FULLVERDIG FROKOST: Ja, smoothien kan erstatte frokosten, men bare om den inneholder en god blanding av proteiner, frukt og kostfiber. Bruk usøtede melkeprodukter og havregryn i tillegg til frukt, og pass på porsjonsstørrelsen, sier ernæringsfysiologen. Foto: Thinkstock
FULLVERDIG FROKOST: Ja, smoothien kan erstatte frokosten, men bare om den inneholder en god blanding av proteiner, frukt og kostfiber. Bruk usøtede melkeprodukter og havregryn i tillegg til frukt, og pass på porsjonsstørrelsen, sier ernæringsfysiologen. Foto: Thinkstock
Smoothie

Drikker du smoothie til frokost?

Da må du passe på at den inneholder dette!

Av og til kan det være en kamp bare å få i seg frokost før man må løpe ut døra på vei til jobb eller skole.

For de som sjelden har god tid om morgenen, er alt som kan gå fort og være enkelt å foretrekke. En smoothie på vei ut døra virker som en perfekt plan for travle morgener, men er det egentlig så smart?

Er egentlig smoothien din så sunn?

Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef ved Grete Roede AS, sier at smoothie absolutt kan være en fullverdig frokost, men det kommer selvsagt helt an på hva du putter i den.








Ikke alle smoothier er like bra

– Hvis du lager en smoothie hvor du har i noe melk eller meieriprodukter og kanskje også litt havregryn, kan du få en fullverdig frokost, sier hun.

Mange av oss tenker imidlertid først og fremst på frukter og fruktjuice når vi snakker om smoothie.

– Det vil jeg ikke anbefale, sier Bugge.

Ernæringsfysiologen forklarer at du fra slike smoothier får et altfor høyt energiinnhold, da all energien kommer i form av fruktsukker, som tilhører de raske karbohydratene.

Bedre med Biola

Hun anbefaler derfor å bruke melk eller andre meieriprodukter i smoothien din, og ikke kun fruktjuice og frukt.

– Usøtede melkeprodukter vil gi deg proteiner, som både metter bedre og bidrar til en mer langsom blodsukkerstigning enn en ren fruktsmoothie, sier hun.

Varig energi får du ved å ha en blanding karbohydrater i form av stivelse og proteiner. Denne blandingen er mer gunstig for kroppen, og gir deg en mer fullverdig frokost.

Bugge er stor fan av Biola-produktene, men også melk eller yoghurt, gjerne med smak, vil gi deg proteiner. Bare vær oppmerksom på sukkerinnholdet og gå for de usøtede produktene. Ellers vil du fort få et for høyt energiinnhold, med både mye fruktsukker og mye melkesukker.

Om du ikke tåler eller liker melkeprodukter, kan du selvsagt bruke alternativer som soyamelk eller -yoghurt, mandelmelk eller rismelk.

Få nok fiber

Selv om mye frukt inneholder fiber, som du absolutt bør sørge for å få i deg nok av, er ikke fruktsmoothien en særlig god fiberkilde.

– Noe av fibereffekten blir borte når du moser maten, sier hun.

Ekspertens anbefaling er derfor at du gir smoothien litt ekstra fiber ved å tilføre havregryn. Avhengig av hva slags konsistens du foretrekker, kan du enten ha i lettkokte havregryn før du setter i gang blenderen eller røre dem inn etter du har laget ferdig smoothien og la dem svelle et par minutter.

Når du bruker havregryn, får du en bedre balanse i energikildene dine – du får mer fiber og litt bra stivelse, som gir balanse til måltidet.

Smoothien din blir noe tykkere og bør derfor spises med skje. Når den er stivere, er det også perfekt å ha på litt hakkede nøtter på toppen, noe som vil gi kroppen din litt sunt fett i tillegg. Müsli kan også strøs oppå smoothien for en mer interessant konsistens og mer proteiner, sunt fett og fiber.

LES OGSÅ: Får du i deg nok fiber?

FEM OM DAGEN: Her ser du mengden frukt og grønt som tilsvarer fem om dagen. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer
FEM OM DAGEN: Her ser du mengden frukt og grønt som tilsvarer fem om dagen. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer Vis mer
ROSIE HUNTINGTON-WHITELEY: Supermodellen trener mye, og er for tiden svært hekta på smoothie. Foto: All Over Press
ROSIE HUNTINGTON-WHITELEY: Supermodellen trener mye, og er for tiden svært hekta på smoothie. Foto: All Over Press Vis mer
GÅ FOR GRØNT: Bruk gjerne grønne grønnsaker i smoothien din, så får du et lavere fruktsukkerinnhold og en enda sunnere smoothie. Foto: Thinkstock.com
GÅ FOR GRØNT: Bruk gjerne grønne grønnsaker i smoothien din, så får du et lavere fruktsukkerinnhold og en enda sunnere smoothie. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Pass på porsjonene

Ernæringsfysiologen understreker at det er viktig å passe på hvor mye smoothie du faktisk får i deg.

– En av utfordringene med smoothier er at du mister litt begrepet om porsjonsstørrelser. Man tenker liksom at smoothie er sunt, men mange av de ferdigkjøpte smoothiene er veldig store, gjerne tre, fire eller fem desiliter, sier hun.

Så store mengder gir veldig mye energi, og det meste av energien kommer fra raske karbohydrater.

Hvor stor bør så smoothieporsjonen din være?

– Maks to desiliter, sier eksperten.

Ja, for de fleste av oss holder det i massevis, selv om en svært aktiv person selvsagt tåler – og trenger – mer enn en småspist og passiv person.

(Saken fortsetter under bildet.)








Ikke drikk hele fruktinntaket!

Bugge snakker om fem om dagen-anbefalingen, som går ut på at du bør spise fem porsjoner frukt og grønt hver dag. Vær likevel oppmerksom på at det ikke er helt fritt fram hvordan du fordeler de fem porsjonene. Anbefalingen er to frukt- og tre grønnsaksporsjoner hver dag.

– Tre desiliter smoothie tilsvarer mye mer enn to fruktporsjoner. En smoothie bør ikke erstatte mer enn én av fruktene du bør få i deg hver dag. Spis heller én frukt i tillegg, sier hun.

Du bør rett og slett ikke drikke hele fruktinntaket ditt. Og du vet vel at juice ikke teller i dine fem om dagen?

Har du laget for mye smoothie? Hvorfor ikke fryse ned restene i isbitformer, så har du alltid noen smoothiefirkanter å hive i blenderen for en rask frokost. Enklere blir det vel ikke.

Ikke glem grønnsakene

Om du vil redusere sukkerinnholdet ytterligere, kan du erstatte noe av fruktinnholdet med grønnsaker.

Supermodell Rosie Huntington-Whiteley sverger til grønn smoothie, og hennes supervariant inneholder blant annet eple, banan, romanosalat, spinat og stangselleri.

Dette er kanskje ikke det du først og fremst tenker på når du tenker på smoothies, men spinat, stangselleri og gulrot kan være supergodt og friskt i en smoothie.

– Hvis du bruker en del grønnsaker, får du jo i deg mindre fruktsukker, sier Bugge.

Hvis du synes spinat og stangselleri høres lite fristende ut, kan du jo prøve å bytte ut bananen med avokado. Da får du i deg sunt fett som er bra for deg, men beholder den kremete konsistensen.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge grønne grønnsaker
EKSPERT: Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog og fagsjef ved Grete Roede AS. Foto: Foto Axel Bauer/ Grete Roede AS
EKSPERT: Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog og fagsjef ved Grete Roede AS. Foto: Foto Axel Bauer/ Grete Roede AS Vis mer
BRUK BIOLA: Gå for usøtede melkeprodukter, så gjør du smoothien sunnere og bedre for kroppen. Foto: /colourbox.com
BRUK BIOLA: Gå for usøtede melkeprodukter, så gjør du smoothien sunnere og bedre for kroppen. Foto: /colourbox.com Vis mer
SUPERMAT: Bruk havregryn i smoothien. Foto: PantherMedia
SUPERMAT: Bruk havregryn i smoothien. Foto: PantherMedia Vis mer
SUNT FETT: Strø hakkede nøtter over smoothien, så får du i deg det sunne fettet disse nøttene er fulle av. Foto: Getty Images/iStockphoto
SUNT FETT: Strø hakkede nøtter over smoothien, så får du i deg det sunne fettet disse nøttene er fulle av. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
PASS PÅ PORSJONENE: Smoothier er fulle av energi, så du trenger ikke så mye. Selv om det smaker godt, bør du begrense inntaket til to desiliter, råder eksperten. Foto: All Over Press
PASS PÅ PORSJONENE: Smoothier er fulle av energi, så du trenger ikke så mye. Selv om det smaker godt, bør du begrense inntaket til to desiliter, råder eksperten. Foto: All Over Press Vis mer
undefined
Til forsiden