Mellommåltid

Disse mellommåltidene elsker ernæringsekspertene

Beviser at «sunt» ikke trenger å bety «traust».

MELLOMMÅLTID: Tre ernæringseksperter avslører sine mellommåltid-favoritter til KK.no. Én av dem sverger til den digge kombinasjonen på bildet! Foto: Shutterstock
MELLOMMÅLTID: Tre ernæringseksperter avslører sine mellommåltid-favoritter til KK.no. Én av dem sverger til den digge kombinasjonen på bildet! Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Barna skal kjøres på fotballtrening, bordet må dekkes før syklubb og huset trenger en skikkelig rengjøring. 

Jaja, da blir det vel det tørre knekkebrødet med ost på som mellommåltid - igjen. Det går jo så fort.

Kjenner du deg igjen? Det er du ikke alene om.

Å spise regelmessige, sunne måltider en av de viktigste faktorene for å holde både kropp og vekt i balanse.

I likhet med oss andre er ernæringsekspertene opptatt av at det de får i seg skal være både raskt og enkelt – men de har også knekt koden når det gjelder gode og kreative mellommåltider.

Se ekspertenes egne favoritter under!

LES OGSÅ: Her er frokosten ekspertene anbefaler

Yoghurt naturell med müsli

Kari Bugge, som er ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, sverger til yoghurt naturell med litt müsli som mellommåltid.

– Det spiser jeg både fordi jeg synes det smaker veldig godt og fordi det gir meg en god metthetsfølelse. I tillegg er yoghurten sukkerfri og jeg passer på å velge en sunn müsli-type, sier Bugge. 

På den måten får hun i seg gode karbohydrater og proteiner.

– Også er det en god måte å få i seg melk på, legger fagsjefen til.

RASKT OG GODT: Ernæringsfysiolog Kari Bugge sikrer seg gode karbohydrater ved å spise yoghurt naturell med müsli som mellommåltid. Foto: Shutterstock
RASKT OG GODT: Ernæringsfysiolog Kari Bugge sikrer seg gode karbohydrater ved å spise yoghurt naturell med müsli som mellommåltid. Foto: Shutterstock Vis mer

LES OGSÅ: Ikke hell av «vannet» på yoghurten

Cottage cheese med friske bær

Gunn Helene Arsky er ernæringsfysiolog i Bama. Hun forteller at hun spiser et mellommåltid hver dag, i 14:00-tiden.

– I hverdagen er jeg på jobb, og der har vi en flott fruktkurv. Da pleier jeg å spise en banan og en liten gulrot, for eksempel. Eller et eple, eller en appelsin, sier Arsky. 

I helgen er menyen litt mer utbrodert for ernæringsfysiologen. Da koser hun seg gjerne med en halv avokado med sitronsaft, pepper og litt salt på.

– Jeg spiser også cottage cheese med friske bær på, eller tørket frukt og nøtter. Om jeg har lyst på noe varmt, kan det fort hende at jeg baker meg en søtpotet og spiser med blåmuggost.

Hun anbefaler også havregrøt med rosiner og kanel. Nam!

FRISKT MELLOMMÅTID: Kostholdsrådgiver i Bama, Gunn Helene Arsky, koser seg med cottage cheese med friske bær på. Foto: Shutterstock / Milarka
FRISKT MELLOMMÅTID: Kostholdsrådgiver i Bama, Gunn Helene Arsky, koser seg med cottage cheese med friske bær på. Foto: Shutterstock / Milarka Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke kutte ut bananen

Banan og mandelsmør

Beate Rossvoll, som er ernæringsfysiolog og personlig trener, forteller at det beste hun vet til mellommåltid er banan og mandelsmør.

– Det gir energi i form av karbohydrater og fett. Karbohydrater gir meg raskt energi og fettet gir meg energi som varer. I tillegg smaker det supergodt. 

Rossvoll, som driver firmaet Forever Fit, er også stor tilhenger av hjemmelaget smoothie.

Favoritten er frosset bringebær, banan, saften av en halv sitron, en halv avokado og eplejuice.

– Den er frisk, syrlig og full av sunn energi, forklarer den personlige treneren.

Et siste tips fra Rossvoll er å ta med deg litt nøtter og et par proteinbarer i vesken de dagene du er ekstra travel.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

SUNN FRISTELSE: Personlig trener Beate Rossvoll sier det beste hun vet til mellommåltid er banan og mandelsmør. Foto: Shutterstock
SUNN FRISTELSE: Personlig trener Beate Rossvoll sier det beste hun vet til mellommåltid er banan og mandelsmør. Foto: Shutterstock Vis mer

LES OGSÅ: Spis en håndfull mandler hver dag

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer