De fleste av oss hater å få høre at vi har gjort noe galt. Er du blant dem som alltid lukker ørene eller tar til tårene når du får kritikk av kjæresten, sjefen eller venninnen din kan hende du er din egen verste fiende. Å klare å ta til seg de harde ordene på en konstruktiv måte kan nemlig være utviklende.
- Vi er grunnleggende redde for at andre ikke skal like oss. Vi opplever kritikk som en avvisning, og dermed som en trussel mot vårt grunnleggende menneskelige behov for aksept, sier psykolog Guro Øiestad til Berlingske Tidende.
Guro Øiestad har skrevet boken «Kritikk» hvor hun gir et innblikk i hvorfor kritikk oppleves så sårende.
- Men selv om vi har behov for aksept, betyr ikke dette at all kritikk bør unngås. Tvert i mot kan kritikk fungere som en utviklende korreksjon. Man kan få noe konstruktivt ut av å motta kritikk. Og man bør lære seg til å lytte etter hva det er som egentlig blir sagt, sier Guro Øiestad.
Det betyr ikke at du skal la deg selv bli en lyttende søppelbøtte for andres usaklige sinne. Bussjåføren som kjefter fordi du bare har store sedler og svigermor som kritiserer maten du lager kan du fremdeles bare overhøre. Men noen ganger kan du droppe de sedvanlige mekanismene.
- Vi forsvarer oss ofte ved å argumentere mot kritikken eller komme med motangrep. Og da sitter man lett fast i en ond sirkel av anklager og forsvar, og går glipp av mulighetene for vekst og utvikling, sier Guro Øiestad til Berlingske Tidende.
Ikke få panikk og gå rett i forsvarsposisjon. Trekk heller pusten dypt og behold fatningen.
Innstill deg på å være mottakelig for det som kommer.
Gi uttrykk for at du har til hensikt å lytte til det den andre har å si.
Lytt og spør. Er det noe du ikke er sikker på om du helt har skjønt, spør den andre hva hun eller han mener med det som blir sagt.
La den andre snakke ferdig. Avbrytelser kan føre til at aggresjonsnivåer stiger.
Får du kritikk du opplever som urettferdig, spør den andre hvorfor hun eller han sier dette til deg. Noen ganger ligger det skjulte motiver bak kritikk.
Tenk tanker og setninger helt ut før du tar til motmæle.
Har du begått en feil, er det ingen skam å be om unnskyldning. Vis at du tar ansvar for det du har gjort eller sagt.
Man må kunne tåle saklig motbør, men det er ikke nødvendig å ta i mot all slags edder og galle. Krev at den som gir kritikk holder seg til sak, og ikke går løs på deg som person.
Be om at samtalen foregår i enerom. Dette er ikke et talkshow - kritikk er dobbelt så ydmykende når den faller i manges påhør.