Energi

Drikkene som gir deg energi - uten koffein

Ta et glass til frokosten eller før treningsøkten.

DRIKKER SOM GIR ENERGI: Peppermynte-te er en super drikk dersom du føler deg litt trøtt, eller har lite energi. Foto: Thinkstock
DRIKKER SOM GIR ENERGI: Peppermynte-te er en super drikk dersom du føler deg litt trøtt, eller har lite energi. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Trøtt i trynet? Det er du nok ikke alene om.Selv om kaffe er kjent for å vekke deg og gi rask energi, trenger du ikke å hive i deg fem kopper med dette for å føle deg mer våken og opplagt. Det er nemlig fort gjort at kaffeinntaket blir littfor mye av det gode, og det er ikke sunt å drikke store mengder. Heldigvis finnes det andre ingredienser, i tillegg til koffein, som gir deg energi når du er slapp. Blant annet bør du prøve ut noen av disse drikkene, skriver PopSugar.com.LES OGSÅ: Ingrediensen du bør ha i middagenPrøv eplecidereddikSelv om eplecidereddik ikke er å anbefale når det kommer til slanking, har drikken likevel andre fordeler for kroppen din - nemlig energi!Drikken er blant annet en favoritt til skuespilleren Nikki Reed (kjent fra «Twilight»-filmene) før hun går løs på treningsøkten på morgenen. Hvis du ikke tar eplecidereddiken «bar», er den super å blande ut med tranebærjuice. Prøv denne oppskriften:1,2 desiliter tranebærjuice1 spiseskje eplecideeddik (helst rå og ikke pasturisert)Saften fra en halv sitronEventuelt 1 - 3,5 desiliter vannLES OGSÅ: Dette tar knekken på næringsstoffeneLag en kopp teOgså te kan hjelpe deg med å kvikne til om morgenen, eller når ettermiddagsslappheten siger på.En del tevarianter inneholder riktignok ganske store mengder koffein, men det finnes også andre grunner til at te kan gi deg energien du trenger. Blant annet kan mynte få deg til å kvikne til, så gå for peppermynte-te. Se gjerne etter en variant på butikken som ikke inneholder koffein, eller legg noen blader (cirka fem stykker) med peppermynte i en skål med kokende varmt vann, og la det trekke i cirka ti minutter. LES OGSÅ: Tre tegn på at du drikker for lite(Artikkelen fortsetter under bildet)Chiafrø og kokosvannJa, denne kombinasjonen kan faktisk gjøre susen. Du har sikkert fått med deg alle helseffektene du får av å spise chiafrø? Det er blant annet glimrende slankemat og proppfullt av næringsstoffer. For eksempel inneholder frøene massevis av fiber og omega 3, som bidrar med å gi deg energi - og holde energinivået ditt stabilt utover dagen. Bland gjerne frøene sammen med kokosvann - noe av det hotteste når det kommer til supermat for tiden. Kokosvann er bra for magen, og inneholder fem ganger så mye kalium som andre sportdrikker, som gjør den til en ypperlig drikk før treningen. Prøv denne oppskriften: 1 desiliter kokosvann1-2 spiseskjeer chiafrøEventuelt en teskje med supermat-kosttilskuddLES OGSÅ: Chiafrø - den nye supermatenGrønn juicePleier du ofte å nyte et glass appelsinjuice sammen med måltidene? Hvis du kjenner at energinivåene er litt ekstra lave, er det god grunn til å bytte det ut med grønn juice. Grønn juice tilfører kroppen en rekke næringsstoffer som den trenger, og samtidig gir det deg masse ekstra energi. Oppskriften på juicen under inneholder persille, eple, spinat og ingefær, og kan blant annet by på vitamin C, antioksidanter og jern - som alle gir energi. Prøv denne oppskriften: 1 hånfull persille2 epler1 håndfull spinat1 sitron1 liten bit ingefærHvis du ikke har en juice-maskin kan du gjerne lage en smoothie med de samme ingrediensene ved hjelp av en blender.LES OGSÅ: Få i deg grønt - uten at du merker det

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer