Kaffe

Drakk du mye kaffe denne uken?

Da bør du vite at høyt kaffeinntak kan forebygge Alzheimers sykdom.

STORE MENGDER KAN HA SINE FORDELER: Ikke ha dårlig samvittighet hvis det ble mye kaffe i dag, det kan redusere risikoen for å rammes av Alzheimer. Foto: Colourbox.com
STORE MENGDER KAN HA SINE FORDELER: Ikke ha dårlig samvittighet hvis det ble mye kaffe i dag, det kan redusere risikoen for å rammes av Alzheimer. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
For veldig mange er kaffe en nødvendighet i hverdagen.

Likevel er det en oppfatning at du ikke skal drikke for mye eller for sent, spesielt med tanke på søvn.

Dette kan nok stemme, men du skal heller ikke frykte kaffekoppen. Selv om du kan risikere og ikke få sove på kvelden, har kaffe også sine fordeler.

Blant annet er det blitt påvist at kaffe skal bidra til å redusere risikoen for å bli rammet av Alzheimers, skriver forskning.no (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Dropp kaffen etter middag

Hold deg til svart kaffe

Her snakker man imidlertid om vanlig, koffeinholdig, svart kaffe.

Det er nemlig koffein sammen med en annen ukjent ingrediens som gjør at forskerne ved University of South Florida mener kaffe er det nåværende beste alternativet for å beskytte mot hukommelsestap og Alzheimers.

Koffeinet i kaffe bidrar blant annet til å øke nivået av vekstfaktoren GCSF i blodet. Vekstfaktorene er proteiner som stimulerer cellenes vekst og utvikling, og disse nivåene er sterkt redusert hos mus med Alzheimers.

Men det kan likevel se ut til at ikke alle koffeinholdige drikker vil ha samme effekt. Forskerne testet kaffe, koffeinfri kaffe og andre koffeinholdige drikker på mus, og det var kun kaffe som førte til at nivået av vekstfaktoren GCSF øker i blodet.

LES OGSÅ: Her er kaffe-verstingene

Du må drikke fire til fem kopper om dagen

Forskerne hevder at man må drikke fire til fem kopper om dagen for at Alzheimereffekten skal slå inn. Dette er relativt mye i forhold til anbefalt mengde. Blant annet skal helst ikke kvinner drikke mer enn fire kopper om dagen, ettersom de øker risikoen for å rammes av urininkontinens.

Helle Margrete Meltzer fra Folkehelseinstituttet uttaler til forskning.no at hun er skeptisk til en så stor mengde kaffe om dagen.

- Hvis alle skal drikke fire til fem kopper kaffe hver dag ender vi antageligvis bare opp med en hel rekke andre problemer, for eksempel søvnløshet og alt det medfører.

- Noen kan drikke 30 kopper om dagen mens flesteparten ligger på en til to. Dette har delvis med gener å gjøre. Vi har ulik evne til å omsette koffeinet i kroppen og de som omsetter stoffet sakte, tåler mindre. De fleste merker når de går over sin egen terskel. De kjenner rastløshet, uro, hjertebank og nervøsitet, sier Meltzer.

LES OGSÅ: Stressa? Ta en kopp kaffe

Reduserer ikke bare risikoen for Alzheimers

Til tross for bekymringene rundt store mengder kaffe, har de sorte, edle dråpene også mange andre fordeler.

Blant annet stimulerer koffeinet i kaffe galleblæren som beskytter leveren. Kaffe kan også hjelpe mot parkinson fordi koffeinholdige drikker reduserer tapet av nerveceller. I tillegg kan både kaffe og koffeinfri kaffe bidra til å reduserer risikoen for å rammes av diabetes 2.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer