du i linfrø.

Havregrøt og epler

Duoen kan gi deg et sunnere hjerte. I havre finner du blant annet et kolestrolsenkende fiber, og eplene er fulle av antioksidanter som blant annet beskytter mot frie radikaler.

Les også: Den magiske grønnsaken

Kylling og søtpoteter

Duoen kan gi deg et sterkere immunforsvar. Søtpoteter er fulle av vitamin A, som hjelper deg å kjempe mot infeksjoner. Men A-vitaminet trenger hjelp til å fraktes dit det skal i kroppen - og det er her sink kommer inn i bildet. Sink finner du i kylling, biff og svin.

Pasta og balsamicoedikk

Duoen kan gi en slankere mage. Når du spiser pasta, føler du deg kanskje sulten få timer etterpå? Prøv å blande litt balsamicoeddik inn i pastaen. Eddikens syrer legger en demper på hvor fort magen fordøyer og absorberer sukker fra mat med mye stivelse, slik at blodsukkeret stiger og faller mer gradvis. Da blir du ikke så sulten, og sjansen for at du overspiser er mindre.

Grønn te og sitronsaft

Duoen kan beskytte mot kreft. Grønn te er full av katekiner, som bekjemper kreftceller. Men bare 20 prosent av næringsstoffene i teen overlever i magen. En studie viste at litt sitronsaft i teen kan gjøre katekinene tøffere - hele 13 ganger så mange soldater får innpass i kroppen. Vil du beskytte deg ekstra godt, kan du røre inn en teskje sukker. Da blir katekinene tre ganger lettere å absorbere.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer