Alkohol

Drikker du for mye?

Sjekk med psykologen om du har skumle vaner.

Omtrent alle som drikker for mye sier at de godt kan la være å drikke. Det blir bare ikke til at de gjør det. Foto: Panther Media
Omtrent alle som drikker for mye sier at de godt kan la være å drikke. Det blir bare ikke til at de gjør det. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vinkartongen står der på den faste plassen i hylla si og frister. Det er så lett å bare ta seg et lite glass. Og kanskje et til når du først er i gang.

  • Hvorfor drikker du som en mann?

  • Lettvint, godt og greit, men også farlig. Når det blir enklere å drikke, drikker mange av oss mer. For noen av oss blir det mer enn vi har godt av.

    Er du i faresonen? Sjekk om disse faresignalene gjelder for deg:

    Peder Kjøs er spesialist i klinisk voksenpsykologi og driver egen praksis i Asker. Han er samlivsekspert på kk.no. Har du spørsmål om sex og kjærlighet kan du sende Peder en e-post: peder@kk.no(Foto: Astri Waller) Foto: Astrid Waller
    Peder Kjøs er spesialist i klinisk voksenpsykologi og driver egen praksis i Asker. Han er samlivsekspert på kk.no. Har du spørsmål om sex og kjærlighet kan du sende Peder en e-post: peder@kk.no(Foto: Astri Waller) Foto: Astrid Waller Vis mer

    Minker det for fort?

    Brått var den tom, gitt. Det er ikke sikkert at det er tenåringene dine. Det kan være deg. Med pappkartonger ser du ikke hvor mye du tapper, og hvor fort det minker. Vær ærlig med deg selv. Ikke skjul for deg selv hvor mye du drikker.



    Fyll glasset med en normal mengde, og drikk helt opp før du fyller på. Da vet du hvor mange glass du faktisk drikker. Hvis du stadig fyller på små skvetter, mister du lett oversikten, og drikker sannsynligvis mer enn du tror.

    Blir det dyrt?

    Hvis du merker at du drikker mer enn du har råd til, drikker du antakelig en god del. Har du måttet utsette regninger fordi du har brukt pengene på alkohol? Har du lånt penger for å gå på vinmonopolet, eller låner du flasker av folk?

    Å prioritere alkohol så høyt at det går ut over andre ting du bør bruke pengene på er et dårlig tegn. Sjekk på kontoutskriften din hvor mye du egentlig bruker på vinmonopolet, og ikke glem ølet fra dagligvarebutikken.

  • Kvinner shopper i fylla

    Ikke drikk når du er deprimert

    Å slukke sorgene med et glass vin eller to er en farlig vane. Selv en ganske lett rus gir deg følelsen av at det som bekymrer deg ikke er så vanskelig, likevel. Denne gode følelsen er veldig mye bedre enn angsten du får dagen etter. Da blir det veldig fristende med et par glass også neste dag.

    Å drikke i stedet for å løse problemer du har gjør bare problemene enda større, enten det handler om noe mellom deg og en annen, en deadline du sliter med å rekke eller om du har noe vondt å tenke på.

    Er noen bekymret for deg?

    Du kan mene hva du vil om at andre er snerpete eller at du har mer «kontinentale» drikkevaner enn andre – det er uansett et dårlig tegn hvis noen som er glad i deg er bekymret for drikkingen din. De aller fleste som drikker for mye skjuler dette for seg selv, og liker ikke å bli gjennomskuet.

  • Fylleringer du?

  • Prøv å ikke gå rett i forsvar hvis noen ymter frampå om at det kanskje blir litt mye. Tenk heller ordentlig over hvorfor noen sier noe sånt til deg. Drikkeproblemer er så tabu å ta opp at det kan ha kostet mye å si det til deg. Bør du ikke i det minste vurdere ordentlig om det er noe i det hun eller han sier?

    Tåler du mer enn før?

    Tilvenning er et tegn på at du kan være i ferd med å utvikle avhengighet. Det er kanskje ikke så lett å oppdage om du trenger mer for å komme i stemning enn før, men du kan godt bruke venninner som målestokk.

    Ikke mål deg mot en mann. Menn tåler mer alkohol enn kvinner fordi de har en annen måte å forbrenne alkohol på. Mange kvinner får faktisk alkoholproblemer fordi de drikker mye sammen med mannlige venner og da henger med som «en av gutta».

    Drikker du mer enn venninnene dine på fest, til en middag eller en venninnekveld? Deler dere virkelig så likt som du tror, eller har du en tendens til å få et forsprang? Har du med deg mer enn dem? Er du mer ivrig på å åpne en flaske enn dem?

    Ikke lag deg unnskyldninger om at du sikkert har en helt annerledes forbrenning eller at de er tynnere, mindre, mer pripne eller noe sånt. Spørsmålet er om du holder på å bli avhengig, og da må du vurdere tegnene så objektivt som mulig.

    Drikker du mer enn du vil vise andre?

    Hvis du drikker i smug, er du sannsynligvis litt ute å kjøre. Du vet innerst inne at du drikker mer enn du kan stå for. Å se seg selv litt utenfra, med andres øyne, er ofte en god måte å gjennomskue seg selv på. Hvorfor holder du det hemmelig, hvis det egentlig er greit?

    Ikke reparer dagen derpå

    Å begynne å reparere er et skummelt skritt på veien mot å bli avhengig. Fyllesyke er kroppens signal til deg om at du har kjørt litt for hardt og bør ta en pause.

    Et glass sjampanje eller noe kan godt hjelpe der og da, men det er en farlig løsning fordi du lett kan komme inn i et mønster der du egentlig er litt småberuset ganske mye av tiden. Fyllesyken er en god påminnelse om å ta det litt mer forsiktig neste gang.

  • Hvor fyllesyk er du, egentlig? Test deg selv her

  • Kan du la være?

    Omtrent alle som drikker for mye sier at de godt kan la være å drikke. Det blir bare ikke til at de gjør det. Det faller seg alltid tilfeldigvis sånn at det blir en god grunn til å drikke.

    Du er sliten, eller du er opplagt – du er glad, eller du er lei deg – det er noe bra på TV, eller det er ikke noe bra på TV – en venninne stakk innom, eller du ble sittende alene. Alt kan være en anledning til å ta seg et glass.

    Hvis du merker at du blir rastløs ved tanken på at du ikke kan drikke en kveld, eller hvis du blir sur, kranglete eller deprimert på en «hvit dag», kan det være fare på ferde. Bestem deg for å ikke drikke på tre hele dager, uansett hva som skjer. Hvordan kjennes det?

    Hvis dette er vanskelig, eller det «tilfeldigvis» ikke lot seg gjøre, kan alkoholforbruket ditt ha blitt en vane som du ikke har kontroll over.

  • Det britiske helsedepartementet skiller mellom ni typer drankere. Sjekk hvilke her

  • Slik unngår du å få et alkoholproblem

    Hvis tre eller flere av de tegnene jeg har nevnt ovenfor stemmer for deg, kan det hende at alkohol begynner å bli et problem for deg. I så fall er det lurt å ta dette på alvor og gjøre noe med det.
    Å drikke for mye handler ikke om å være svak eller ha dårlig moral. Alkohol er vanedannende, og hvem som helst kan bli avhengig hvis de drikker jevnlig og kanskje litt for mye. Det skumle er at avhengigheten kommer snikende uten at du merker det selv. Alkoholen virker jo også slik at du blir mindre bekymret og observant, så den dekker på en måte sine egne spor.

    Hvis du er redd for at du holder på å utvikle et alkoholproblem, foreslår jeg at du prøver disse fire rådene:

    1. Skaff deg en realistisk oversikt over hvor mye du drikker

    Ta en ærlig opptelling over hvor mange enheter du har drukket for eksempel de siste to ukene. Gå ordentlig gjennom kalenderen og tell etter. Sjekk også kontoutskrift, hvor mange tomflasker du har stående, og hvor lenge en pappkartong varer. Skriv dato på den når du åpner den.

    2. Bestem deg for hvilken plass alkoholen skal ha i livet ditt

    Alkohol er best som kos og stemningsskaper. Den passer dårlig som angstfordriver, sovemedisin, antidepressiva eller noe som bare alltid er der. Sørg for at du kontrollerer alkoholen, i stedet for at den kontrollerer deg.

    3. Drikk sjeldnere

    Medisinsk kan man alltids forsvare å drikke hver dag, men det er en vane som fort kan bli farlig. Unngå helst å drikke mer enn tre dager i uken.

    4. Drikk mindre mengde hver gang

    Kvinner bør ikke drikke mer enn en enhet alkohol hver dag. En enhet er en vanlig serveringsmengde, for eksempel et glass vin, en drink eller en halvliter.


    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer