Melk

- Drikk ett glass melk til frokost

Melk og meieriprodukter er nemlig svært gunstig for hjernen, viser ny forskning.

BRA FOR HJERNEN: Ny forskning viser at det å drikke ett til to glass melk om dagen, eller få i seg mellom fem og seks meieriprodukter i uka, er bra for hjernens funksjonsevne.  Foto: Getty Images/Wavebreak Media
BRA FOR HJERNEN: Ny forskning viser at det å drikke ett til to glass melk om dagen, eller få i seg mellom fem og seks meieriprodukter i uka, er bra for hjernens funksjonsevne. Foto: Getty Images/Wavebreak Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
At melk er sunt, er noe de fleste har fått innprentet i hodet fra barnsben av, og særlig da vi var små fikk vi mye tyn dersom vi ikke drakk opp skolemelken.

Selv om melk kanskje er noe de fleste forbinder med barneårene, er det svært mange som drikker mye melk også i voksen alder. Og det er absolutt ingen grunn til å kutte ned på det.

SE OGSÅ: Hvilken melk er best for deg?

To glass om dagen

Melk er nemlig proppfull av viktige mineraler og næringsstoffer – ikke minst kalsium, som er viktig for skjelettet og beinbygningen.

Er du blant dem som ikke får i deg melk eller melkeprodukter bør du spise veldig mye grønnsaker for å få dekket kalsiumbehovet, helst tre til fire ganger mer enn gjennomsnittet gjør i dag.

I tillegg til kalsium, er melk også rikt på vitamin B2 (riboflavin) og proteiner, samt vitamin D.

Norske helsemyndigheter anbefaler at alle voksne får i seg minst to glass mager melk om dagen, eller at man spiser nok andre magre meieriprodukter. Og tidligere studier har vist at to glass om dagen faktisk er svært gunstig hvis du ønsker å gå ned i vekt.

Mager melk har også vist seg å kunne minske risikoen for utvikling av diabetes og beinskjørhet, i tillegg er det bra for magen, tennene og motvirker PMS.

Svært bra for hjernen



Hvor mye melk drikker du?




Som om ikke dette var nok til å få deg til å helle litt skummetmelk over frokostblandingen, har ny forskning også vist at melk er svært bra for hjernen, hukommelsen og hjernens funksjonsevne, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

Forskere ved University of Maine i USA gjennomførte nylig en studie hvor de så nærmere på hva slags effekt meieriprodukter, som melk, har på hjernen.

I studien ble 972 kvinnelige og mannlige testpersoner bedt om å fylle ut et detaljert spørreskjema i forhold til kosthold, samt hvor mye meieriprodukter de fikk i seg hver dag.

Testpersonene, som var i aldersgruppen 23 til 98 år, fikk deretter i oppgave å gjennomføre åtte tøffe tester for å sjekke deres konsentrasjonsevne, hukommelse og læreevner.





SE OGSÅ: Så mye kalsium trenger kroppen din

Jeg drikker to glass eller mer hver dag
 
(41%)
Jeg drikker ett glass eller mer hver dag
 
(29%)
Jeg drikker et par glass i uka
 
(10%)
Jeg drikker svært sjelden melk
 
(6%)
Jeg drikker ikke melk
 
(6%)
Jeg drikker kanskje et par glass i måneden
 
(5%)
Jeg tåler ikke melk
 
(3%)
Næringsinnhold i melk per 100 gram
MelkKcalProteinFettKarbohydrater
Helmelk663,23,94,6
Lettmelk 1,5%463,31,54,7
Skummet melk333,30,14,8
Soyamelk (vanlig)43,53,12,42,5
Rismelk (vanlig)33,40.31.54.6
Opplysningene er hentet fra Matvareguiden.no og Kalorier-i.no

Lett- og skummetmelk er best

Resultatene, som er publisert i the International Dairy Journal (mer info om studien finner du her – ekstern lenke) viste at det å drikke kun ett eller to glass mager melk om dagen var nok til å styrke hjernens funksjonsevne betraktelig.

I tillegg viste det seg at personene som spiste meieriprodukter minst fem eller seks ganger i uken gjorde det langt bedre på testene sammenlignet med de som sjeldent fikk i seg melk eller meieriprodukter.

- Dette er bare nok en grunn til at alle bør starte dagen med lett- eller skummetmelk, sier forskerne.

I noen av testene viste det seg også at de som sjelden fikk i seg meieriprodukter hadde fem ganger så stor sjanse for å mislykkes i testene, som de som fikk i seg meieriprodukter mellom to og fire ganger i uken.

Forskerne tror at det er en del av vitaminene og mineralene i for eksempel melk, deriblant magnesium, som er med på å booste hjernekapasiteten.

De tror også at en del meieriprodukter kan være gunstige i forhold til å motvirke utvilingen av hjerte- og karsykdommer, samt høyt blodtrykk – som igjen kan påvirke hjernen.



Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer