<strong>NÆRINGSRIKT, MEN:</strong> Juice kan ofte inneholde like mange kilokalorier (kcal) som brus. Det er med andre ord ikke den perfekte tørstedrikken.
NÆRINGSRIKT, MEN: Juice kan ofte inneholde like mange kilokalorier (kcal) som brus. Det er med andre ord ikke den perfekte tørstedrikken. Vis mer

Kalorier

Drikke som saboterer slankekuren

Får du i deg mer enn bare litt av drikkene under, får du masse kalorier på kjøpet.

Publisert
Sist oppdatert
De aller fleste som er bevisste på kostholdet sitt har rimelig god oversikt over hva de putter i munnen… av mat. Men hva med drikken som inntas? Her kan det også være en idé å følge med litt.

Ifølge WebMD kommer en femtedel av det daglige kaloriinntaket til en gjennomsnittlig amerikaner fra væske.

Ved å velge riktig drikke kan du få fart på forbrenningen, bremse appetitten og redusere det totale kaloriinntaket.

Men vet du hvilke drikker som kan hjelpe deg med dette, og hvilke som saboterer det hele?

Drikker du deg tjukk?
Drikk deg sunn
Vent fire minutter før du drikker denne

Potensiell kalori-bombe nr. 1: Brus

Hver gang du sluker i deg en flaske sukkerholdig brus, får du i deg en mengde tomme kalorier. Nordmenn er blant de fire største forbrukerne av brus i verden. Fra 1992 til 2001 økte nordmenns gjennomsnittlige brusforbruk med 30 prosent, ifølge en pressemelding som Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning har utgitt tidligere.

Å bytte til lettbrus vil selvfølgelig redusere kaloriinntaket, men noen mener at lettbrus øker lysten på noe søtt, og da kommer man kanskje like langt som å drikke vanlig brus.

Løsningen? Drikk vann! Vann inneholder ikke noen kalorier. Drikk gjerne også litt vann før et måltid, for da vil du bli raskere mett, og dermed spise mindre.

Gutter bør også kutte ned på brus: Cola svekker sæd

Potensiell kalori-bombe. 2: Juice

Selv om det er sunnere å drikke juice enn brus fordi juice inneholder flere næringsstoffer, kan den inneholde like mange kalorier som brus. Dette blir nesten et slags dilemma: Du vil ha alle næringsstoffene, men uten alt det ekstra sukkeret! Da er løsningen å se etter 100 prosent fruktjuice. Hold deg unna juice som er tilsatt sukker, som fruktnektar. Et annet tips er å vanne ut juicen med litt vann.

Den beste løsningen er å erstatte fruktjuice med grønnsaksjuice. Den er like næringsrik som fruktjuicen, men har ikke halvparten så mange kalorier. 100 gram appelsinjuice har 43 kcal, mens 100 gram tomatjuice har 18 kcal!

Til tross for advarslene: Juice er sunnere enn du tror!

Potensiell kalori-bombe nr. 3: Smoothie

Bland banan, jordbær og blåbær og få en deilig smoothie, som inneholder et arsenal av viktige vitaminer og mineraler.

Det beste er å lage den selv, hvis du er opptatt av kaloriinntaket. Kjøper du den ute, er risikoen stor for at smoothien blir en real kaloribombe. Den kan for eksempel blandes med masse iskrem, honning eller andre søtstoffer.

Potensiell kalori-bombe nr. 4: Melk

Ifølge WebMD er det bra å få i seg drikke som er rik på kalsium, men ny forskning viser at kalsium trolig ikke vil kunne hjelpe hvis du vil ned i vekt. Tidligere studier har vist at kalsium kan øke fettforbrenningen, men det er lite som underbygger denne forskingen. Samtidig viser andre studier at for lite kalsium kan trigge kroppen til å produsere flere fettceller.

Måten du kan sørge for å få i deg nok kalsium, men uten alle kaloriene, er å drikke skummet melk eller ekstra lett melk, og lett-varianter av yoghurt og ost.

Potensiell kalori-bombe nr. 5: Energidrikke

Sportsdrikke er på samme måte som brus og juice ordentlige kaloribomber. De inneholder noen næringsstoffer, men disse vitaminene og mineralene kan du like gjerne få i deg gjennom maten.

Men hvordan få mer energi uten alt det ekstra sukkeret? Løsningen er svart kaffe. Svart kaffe inneholder ingen kalorier og er en god kilde til antioksidanter. Studier har vist at moderate mengder med kaffe hver dag (tre til fire kopper), kan forbedre humøret og konsentrasjonsevnen, samt redusere risikoen for diabetes type 2 og en rekke kreftformer, ifølge WebMD.

Potensiell kalori-bombe nr 6: Fancy kaffe

Det er godt med en real kaffe latte på en kald høstkveld, men pass på! Hvis den lages med h-melk, og i tillegg blandes med kaffesirup og/eller sukker, blir en uskyldig svart kaffekopp noe langt annet! Visste du at en kaffe latte med helmelk og sukker inneholder 200 kcal og 10-12 gram fett? Dette tilsvarer nesten like mange kalorier som en vaffel, men dobbelt så mye fett, ifølge VG Nett.

Er problemet at du ikke liker svart kaffe, prøv å bland kaffen med litt skummet melk og suketter. Da går ikke kaloriinntaket helt berserk.

Spar kalorier i kaffebaren
Husk også: Is-kaffen er en kaloribombe

Et annet alternativ hvis du er ute etter litt koffein, er å drikke grønn te. Den er fri for kalorier. I tillegg viser enkelte studier at grønn te øker forbrenningen og at den senker hastigheten på hvor raskt karbohydrater blir omgjort til blodsukker, ifølge Iform.no.

Grønn te reduserer også kreftfaren

Potensiell kalori-bombe nr. 7: Wine cooler og alkohol

Dette er vin som blandet med fruktsaft. Det høres kanskje forfriskende og godt ut, men det betyr også mye kalorier. Da er vin i sin naturlige form mye bedre, og enda bedre er det å blande ut hvitvin med litt mineralvann.

Og når vi er inne på temaet alkohol, pass på cokctails! Her er det noen skikkelige kaloribomber. En mojito inneholder for eksempel ca 242 kalorier, noe som tilsvarer en stor kanelbolle. Les mer her: Her er de flytende kaloribombene

Et annet alternativ er å blande rom eller vodka med lettbrus, det gir langt færre kalorier. Og selv om øl aldri kommer til å hjelpe deg ned i vekt, er det et tips å bytte ut vanlig øl med lavkaloriøl.

Kilde: WebMD

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer