SE OPP FOR DRIKKENE SOM SABOTERER: Juice, lettbrus, smoothie og søte kaffedrinker er bare noen av dem.  Foto: Colourbox/Colage: Per Ervland
SE OPP FOR DRIKKENE SOM SABOTERER: Juice, lettbrus, smoothie og søte kaffedrinker er bare noen av dem. Foto: Colourbox/Colage: Per Ervland Vis mer

Drikke

Drikke du ofte noe av dette?

Enkelte drikker kan sabotere den ellers sunne livsstilen din.

Du har sikkert lært til nå at salaten er en sunnhetsbombe, og at sjokolade og smågodt ikke kan nytes hver eneste dag.

Men visste du at hva du drikker kan bidra til sabotere den ellers så sunne helsen din?

Lettbrus kan nemlig øke risikoen for slag, en smootihe kan inneholde opp mot 80 gram sukker og juice kan bidra til å bryte ned emaljen på tennene dine.

Dette er drikkene du bør droppe for at du ikke skal gå i de verste fellene, skriver Shape.com (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Er frokostblandingen en sukkerbombe?

Juice drikker

De fleste etiketter som er merket med noe annet enn 100 prosent juice, vil inneholde masse fargetilsetninger og sukker. Se heller etter de som er naturlige, og ingen ting annet.

Hvis du vil ned i vekt kan du også blande ut juicen med vann. Det kan spare deg for 85 kilokalorier per glass og to kilo i året.

Kaffedrikker med melk

Det er lett å la seg friste av en deilig og delikat frappé på kafeen, men med bare to prosent melk kan en slik inneholde opp mot 800 kalorier og masse faretruende fett for hjertet.

I tillegg inneholder den opp mot 170 gram sukker, så du får heller et sjokk av sukker enn koffeinkick. Husk også at kaffe mocca inneholder opp mot 270 kalorier.

LES OGSÅ: Morgenkaffen kan du nyte med god samvittighet

Lettbrus

Lettbrus inneholder kanskje ikke tilsatt sukker eller kalorier, men den er også helt tom for viktige næringsstoffer. Er du blant dem som drikker lettbrus hele dagen er det også stor risiko for at du går glipp av andre viktige drikker som vann eller te.

Det er ikke direkte farlig å drikke litt lettbrus i løpet av dagen, men sett heller fokus på andre drikker som kan tilføre kroppen din noe mer.

Smoothie

Ja, frukt er bra for deg, men en smoothie du kjøper ferdig kan inneholde opp mot 700 kalorier, og kun to gram proteiner på grunn av det høye innholdet av sukker. Uavhengig av hvor kaloriene kommer fra, vil det lagres i kroppen din hvis det er mer en kroppen klarer å forbrenne.

Istedenfor kan du lage din egen smoothie hjemme slik at du har oversikt over hvor mye sukker og kalorier den inneholder. Prøv for eksempel denne helsebomben.

LES OGSÅ: Juice eller smoothie?

Brennevin

Det er kanskje sunt for huden å bade i rødvin, men det er ikke like sunt for kroppen ellers å drikke for mye alkohol.

En undersøkelse utført tidligere i år av det Amerikanske kreftforbundet viste at risikoen for å rammes av kreft var omkring 36 prosent høyere blant de som drakk brennevin ofte, i motsetning til de som drakk moderate mengder.

Energidrikker

De fleste forbinder energidrikker med et høyt innhold av koffein, og det er lett å glemme at de også inneholder store mengder sukker. De kan dermed gi deg energi raskt, men det vil synke like raskt igjen.

Hvis du føler du trenger litt ekstra energi, dropp syntetiske drikker som smaker gummi, og velg heller maten som naturlig gir deg mer energi.

LES OGSÅ: Frokosten som gir deg masse energi

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: