American Journal

Drikk melk, spis mindre

Metter mer enn fruktdrikke.

Drikker du melk om morgenen spiser du sannsynligvis mindre til lunsj. Melk metter nemlig mer enn det fruktdrikker gjør, viser en studie som vil bli å lese i juliutgaven av the American Journal of Clinical Nutrition.

  • Frokosten som tar fettet
  • Seks andre frokostalternativer
  • Spis et eple før maten, bli slank

  • Minus 50 kalorier

    Australske forskere har funnet at ett glass fettfattig melk om morgenen kan gi en følelse av metthet som fører til et begrenset kaloriinntak ved neste måltid. Forskerne har beregnet at det er snakk om ca. 50 færre kalorier, noe som tilsvarer 9 prosent, til lunsj.

    Studien foregikk ved at 34 overvektige menn og kvinner med ellers god helse ble servert to ulike måltider. Det ene måltidet var akkompagnert av et glass fettfattig melk, mens det andre var akkompagnert av et glass juice. Begge glassene med drikke tilsvarte om lag 250 kalorier.

    I løpet av de fire timene mellom frokost og lunsj måtte deltakerne beskrive metthetsfølelsen sin, og var frie til å spise så mye at de ble passe mette ved lunsj. Det viste seg da at når forsøkspersonene drakk melk til frokost var de mette lenger enn når de hadde drukket en fruktdrikk - og spiste derfor færre kalorier til lunsj.
  • Like mye sukker som i brus

  • Vær OBS på de flytende kaloribombene


  • Nøkkelen til slankesuksess?

    Forskerne mistenker at det er melkens høye proteininnhold (16 prosent av den daglige dosen per glass), laktoseinnholdet (det naturlige sukkeret i melk) og tykkelsen på drikken. Forskerne anser nå at det å velge matvarer som hjelper til med å øke metthetsfølelsen kan være en viktig «suksess-faktor» i enhver vektplan.

    Forskerne fokuserer på de små forandringenr som kan gjøre en stor forskjell når det gjelder å holde en sunn vekt. Det er også slik at bare 50 kalorier mindre hver dag kan gi resultater, sier forskerne i en pressemelding.
  • Heller sunn enn tynn

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: