SALTE SAKER: Behandlet kjøttmat er ofte mettet med salt - noe vi allerede får i oss for mye av. Foto: Thinkstock
SALTE SAKER: Behandlet kjøttmat er ofte mettet med salt - noe vi allerede får i oss for mye av. Foto: Thinkstock Vis mer

Kjøtt

Dropp denne kjøttmaten nå

At den er fet er ikke den eneste årsaken.

Er du glad i pølser og servelat? Du har sikkert fått med deg at dette kan være fet mat det er lurt å begrense inntaket av.

Men fett er ikke den eneste årsaken til at behandlede kjøttvarer bare bør spises unntaksvis.

Salami kan være en saltbombe

Pølser, salami og servelat er spekket med salt, og det er i hvert fall en ingrediens vi nordmenn får i oss nok av.

Nordmenns saltinntak er ifølge Helsedirektoratet omtrent 10 gram om dagen i gjennomsnitt. Det er dobbelt så høyt som anbefalt.

Forskere ved Harvard universitet i USA har tidligere funnet ut at folk som spiser 50 gram behandlet kjøtt daglig har hele 42 prosent høyere risiko for å utvikle hjertesykdom, og 19 prosent høyere risiko for å få diabetes type 2.

Her kan du se forskerne fortelle om funnene de gjorde:

Health Effects of Processed Meats Versus Unprocessed Red Meats from Harvard School of Public Health on Vimeo.


Som tidligere beskrevet her på KK.no, er det ingen tvil om at et høyt saltinntak er en dårlig deal for kroppen. Det tar kun en halvtime før saltet svekker blodgjennomstrømningen i kroppen din.

Ferdigmat er verstingen

Den største saltkilden er ferdigmat, som bidrar med 60-75 prosent av saltinntaket.

Fra rene råvarer får vi mindre enn 10 prosent. Direkte salting av maten under tilbereding og spising bidrar med resten av saltet i kosten. Sjekk om frokosten din er for salt.

Grunnen til at ferdigmat inneholder så mye salt er at det har en evne til å bevare mat lenger. Ferdigsmurte sandwicher kan være rene saltbombene.

Dersom du klarer å lage flere av måltidene fra bunnen av vil saltinntaket ditt reduseres betraktelig. Spør i bokhandelen etter en kokebok med kjappe og sunne oppskrifter, eller søk etter oppskrifter på nettet.

Du kan godt bruke tunfisk, bønner og annen mat fra boks, men skyll gjerne maten med vann før du bruker den for å få bort noe av saltet.

Dersom du salter maten direkte bør du bruke denne typen salt.

Les etiketten

All mat med emballasje skal ha en liste over ingredienser og næringsinnhold. Prioriter produkter som ikke er tilsatt salt, eller som har lavt saltinnhold. Dersom saltinnholdet oppgis å være 35 milligram eller lavere per porsjon er det bra.

Ikke følg oppskriften

Erstatt salt i matoppskrifter med noe annet. Salt brukes ofte kun som smakssetter. Det finnes mange andre alternativer.

Krydder og urter som for eksempel hvitløk, rosmarin, pepper, muskat, ingefær, oregano, sennep, chili og dill gjør gjerne susen. Den femte grunnsmaken umami kan for øvrig også gjøre kostholdet ditt langt sunnere.

Bruk av tørket og malt sjøtang kan dessuten bidra med mye saltsmak i maten, uten at natriuminnholdet blir høyt.

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på KK.no, men har blitt funnet frem for å glede nye lesere.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: