Tomat

Drikk tomatjuice før trening

En rar kombinasjon. Men kanskje det er det som må til!

TOMATJUICE ER TOPP FØR TRENING: Drikken er full av antioksidanter som du vil få bruk for! Foto: Thinkstock
TOMATJUICE ER TOPP FØR TRENING: Drikken er full av antioksidanter som du vil få bruk for! Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mange trenger en liten kickstart for å komme i gang før treningen, og da går det gjerne i en banan, en smoothie, en energidrikke eller en energibar.

Men her er noen matvarer som du kanskje ikke forbinder med trening, men som kan gi deg mer energi, og redusere restitusjonstiden din, ifølge Shape.com.

LES OGSÅ: Pass opp for yoghurtnøttene – de er ikke så sunne som du tror!

Tomatjuice

En virgin bloody mary kan være god bensin for kroppen før treningen. Og her snakker vi virgin altså – varianten uten alkohol!

Nyere forskning (ekstern lenke) viser at personer som drakk 1,5 dl tomatjuice daglig i fem uker, reduserte skadevirkningene gjort av frie radikaler etter intens trening. Og det er stoffet lykopen som får æren for dette, ifølge forskerne. Denne antioksidanten suger til seg potensielt farlige stoffer, og nøytraliserer frie radikaler.

Ifølge Shape.com vil tomatjuice før trening gjøre at du kommer godt i gang med både dagens treningsøkt og morgendagens. Så tomater er noe du absolutt bør ha i kjøleskapet!

LES OGSÅ: Derfor er tomat supermat

Epler

An apple a day … ja du kjenner til reglen. Men ikke bare det: Epler inneholder nemlig et stoff som heter quercetin, som også beskytter mot frie radikaler. Stoffet kan i tillegg øke utholdenheten din og gi deg mer energi, ifølge en studie ved University of California (ekstern lenke).

Her kom det fram at syklister som fikk tilskudd med quercetin holdt ut 13 prosent lenger enn personene som ikke fikk tilskudd. Og oksygenopptaket deres økte i tillegg med 3.9 prosent. Nå hadde du imidlertid måttet spise kilovis med epler for å få i deg samme mengde quercetin, men litt er i alle fall bedre enn ingenting. Mer energi får du uansett, skal vi tro forskerne.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge røde epler

Ingefær

Det er deilig å kjenne seg øm i musklene etter trening, men er du skikkelig støl oppleves det mer som smerte. Her kan ingefær komme inn i bildet.

I en studie fikk testpersoner redusert ømheten i musklene med om lag 25 prosent, etter at de spiste cirka en halv teskje med fersk ingefær (to gram). Dette er trolig fordi ingefær inneholder smertelindrene stoffer som gingerol, shogaol og zingeron.

Husk at ingefær har mange bruksområder: Som i teen, i marinaden, i supper, i gryteretter eller i wok, og ifølge studien oppnås effekten både ved å spise varm og kald ingefær.

LES OGSÅ: Lag en god chai latte selv

Gå får grønt

Salat er ikke bare bra for midjen din. Testpersoner som spiste cirka 85 gram brønnkarse hver dag før trening, i åtte uker totalt, fikk mindre ødeleggelse på muskelfibrene sine. Salaten inneholder en rekke stoffer, som betakaroten og vitamin E, som gjør at musklene repareres raskere, ifølge studien (ekstern lenke).

Ifølge forskerne får du best effekt etter å ha inntatt salaten over en lengre periode.

LES OGSÅ: Får du i deg nok frukt og grønt hver dag?

Rosiner

Dette har du sikkert prøvd allerede, så du er klar over at rosiner får kroppen til å komme i gang. Men vet du egentlig hvorfor?

I en studie gjort ved University of California (ekstern lenke) måtte testpersoner løpe i 80 minutter. Etterpå måtte de innta enten 100 kilokalorier rosiner, en sportsbar eller bare vann, og deretter løpe fem kilometer til. De som hadde spist rosiner eller en sportsbar løp et minutt raskere enn de som bare hadde drukket vann.

Rosiner gir det deg karbokicket du trenger, som gjør at du holder blodsukker- og energinivåene dine oppe. Spis rosiner enten før trening eller underveis i trening som varer over en time.

LES OGSÅ: Ikke glem at tørket frukt er en sukkerbombe

Er du blant dem som spiser bananer før trening? Har du fått med deg dette: Grønne bananer kan faktisk ødelegge treningsøkten!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer