Vann

Drikker du nok?

Slik får du i deg mer vann i løpet av dagen.

De fleste trenger rundt et par liter vann hver dag, alt etter aktivitetsnivå. Blir urinen mørk, er det et tydelig tegn på at du bør drikke mer vann. Foto: Laurence Mouton / ZenShui
De fleste trenger rundt et par liter vann hver dag, alt etter aktivitetsnivå. Blir urinen mørk, er det et tydelig tegn på at du bør drikke mer vann. Foto: Laurence Mouton / ZenShui Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Om sommeren er det lett å tørke litt ut. Det er varmere og vi beveger oss mer. Vi spiser annerledes, og de hverdagslige rutinene er borte.

Men hvordan kan man unngå å ende opp som en menneskelig ørken med hodepine, matt blikk og sviktende konsentrasjon? Også huden trenger mye vann hver dag for å se bra ut. Vannet hjelper huden å kvitte seg med urenheter fra huden som kan føre til kviser, og får ansiktet til å se friskt og glatt ut.

Synes du det er vanskelig å få i deg så mye vann som du trenger hver dag? Her er tipsene som gjør det litt enklere.

Tilsett favorittsmaken

Vann trenger ikke bare være blankt og smakløst. Det kan også få deilig smak, uten at det er nødvendig å tilsette syntetisk smak. Prøv foreksempel å legge agurkskiver, sitronmelisseblader, mynteblader eller skrelte pasjonsfrukt og appelsinskiver i vannet. La det stå i noen timer før du drikker. Eller hva med å drikke dette, som både kurerer fyllesyke og gir ferskenhud?

Våkne opp morgenfrisk

Hvis du ikke er av dem som må stå opp for å gå på toalettet nattestid, kan du ta med deg et stort glass vann til sengs hver kveld. Drikk det mens du leser en god bok, og du vil våkne opp uten munntørrhet og kuppelhode dagen etter.

Les også: Her er en nye mirakel-drikken



Spar kalorier

Dehydrering kan forveksles med søtsug. Har du en mugge med kaldt vann stående i kjøleskapet, kan du prøve å heller ta et stort glass vann neste gang du er på jakt etter noe digg.

Utenpå og inni

Etter trening kan du ta med deg et stort glass iskaldt vann i dusjen. Du kommer til å føle deg både ren, opplagt og superfrisk etterpå!

Glad i rødvin og kaffe?


Når du er på restaurant eller café, be alltid om ekstra vann ved siden av kaffen eller vinglasset. Både kaffedrikker og alkohol virker uttørrende på kroppen, og ved å drikke vann ved siden av unngår du at reservene dine kommer ned på minussiden. Mye av opplevelsen av fyllesyke kommer nemlig av at du er dehydrert. Den gode nyheten er at dette delvis kan forebygges. Og slik kan du unngå rødvinstenner.

Ikke et møte uten

Skal du i et jobbmøte, husk alltid å ta med vann. Gjør det til en vane, så sikrer du en ekstra halvliter i løpet av dagen. Ha også vann stående på pulten til enhver tid.

Små slurker dagen igjennom

Bruker du mye tid i bilen, er dette også et sted du bør ha vann tilgjengelig. Det samme hvis du sykler langt hver dag. Drikkepauser er ikke bare for Birken-syklister!


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer