Mat

Dropp buljongterningen i suppa

- Gir mye smak, men veldig lite næringstoffer, sier ernæringseksperten. Slik gjør du suppemåltidet sunnere!

SUPPE: Kan bli et godt og sunt måltid hvis du har i de riktige ingrediensene.  Foto: bit24 - Fotolia
SUPPE: Kan bli et godt og sunt måltid hvis du har i de riktige ingrediensene. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Suppe kan være en svært så næringsrik middag, sier Marianne Naas. 

Hun er ernæringsterapeut og skribenten bak bloggen Spislykkemat, og forklarer at mange har en oppfatning av at suppe ikke metter ordentlig - noe som ikke trenger å være tilfellet.

- Dersom du lager suppe fra bunnen av og fyller på med gode byggeklosser som karbohydrater, fett og protein, vil en suppe være like mettende og næringsrikt som annen mat, sier hun.

- Det er innholdet og fordelingen av næringsstoffene i et måltid som i hovedsak bestemmer hvor sunt det er.

For å gjøre suppen mer næringsrik anbefaler Naas å tilsette ingredienser som:

  • Fargeglade grønnsaker - for eksempel brokkoli, rødkål, asparges, paprika og tomater.
  • Proteinkilder som egg, kjøtt, bønner eller linser.
  • Blodsukkerstabiliserende fettkilder som smør, rømme eller fløte.
  • Varier gjerne med melkefrie alternativer som kokosfett, kokosmelk eller olivenolje av god kvalitet.
KJØR PÅ MED GRØNNSAKER: Ikke bare gir det litt tyggemotstand - som er viktigere enn du tror, men det tilfører også en rekke sunne næringsstoffer.  Foto: lindo1980 - Fotolia
KJØR PÅ MED GRØNNSAKER: Ikke bare gir det litt tyggemotstand - som er viktigere enn du tror, men det tilfører også en rekke sunne næringsstoffer. Foto: lindo1980 - Fotolia Vis mer

- De aller fleste typer supper kan benyttes til middag, så lenge du fokuserer på å tilføre nok næring, forteller hun.

Hun minner også om at supper bør inneholde ingredienser som må tygges, ettersom dette er en viktig del av fordøyelsessystemet vårt.

- Det dannes viktige fordøyelsesenzymer når vi tygger maten, så helt flytende suppe til middag på daglig basis er ikke å anbefale. Som en del av et variert kosthold derimot, kan suppe være et helsebringende innslag på middagsbordet, sier Naas.

LES OGSÅ: Gladnyhet: ta deg en øl i dag

Dropp buljongterningen

Hvis du skal lage suppe til middag, finnes det også et annet triks som raskt og enkelt hever næringsinnholdet, og det er å bytte ut buljongterningen.

- En buljongterning har mye smak, men lite næring, forteller Naas.

Fremfor bruk av buljongterninger, anbefaler hun å koke din egen kraft. Kjøttkraft er et godt grunnlag til både supper og sauser, og inneholder i tillegg viktige næringsstoffer - blant annet mineraler som kalsium og gelatin, som er rikt på proteinet kollagen.

Du kan kjøpe kraftbein hos en slakter, eventuelt i frysedisken på matvarebutikken.

LAG EGEN KRAFT: Buljong tilfører rikitgnok mye smak, men inneholder svært lite næringsstoffer.  Foto: Comugnero Silvana - Fotolia
LAG EGEN KRAFT: Buljong tilfører rikitgnok mye smak, men inneholder svært lite næringsstoffer. Foto: Comugnero Silvana - Fotolia Vis mer

Ellers så kan du selvfølelig ta vare på lammelår, kyllingskrog, kotelettbein og lignende og legge dem i fryseren til du har tid og nok bein til å koke kraft på dem.

- Dette er veldig billig supermat, forteller Naas.

- Hvis du syns det blir litt omfattende å lage selv kan begynne med å bytte ut buljongen med ferdigkokt kraft på boks, som du får kjøpt i litt større matbutikker, sier hun.

Usikker på hvordan du skal koke kraft? NRK.no har tidligere laget en større oversikt over hvordan du kan koke kraft på både fisk, lam, kalv, kylling og vilt.

LES OGSÅ: Fastematen du garantert vil elske

Gjør posesuppen sunnere

Hvis du har veldig dårlig tid en dag eller føler deg spesielt lite kreativ, kan det hende at du likevel ender opp med en posesuppe.

Da er det ekstra stor grunn til å gjøre den litt mer næringsrik.

TOMATSUPPE: Kan jazzes opp med små hvite eller brune bønner og små brokkolibiter, før du har i en spiseskje yoghurt og drysser over hakket soltørket tomat, basilikum og litt revet ost eller smuldret fetaost før servering. Klassikere som makaroni, pølsebiter og kokt egg er også topp.

SOPPSUPPE: Du trenger ikke være Einstein for å skjønne at soppsuppa blir bedre hvis du steker litt sopp og hakket hvitløk ved siden av og har oppi før servering. Smeller du til med hakket persille og et par dråper trøffelolje helt til slutt får du rene restaurantretten.

FRISK DEN OPP: Tilsett friske og næringsrike grønnsaker og gode kilder til protein som kylling, kjøtt eller bønner.
FRISK DEN OPP: Tilsett friske og næringsrike grønnsaker og gode kilder til protein som kylling, kjøtt eller bønner. Vis mer

FISKESUPPE: Putt noen frosne blokker torsk, eller en frossen laksefilet oppi suppa mens den småkoker, og vent i 6-7 minutter, så er fisken gjennomkokt, og du kan dele den i biter. Ha gjerne i gulrotbiter også. Det enkleste er å skive gulroten med ostehøvel. Da blir bitene fort ferdigkokt. En dæsj lettrømme eller kesam rett før servering gir en fin, kremet og lett syrlig smak. For festfølelse drysser du litt safran over.

TACOSUPPE: Vil du ha mer tygg, kan du steke litt kjøttdeig (av storfe, svin eller kylling). Ellers er det bare å hive oppi bønner, mais og paprikabiter, og ha litt revet ost og en dæsj rømme på til slutt.

BLOMKÅLSUPPE: Denne klassikeren smaker fortreffelig, men enda bedre om du har ekstra blomkålbiter i. Brokkolibiter gir en ekstra dimensjon, og en dæsj rømme eller kesam rørt inn før servering hever smaken.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer