FÅ I DEG MEIERIPRODUKTER: Melk og yoghurt inneholder kalsium, som kan redusere PMS-plager med opp mot 50 prosent.
FÅ I DEG MEIERIPRODUKTER: Melk og yoghurt inneholder kalsium, som kan redusere PMS-plager med opp mot 50 prosent. Vis mer

Pms

Dritt lei PMS? Drikk mer melk!

Kalsium minsker trøtthet, søtsug og smerter med 50 prosent.

De fleste synes mensen er noe skikkelig herk, og det er ikke så rart.

I løpet av livet vil nemlig en kvinne ha mensen opp mot 400 ganger, noe som tilsvarer cirka 20.000 dager med magesmerter, søtsug, irritasjon, oppblåsthet, kvalme og ekstra stress på toalettet.

Og dersom du er en av dem som ofte ligger og vrir deg på badegulvet i den verste PMS-tiden (skjer i tidsrommet mellom eggløsning og menstruasjon og normalt går tilbake i løpet av de første dagene etter at mensen har begynt), vet du akkurat hvor vanskelig det kan være å «go with the flow», for å si det slik.

Nesten 80 prosent av kvinner opplever en eller annen form for PMS i forbindelse med menstruasjon, enten det er alvorlige smerter, eller mildere problemer, og mange må ofte pøse på med ekstra store mengder smertestillende når det hele står på som verst.

LES OGSÅ: Svar på mens-spørsmålene du ikke stiller legen din

Spis mer meieriprodukter

De fleste er klar over at et stort inntak av smertestillende medikamenter, som Paracet og Ibux, ikke er særlig bra for helsen i lengden.

Heldigvis for oss (og kjærestene våre) finnes det også andre, mer naturlige, hjelpemidler du kan prøve dersom du sliter med smerter eller andre PMS-symptomer, og tro det eller ei, så vil faktisk et par glass melk og en yoghurt kunne gjøre underverker, skriver helsenettstedet Women’s Health (ekstern lenke).

En undersøkelse gjennomført ved Columbia Universitet i USA fant nemlig ut at det å få i seg 600 milligram kalsium (tilsvarer cirka to glass melk og én kopp yoghurt) to ganger om dagen minsker trøtthet, søtsug og smerter ved menstruasjon med nesten 50 prosent.

Det som skjer når kalsiumnivået i blodet faller, er at kroppen skiller ut mer av PTH-hormonet. Det fører til irritabilitet, rastløshet og oppblåsthet og andre PMS-liknende symptomer, har klinisk ernæringsfysiolog Marianne E. Mathiassen tidligere uttalt til KK.no.

Det viser seg at kvinner med mye PMS-plager kan ha en ubalanse av kalsium-omsetningen i kroppen.

– Når østrogennivået er høyt rundt eggløsning og like før menstruasjon, blir nivåene av kalsium i blodet lavere. Vi får en forbigående kalsiummangel på grunn av menstruasjonssyklusen. Det kan være lurt å få i seg ekstra med kalsium i disse periodene, har Mathiassen fortalt.

Ifølge forskerne er det best å få i seg kalsium via meieriprodukter, som melk, yoghurt og ost. I tillegg er det en del kalsium i grønne grønnsaker som grønnkål og brokkoli, samt skalldyr og mandler, men du skal opp i relativt store mengder for å dekke behovet.

Dersom du er laktoseintolerant, vil det å ta kalsium-tilskudd (to ganger 500 milligram) og ekstra tilskudd med vitamin D også kunne gjøre susen.

LES OGSÅ: Menns største mareritt blir kunst

Ta deg en svømmetur

Et annet godt tips som skal hjelpe mot PMS er det å ta seg en rolig svømmetur.

Å svømme i 20 minutter eller mer vil nemlig ha den effekt at det minsker følelsen av oppblåsthet. Trykket i vannet gjør at mer væske flyter tilbake i blodstrømmen, noe som kan redusere svelling i mageregionen.

Dersom du ikke har et basseng tilgjengelig, eller havet ikke er særlig fristende på temperatur, kan det å ta et varmt bad i 20 minutter også fungere på samme måte.

Flere tips mot PMS:


Unngå mat med mye salt

I menstruasjonstiden lagrer kroppen din ekstra natrium, slik at hvis egget ditt blir befruktet så vil babyen kunne få all væsken og elektrolyttene den trenger.

For å unngå å bli oppblåst lønner det seg derfor å unngå matvarer med mye salt (salt er bygget opp av natrium og klorid) et par dager før «tante rød» kommer på besøk.

Spis fiber

De samme hormonene som forårsaker PMS-kramper, kan også få veggene i mage og tarm til å trekke seg sammen, noe som kan resultere i diaré.

Prøv derfor å heller få i deg matvarer som er rike på vannoppløselig fiber, som kokte grønnsaker, bananer og havregryn. Fiber gjør også at du føler deg mett lenger, som kan være med på å minske søtsuget du ofte får i forbindelse med mensen.

Prøv yoga

En studie som nylig ble publisert i the Journal of the Indian Academy of Applied Psychology fant at det å gå på yoga regelmessig kan minske både de psykiske og fysiske symptomene av PMS.

Det å trene, slappe av, puste og lære seg å håndtere stress hjelper nemlig mot alt fra smerter, og kramper, til trøtthet og irritasjon, og yoga inneholder alle disse tingene.

Spis litt krydder

En klype safran kan også hjelpe til med å minske PMS, fordi det øker serotonin-nivåene i kroppen.

En fersk studie publisert i BJOG (et tidsskrift publisert av the British Royal College of obstetrics and gynecology) viste nemlig at kvinner som tok 15 milligram med safranekstrakt om morgenen og kvelden så en markant nedgang i irritabilitet, trøtthet og depresjon knyttet opp mot menstruasjon.

Safran ser nemlig ut til å øke effektene og nivåene av serotonin (som er viktig for regulering av kroppstemperatur, humør, søvn, oppkast, seksualitet og appetitt), som ofte daler rett før menstruasjon.

LES OGSÅ: Slik bekjemper du PMS

Vær også obs på dette

Dersom du er svært hardt plaget av PMS, anbefaler ekspertene på Lommelegen.no at du oppsøker en lege.

Om lag fem prosent av kvinner har nemlig så store plager at det kan gå utover livskvalitet og evnen til å jobbe, og dersom det er tilfelle, bør du få medisinsk assistanse.

Er du lettere plaget, kan også disse rådene på Lommelegen.no hjelpe:

Pass på hva du spiser: Et sunt kosthold hjelper mot PMS og gir deg en sunnere hverdag. Unngå spesielt salt, koffein, alkohol og sukker i tiden før PMS-en vanligvis slår til.
Hold deg i aktivitet: Forsøk å gjøre plass til 30-60 minutters aktivitet de fleste dagene i uka.
Stress ned: Øvelser som virker muskelavslappende, med dyp pust, kan redusere plager som hodepine, angst og søvløshet.
Få deg nok søvn og hvile: Kroppen må være uthvilt for å takle PMS-en. Husk at søvnbehovene dine kan endre seg med menstruasjonssyklusen.
Vitamintilskudd kan hjelpe: Vitamin B6, magnesium og vitamin E har vist seg å ha en mulig effekt på PMS.

Mer info om PMS og menstruasjon finner du på Lommelegen.no!

LES OGSÅ: Tamponger suger for bra

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: