Trening

- Dropp alkohol etter trening

Det ødelegger effekten – særlig hvis du vil stramme opp eller ned i vekt.

DROPP DETTE ETTER TRENING: Det å drikke mye alkohol etter trening kan føre til at effekten av treningen forsvinner. Med andre ord - du kommer hverken i bedre form, blir strammere, eller tynnere - uavhengig av hva målene dine måtte være.  Foto: www.jupiterimages.com
DROPP DETTE ETTER TRENING: Det å drikke mye alkohol etter trening kan føre til at effekten av treningen forsvinner. Med andre ord - du kommer hverken i bedre form, blir strammere, eller tynnere - uavhengig av hva målene dine måtte være. Foto: www.jupiterimages.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
At det alkohol og trening ikke er en særlig god kombinasjon, er noe de aller fleste vet.

Ikke bare fordi alkohol og trening er vanndrivende – noe som gjør at du blir fortere dehydrert, men også fordi alkohol har effekter på hjerte og blodkar som er svært lite gunstige å kombinere med intens fysisk aktivitet.

LES OGSÅ: Drikker du for mye?

Ikke tren i bakrus

- Alkohol er langt fra prestasjonsfremmende, og du bør ikke trene i bakrus eller i beruset tilstand, har Gudrun Høiseth, lege ved Folkehelseinstituttets seksjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning, tidligere uttalt til KK.no.

Også Jostein Hallén, professor ved NIH, seksjon for fysisk prestasjonsevne, har frarådet KK.no-lesere til å droppe trening og alkohol.

- Overdreven bruk av alkohol og mye trening kan virke mot hverandre. Begge deler er en påkjenning for kroppen og etter begge deler trenger kroppen tid til restitusjon, har Hallén uttalt:

- For en vanlig mosjonist vil det trolig ikke spille noen stor rolle, og en øl lørdagskvelden eller et glass vin til maten kan nok også kombineres med mye trening. Men når fylla kommer i veien for trening, blir det useriøst. Det er ikke uten grunn at de fleste toppidrettsutøvere holder seg unna alkohol.

LES OGSÅ: Derfor bør du slutte etter 3-4 glass

Alkohol ødelegger treningseffekt

Det er imidlertid ikke bare det å trene etter en kraftig fyllekule – altså dagen derpå - som kan by på problemer.

Drikker du mye alkohol etter at du har trent, si for eksempel en lørdagskveld, kan også en stor del av helsegevinsten bli borte.

Ifølge Helsedirektoratet vil nemlig det å drikke mye alkohol etter at du har gjennomført en tøff treningsøkt både øke risiko for dehydrering, samt kunne resultere i utilstrekkelig inntak av karbohydrat etter trening, redusert restitusjon og vektøkning, står det i en fersk pressemelding.

Det er i forbindelse med befolkningsundersøkelsen (Synovate 2012) at Helsedirektoratet har sett nærmere på nordmenns kunnskap om effektene av alkohol på kropp og fysisk form.

Og mens de yngre faktisk er ganske oppmerksomme på effektene, er ikke de godt voksne det i like stor grad (69 % er enige i at alkoholbruk påvirker effekten av trening negativt. 85 % av de mellom 20 og 29 år er enige. 53 % av de over 60 år er enige) .

- Alkohol kan påvirke treningseffekten i stor grad, sier, sier Tomas Fjeldberg, treningsfysiolog og personlig trener ved Elixia i Oslo, i pressemeldingen.

Ifølge Fjeldberg bør man aller helst styre unna øl, vin og enda sterkere drinker etter en effektiv treningsøkt.

Ved inntak av alkohol vil nemlig kroppen jobbe på spreng med å kvitte seg med alkoholens skadestoffer. Da forbrenner kroppen kun alkohol, mens nedbrytningen av karbohydrater og fett blir satt på vent. Dette ødelegger treningseffekten – særlig dersom ønsket ditt er å stramme opp kroppen, eller å gå ned i vekt.

Gjentatte «fyllekuler» vil også føre til mangel på søvn og hvile, som igjen kan spille en sentral rolle i forhold til prestasjon. Prestasjonsevnen din vil nemlig være betydelig redusert etter en heftig fyllekule, altså dagen derpå, selv om du ikke lenger har alkohol i blodet.

LES OGSÅ: Trening kan forbedre søvnkvalitet

Ikke helt bortkastet

Ifølge Fjeldberg er det imidlertid ikke slik at du droppe trening etter å ha drukket, så fremt du ikke føler deg veldig dehydrert.

– Om man ikke er veldig dehydrert, er det nok ikke bortkastet å trene dagen derpå. Om man er i god nok form etter å ha vært på fest og har fått erstattet væsketapet ved å drikke mye vann, kan man absolutt få noe ut av treningsøkten, sier han.

Han oppfordrer alle til å planlegge treningsuken på forhånd og bevisst unngå alkohol dagen før og samme dag som man trener.

LES OGSÅ: Så mye legger du på deg av alkohol

Kan få resultater senere

Ifølge Gudrun Høiseth vil ikke alkohol bare påvirke prestasjon- og treningseffekt. I verste fall kan det nemlig få følger for resultatene på lengre sikt også.

- Alkohol påvirker både testosteron og kortison, som regulerer dannelsen av muskelmasse, noe som kan påvirke styrketreningsresultatene. Alkohol er dessuten kaloririkt og gir lite gunstig energi. Mye tid med alkohol i blodet vil ha en negativ effekt på resultatene, spesielt med tanke på idrettsutøvere, har hun uttalt.

Det samme gjelder også for de som trener noen ganger i uka.

- Hvis du drikker store mengder alkohol hver eneste helg, kan det ha noe å si. Men det er uansett bedre å trene noen dager enn å la være. Det er ikke bortkastet, har Høiseth uttalt.

Fakta om alkohol og trening:

(Kilde: Helsedirektoratet)

• Produksjonen av mannlig kjønnshormon, testosteron, kan synke (Folkehelseinstituttet, 2004). Testosteron er som kjent viktig for oppbygging av muskelmasse. Jo lavere testosteronproduksjonen er, jo lavere muskelmasse kan du bygge og opprettholde.

• Konsentrasjonen av stresshormonet kortisol øker. I kombinasjon med mindre testosteron kan dette over lengre tid medføre nedbrytning av muskelmasse. (Folkehelseinstituttet, 2004)

• Både alkohol og trening er vanndrivende. Alkohol har dessuten effekter på hjerte og blodkar som er lite gunstige å kombinere med trening.

LES OGSÅ: Du kan ikke skylde på alkoholen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer